I skrivende stund gjennomføres Powerdrift R2 på Gardermoen, men siden vi ikke hadde mulighet til å ta turen dit i helgen – skriver vi om vårt opphold på Powerdrift R1 som ble arrangert på GMS i Skien et par uker siden.
Helgen skulle vise seg å bli en kanon fin helg med varme, sol og lite vind. Over 40 driftebiler var på plass i løpet av fredags kvelden og lørdag morgen som til publikums glede ville produsere over snittet med røyk og brøl. Vi var sammen med Tommy Stensrud (Skyline R32 RB26) og Chris Adolfsen (S15 V8 twinturbo) denne helgen.
Før kjøringen kunne settes i gang lørdag formiddag, måtte alle førerne delta i førermøtet på startplata. Her fikk de all informasjonen de trengte, og tok en gåtur rundt banen for å vise hvordan kjøringen skulle gjennomføres. Banen er meget liten, bare rundt 500m lang, men den er meget krevende og skiller virkelig ut de beste fra de ferske. Det er også en bane som gir deg verdifull trening for videre kamp for seier av Powerdrift.
Det er tydelig at Christer Halvorsen er klar for kjøring, da all hans fokus er rettet mot banen og ikke på selve førermøtet. Det kribler i høyrefoten sies det, mens møtet gjennomføres. Og det forstår vi!
Ikke alle hadde så flaks denne helgen, som f.eks Verner Klokkeide fra Bergen Drift Team som hadde en meget lang kjøretur for så å få brann i eksosbandasjen og haveri på lagerbukk. Men det skulle ikke sette en stopper for Verner, da lokale Michael Wahlstrøm reiste til verkstedet sitt og gravde frem delene Verner skulle trenge for å fyre opp igjen. Det ble jobbet på bilen utover natten, men dessverre ble den ikke kjøreklar dagen etter. Men Verner kommer sterkere tilbake!
Steffen Tveite med hans Volvo med (tror vi) 1JZ motor fungerte bra under helgens kjøring. Og ikke minst er det veldig moro å se at folk velger å følge sine ønsker om spesielle driftebiler kontra det å bruke samme bil som flesteparten bruker. Veldig kult bygg, som ser ut til å være et bra bygg også.
Robin Alsaker (mr. put V8 engines in anything that shouldn´t have it) var også selvsagt på plass med årets nye bygg – en Toyota Supra V8 Kompressor. Og som vist i bildet, han dukker alltid opp med en veldig spesiell signatur frisyre. Robin er vel den mannen som er enklest å finne både på banen og i depot.
Ismail Salih var også å se på banen med årets nye bygg. Det virker som at han fortsatt luker unna litt barnesykdommer, men utover helgen kom både kjøringen og bilen seg drastisk, og mr. Salih er absolutt ikke redd for å dulte borti noe med bilen sin. Han satser hardt, en publikums favoritt!
Joachim Waagaard hadde problemer med sin ekstreme Mazda RX-7 V8. Først på lørdag kveld fant de ut at en liten dum ledning førte til magert med effekt, og når dette ble rettet – satset han hardt hele søndagen. Joachim viste fotografen vår hvorfor man skal være litt obs når han er på banen, som vist i filmen under.
Chris Adolfsen med sin V8 Twin turbo S15 viste også hva hans hestekrefter kan gjøre. Banen er kanskje litt for liten for denne ekstreme bilen, men det fungerte uansett. Vi vil sende en stor takk til Chris som lot oss gjeste hans camp denne helgen på GMS.
Tommy Stensrud – vår venn – satset det bilen ville i helgen. Med ny turbo fra KRB, kom hestene slik de skulle og han kom til topp 16. Dessverre røyk han ut under twindrift med Alsaker på søndag. I dag er Tommy på Gardermoen og prøver å komme seg videre i R2!
Kenneth Nornes med sin Skyline R34 og over 700 hjulhester, aktiverte hans røykmaskin og produserte så mye røyk at det var temmelig ille for biler bak å se noe som helst. Kenneth satser alltid hardt, han holder bestandig stumt!
Det samme gjør vår venn Tor-Anders Ringnes hver gang vi ser han. Hvis ikke hans Supra ligger bredt med røyk etter i 100+ km/t, så er det noe galt. Vi vil også nevne at det er et av Tor-Anders sine sponsorer (Flexidekor) som lager Sviddgummi klistremerkene. Stå på Tor-Anders!
Kim Mathisen og hans Supra Mk3 ser ut til å bare gå og gå. Den lager mye røyk, ligger i store vinkler og fungerer hele tiden. Kim er en flink sjåfør, som kommer til å bli et navn blant de beste.
Smygen Wilhelmsen var selvsagt også på plass med sin Omega V8. Dette er en ren sugemotor, og orker uten problemer å røyklegge store områder i høy fart og masse vinkel. Smygen vant Vålersladden på Gatebil tidligere i år, som viser at han virkelig har kontroll på bilen sin.
Ola Jæger fra Team Japan Auto hadde heller ingen problemer med å produsere i haugevis av volumliter med røyk. Ola satser bestandig hardt, og det er alltid moro å se på og oppleve.
Christian Bakkerud fra Bergen Drift Team viste også hva hans meget spesielle bil orker. Masse røyk, vinkel og fart er riktig kombinasjon, selv for denne lille banen!
Til de av dere som påstår at Drifting er en sport uten fysisk aktivitet, kan du tro igjen. Christer Halvorsen er en mann med skikkelig sportsånd, han løper til andre siden av banen for å rette på et av clippingpointsene slik at kjøringen kommer i gang a.s.a.p.
Fredrik Øksnevad fikk Soareren hans med V8 maskin til å fungere i helgen. Men grunnet litt trøbbel tidligere på dagen, ble han danket ut. Likevel kjørte han bra som bare det når bilen fungerte slik den skulle. Husk, han har mye mer effekt og annerledes oppsett nå enn før – så det tar tid å vende seg til bilen.
Glen Loius – selveste Nordic Autoimport sjefen – kjørte også meget bra med sin S13. Bilen har – som Glen fremhevet – bare 310hk, men som sett i bildet over – det fungerer!
Helge Ougland fra Sørlandet kjørte meget bra hele helgen. Han kjempet seg nesten til topp, men ble dessverre slått ut.
Myhre og sin V8 Supra fikk også laget røyk, produsert vinklene og farten som trengs. Men kom seg dessverre ikke til topp.
Robin Alsaker derimot kjempet seg til en 2. plass på R1 av Powerdrift, kun forbikjørt av Tor-Anders Ringnes. Alsaker fikk problemer med at clutchbvæsken koket under de siste rundene, som skapte problemer for Robin.
Men Tor-Anders Ringnes vant R1, og leder sammenlagt i skrivende stund. Det blir spennende å se hva slags resultater han får på Gardermoen i helgen, hvor det er relativt dårlige forhold grunnet uvær. Vi ønsker uansett alle sammen lykke til!
Dere kan følge med på resultatene av Powerdrift her.
Og med det ønsker vi å avslutte at alle bildene fra helgen finner dere her på vår Facebook side.