Her i Norge er kanskje vindusviskere det du bruker aller mest av på bilen din. Med regn, vinter, høst og vår om hverandre – gjerne samtidig – trenger du virkelig gode vindusviskere. Det handler om god oversikt over veien, spesielt når himmelen åpner seg.
Bilde av vindusviskere fra siden euautodeler.co.no
Vindusviskere er laget av naturgummi eller av syntetiske stoffer. Disse viskerne ser ut som nal og gjør akkurat den jobben – å gjerne urenheter fra frontruten din. De skal tåle å gå frem og tilbake over frontruten din tusenvis, kanskje hundretusenvis av ganger og gjerne holde gjennom ekstrem varme og ekstrem kulde. Vi har alle sesonger i Norge, noen ganger omtrent samtidig. Derfor er holdbarheten utrolig viktig. Tenk sikkerhet!
Du skal alltid ha god sikt over veibanen når du kjører bil. Alt som legger seg over frontruten kan være til fare for din kontroll over bilen. Støv på frontruten når det er lav sol, eller mye regn når det er dårlig lys. Alt dette er vindusviskerene dine sin jobb å fjerne.
Når du begynner å se striper på frontruten din, er det et sikkert tegn på at det er på tide å bytte vindusviskere. Skulle du kanskje merke at vannet ikke fjernes like godt lenger, er det også en klokkeklar tegn på utskifting er nødvendig. Vindusviskere er en slitedel, som er utviklet for å holde imponerende lenge men ikke evig. Du skal ikke være sparsom på utskifting, det handler om din og andres sikkerhet. Ha også i bakhodet at om du bor et sted der du ikke nødvendigvis bruker vindusviskere alt for ofte – kan det også slite på dem. Det er gummi og det blir hardt og sprøtt over tid som igjen resulterer i at du ikke får den sikten du skal ha bak rattet.
For å bevare vindusviskere er det også viktig at du vasker vinduet regelmessig. Det er utallig mange urenheter som ender opp på frontruten din som ikke spylevæske og vindusviskere alene kan fjerne helt. Du kan for eksempel få olje fra veibanen på ruten, eller insekter eller fugleavføring. Alt dette kan sette seg veldig godt i glasset og slite veldig på vindusviskerene dine.
Ikke glem at mange biler har ofte en vindusvisker på bakruten. Denne er kanskje ekstra utsatt for å bli slitt fort fordi det setter seg ofte enorme mengder urenheter på bakruten. Har du stasjonsvogn har du nok opplevd at hele bakenden av bilen er dekket til av støv eller snø. Selvom du bruker spylervæske før du visker på en så skitten rute, vil bladet likevel dra seg over mye urenheter som igjen kan resultere i unødvendig slitasje på både vindusvisker og selve bakruten. Samme prinsippet gjelder foran om du ikke er flink til å vaske bilen og vinduene regelmessig.
Å bytte vindusviskere kan være litt vanskelig å forstå, men spør gjerne om hjelp i butikken der du kjøper dem så får du som regel hjelp til å skifte de. Det står også ofte godt forklart på vindusviskeren hvordan den skal byttes. Du må bare huske å sørge for å kjøpe riktig visker. Tenk på lengde, og husk at forskjellige biler har forskjellige innfestninger. Noen har en splint, noen har et klips osv. Ha også i bakhodet at passasjer og førersiden ofte ikke har lik lengde vindusvisker, det samme gjelder bak.