Vi er så heldige å følge Psycho-Tuning i år også til alle Gatebil arrangementene som de reiser på. Hvert år tar de oss med på fantastiske reiser til fantastiske arrangement for å oppleve motorsport på et ubeskrivelig moro nivå. Vi ser alt som skjer bak kulissene før et arrangement som Gatebil. Her er vår reise til Gatebil hovedtreffet på Norges beste bane – Rudskogen.
På tur med Psycho-Tuning
I flere år har Psycho-Tuning drevet på med motorsport, bygging og tuning av bil. De har utallige Skyliner under beltet fra tidligere år, også Evo, Pulsar osv. Nå består teamet av tre Supraer, èn Skyline og en Passat. Passaten er kanskje den mest omtalte bilen i teamet da det er så unikt som det går ann å bli.
På hovedtreffet ønsket Psycho-Tuning at vi lagde en film av reisen. Dette lovet vi selvfølgelig å gjøre, derfor er det få bilder av dem fra denne reisen. Men gled dere – filmen blir rå.
Årets høydepunkt
Hovedtreffet til Gatebil er for mange årets høydepunkt. Når førere først skal reise lange veier for å komme på Gatebil, velger de gjerne hovedtreffet. Det er altså dette treffet hvor sjansen er størst for at du kan treffe på førere du ellers aldri vil se på Rudskogen. I år var det også flere profilerte førere på plass, til og med fire førere fra Formula Drift serien i USA.
Formula Drift stjerner
Det som er ekstra tøft med hovedtreffet er at du har en god sjanse til å treffe flere Formula Drift førere på Rudskogen. I år hadde vi hele fire stjerner på plass.
Så der kan du se, du må ikke reise til USA for å få en liten smak av FormulaD.
Klar himmel, mye tåke
Det er rart, en år etter år har vi stort sett bestandig fantastisk vær på hovedtreffet. I år var ingen unntak. Egentlig var det hakket for varmt med et par dager med 30+ varmegrader. Det var tydelig at flere biler slet med temperatur denne helgen. Aldri før har vi sett så mange motorhaveri på tre dager. Heldigvis stopper dette ikke alle de gale menneskene. Flere skrudde hele natten – hver natt – for å røyklegge hver dag.
Tonnevis av mennesker
Rudskogen har gjort store tiltak i år for at publikum skal få enda bedre sikt over banen under kjøringen. Nå er den gamle Opera brua fra Oslo flyttet til Rudskogen. Den kobler nye depot område til «øya» (der tårnet står), som gir publikum utsikt som de aldri før har hatt tilgang til mens nye Rudskogen har vært åpen. Flere år siden kunne publikum sitte der ute, men kun krysse banen under pausene. Nå er muligheten tilbake!
Øya skal også kobles til gamle depot, men dessverre ikke før 2015.
4×4 drifting
Det er kanskje ingen nyhet at mange prøver seg på 4×4 «drifting», eller kanskje mer passende forklart- powersliding. Men Gatebil har absolutt spilt en stor rolle i å få det så kjent og populært som det er blitt. Alm brødrene har virkelig hatt stor innflytelse på dette også. Kanskje til og med mer enn Ken Block. Men sant skal sies – 4×4 drifting syns vi er utrolig imponerende å se på. Det er jo en blanding av mye større hastighet, mye villere vinkel og dobbelt så mange dekk som ryker.
#becausegatebil
Speedhunters opprettet hashtag #becausegatebil. Hvorfor? Det er fordi hele verden opplever Gatebil som noe rart og annerledes. Det er et arrangement hvor du bokstaveligtalt kan finne absolutt hva som helst på banen. De fleste arrangement er det relativt begrenset hvor mye forskjellig du finner. Enten er det en hel haug av fabriksbygde biler, eller kanskje kun timeattack biler eller muligens kun driftebiler. Men på Gatebil finner du alt det pluss enda litt til. Du finner prosjektene du kun har hørt om via internett. Du får se biler som ellers aldri er i Norge. Du finner til og med biler fra USA som kun er sendt over for å kjøre en helg på Rudskogen.
#becausegatebil betyr rett og slett at du ser det fordi du er på Gatebil.
Gatebil begynte som et arrangement for alle som ønsket å kjøre hardt på lovlig måte. Den gangen var det kun gateregistrerte biler som var å se. I dag har Gatebil vokst til å bli et av de største motorsport arrangement i verden, som selvfølgelig betyr en meget variert blanding av biler. Du kan finne eksotiske biler, sjeldne biler eller helt vanlige biler. Men helheten er så bredt men likevel så konsentrert da alle ønsker å kose seg på banen, uansett kjøretøy.
Det viktigste er at du har det moro. Om det betyr at du må lufte bilen din før du har bygget den ferdig, så gjør det! Poenget med bil og motorsport er ikke å bo på verkstedet. Du må ta bilen ut, teste den, finne ut hva som funker og hva som ikke funker. Ikke minst – kjør for å ha det moro! Uten gleden fra kjøringen, mister bil all hensikt.
En stor takk til
Uten hjelp kunne vi ikke oppnådd stort. Uten mulighetene vi får, hadde alt vært mye vanskeligere. Derfor vil vi rette ut en stor takk til Psycho-Tuning som år etter år gir oss muligheten til å følge dem på alt de deltar på. Dette teamet består av mange utrolig hyggelige og smarte mennesker som gjør det de liker best – kjøre bil. Vi får se all arbeidet som må legges inn i bilene samt. teamet for å kunne kjøre en sesong. Det gir oss et helt annet syn på hvor mye jobb som faktisk ligger bak hvert arrangement et team reiser til. Derfor rettes en stor takk til Kim Richard Olsen, Thomas Pryerdalen, Krister Slotte, Ronny Køhler, Stian Michelsen, Jon Arve Bustadmo, Kim Tveit, Therese Weber, Anette Olsen og Rikke Køhler for at dere gjør teamet så godt å være med. Når så mange flotte mennesker gjør noe de elsker – er det dømt til å bli en utrolig god opplevelse både for oss men de rundt også.
I tillegg vil vi rette en stor takk til Bjørn Michaelsen (NEXT HERO) og Anita Visthus (Anitas speed & thrills – Photo) for hjelp med foto/video denne helgen. Tusen takk!
Ellers må vi også takke STTR.no for bruk av kamerautstyr, Garmin for deres Garmin Virb kamera og alle andre som hjelper oss på vei!
Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.
This is a customizable subscription pop-up to sign up your visitors to your newsletter
[mc4wp_form id="324"]
Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside. Hvis du fortsetter og bruke denne siden så antar vi at du er fornøyd med dette. OkLes mer
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.