Vinteren er lang. For øyeblikket glemmer vi kanskje at vinter er snø, men heller vær som får deg til å tenke på Arken. Men likevel er det sesongen hvor de fleste i motorsporten gjør en del forbedringer og oppgraderinger på sine biler. Dette gjelder også Andre Olsen. Her har det skjedd en del viktige endringer.
Hvis du ikke allerede visste det, er dette en Hyundai Veloster som er bygget om til RWD med drivverk og motor fra Toyota Supra. Girkasse er fra BMW. Dette er verdens eneste Veloster drifting bil, i samarbeid med Mobile og Hyundai samt. flere sponsorer. Du kan følge byggeprosessen rundt bilen her.
En av de største og mest synlige endringene på bilen i år er vesentlig mer sving. Andre og hans team bestående av venner og familie har byttet tannstang, bygd om braketter og fester og brukt mange timer i tankeboksen for å få dette til. Både vinkelen men også følelsen på bilen i sving skal være vesentlig forbedret da bilen har hatt litt problemer med sving tidligere i forhold til at det gikk raskt og tregt om hverandre.
Nå har bilen fått fikset alle disse små problemene som har bremset Andre ned, men dette betyr også at han må lære bilen på nytt. Vi er trygge på at han tar disse endringene på strak arm. Andre har nemlig en fornyet glød og lyst til å mestre denne sporten, og det kommer vi til å se resultatene av i nær fremtid.
Rattstammen er også byttet ut og er nå justerbar. Det blir enklere for Andre å finne helt riktig sittestilling, ikke minst enklere å komme inn og ut av bilen.
Nye motorfester stod også på lista over oppgraderinger som skulle bli gjort i vinter. Motoren har vært inn og ut av bilen et titalls ganger denne vinteren for å få til så gode løsninger som mulig.
Kort oppsummert
- Byttet ut Opel Corsa servo på rattstamme og erstattet denne med ny tannstang fra BMW e46 med Volvo V50 servo pumpe.
- Satt inn justerbar rattstamme.
- Nye Motorfesteri POM og nye Motorfester for å få plass til servo tannstang.
- Bygget nye bærebruer og bærearmer fremme med POM foringer og vanvittig sving radius.
- Splittet fram felger og gjort de om fra 9’’ til 7,5’’
- Fjerner mange barne sykdommer fra bygging.
- Bygget om bakstilling til full justerbart og med harde foringer.
- Ny eksos med side pipes.
- Bygger om styling for å få litt tøffere stil.
- Nye coiler og litt småplukk for bedre effekt.
Andre skal kjøre NM i år, samt en del andre arrangementer. Det satses på at bilen er klar for testing så fort snøen slipper taket. Vi gleder oss til å se bilen og Andre på banen igjen!