Autobild.de

Si hei til Audi A9

Audi har virkelig vært i tankeboksen den siste tiden med hvordan fremtidige Audier skal designes. Vi mener at dagens design på de fleste Audier virkelig har blitt vakkert. Direkte fra Audis «Prologue» divisjon har disse bildene dukket opp av det som kan bli Audi A9.

Prologue er navnet på studiet som gir oss lesere et hint om hvor Audi ønsker å bevege seg designmessig i fremtiden.

På bilutstillingen i Las Angeles sent i 2014 ble det vist frem noe som kan bli Audis svar på f.eks en BMW 6-serie Grand Coupe. En stor todørs coupe, men som også har elementer som neste generasjon Audi A6, A7 og A8 kan få i følge Audis nye designsjef, March Lichte.

– «Prologue» er hans første egenhendige design for Audi og markerer starten på det som blir vår nye designretning, sier Audis utviklingssjef, Ulrich Hackenberg.

I nær fremtid vil både A- og Q-modellene, samt R/TT-modellene, skille seg mer fra hverandre. Deretter vil de ulike modellene i produktfamiliene få tydeligere særpreg, ifølge Lichte.

L140020_large
Foto: Audi

Vi har lest på diverse diskusjonsforum at mange Audi entusiaster heller mer mot at de gamle grilldesign skal komme tydeligere frem istedet for å endre retning. Vi er ikke helt enig med dette, ettersom at tiden går fremover. Ting må skje, ikke bare under panseret men også utsendemessig. Hadde du villet kjøpe en 2017 modell A9 som var lik en 1992 A4?

927611_AU019965
Foto: Audi

Under panseret sitter en 4,0-liters TFSI bensinmotor på 605 hestekrefter. Når V8-motoren kobles sammen med Audis nylig utviklede 48 volt batteriteknologi, skal motoren levere et maksimalt dreiemoment på massive 750 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på bare 3,7 sekunder.

I tillegg har den quattro og bakhjulene svinger inntil fem grader for å bedre veigrepet i svingene ytterligere.

Disse tallene tilsvarer en hel del eksotiske sportsbiler. Bilen som konseptbil veier bare rett i underkant av to tonn. Det høres kanskje mye ut, men husk – den er enorm. Det er til og med estimert et forbruk på rundt 0.88 liter på mila og utslipp på rundt 199g/km.

L140021_large
Foto: Audi

Også på innsiden skjer det ting. Infotainment-skjermene i «Prologue» er i større grad integrert i dashbordet. Infotainment-systemet har nye «touch & swipe»-funksjoner som blant annet gjør at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata og lignende fra sitt store panel til sjåførens panel.

Bilprodusentene henger gjerne litt etter hjemmemarkedet når det gjelder forbrukerteknologi, men i «Prologue» er panelene basert på OLED-teknologi (organic light emitting diode), som bruker mindre strøm enn for eksempel LCD, og gir gjerne en kraftigere fargegjengivelse og dermed et skarpere bilde. OLED-skjermene er dessuten lettere å bøye.

L140027_large
Foto: Audi

I bildet over ser du disse OLED skjermene. Dette vil uten tvil bli en meget dyr bil å kjøpe her i «bilvennlige» Norge, men antageligvis vil det dukke noen av disse opp – hvis bilen blir bygget.

Siden dette er en konseptbil, sier det seg selv at den har masse «dingser». For eksempel, bilen vil kjenne igjen sjåfør og passasjerer utifra deres telefoner. Når du setter deg inn og har telefonen din med, vil stoler og innstillinger justere seg slik du satt sist.

Dette er en bil vi håper blir bygget!

Se video av bilen under.

Kilde: Klikk.no & Topgear.com

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.