Carl Bronken

VW Amarok – Et billig beist

Forbruk
10
Byggkvalitet
8.5
Personlighet
5.5
Spenning
6
Verdi for pengene
8
SG Faktor
7.5
Leser urdering12 Vurderinger
7.4
7.6
Av Totalt 10

VW Amarok er en stor pickup som er mer enn bare praktisk. Den er billig i drift, har god plass til alle i familien og tåler en tur i terrenget. VW har gjort leksa si. De har levert en bil som både ser bra og moderne ut, samtidig som den kan tilpasses kunden 100% med tanke på utstyr fra fabrikk og forhandler.

Bilen har meget god bakkeklaring, og føles robust. Motoren er kraftig, og girkassen på vår testbil var veldig stram og rask. Den føltes ut som en DSG kasse, men er faktisk ikke det. Kassen er spesialutviklet for Amarok og her har VW gjort en fabelaktig jobb.

billaant

IMG_9589

Vi kjørte denne bilen i to dager, både på vei og i terrenget. Den har konstant firehjulstrekk, som du ville tro skulle by på problemer når det gjelder forbruk. Men selv etter en hard runde inne i skogen med bilen, lå forbruket bare på 0.8 på mila som vi syns er utrolig bra.

Motorstøy er ingen problem, heller ikke det å kjøre bilen. Den føles ut som en forvokst Passat på veien og byr heller ikke på problemer i trange gater. Du sitter høyt og veldig oversiktelig.

IMG_9593

Noe vi syns var oppsiktsvekkende var mangel på ulyder under kjøring i terrenget. Ingen knirking eller slåing noe sted. VW har gjort en kjempe god jobb med understellet på Amarok. Du blir på ingen måte sliten av å kjøre bilen, som firmabil eller privatbil. Vi kan ikke se noen problemer med å bruke Amarok som familiebil, særlig om du kjøper den på hvite skilt (som vil koste deg i overkant av 500.000 kroner).

Du kan få Amarok med to forskjellige hjuloppheng. Dette gir i tillegg valget mellom konstant eller innkoblingsbart firehjulstrekk. Prisforskjellen er liten.

”Heavy duty”-fjæring gir mer nyttelast og dårligere komfort. Dette anbefales sammen med innkoblingsbart firehjulstrekk, spesielt om du skal en tur ut i terrenget. For de av oss som trives best på veien fungerer komfortfjæring og konstant firehjulstrekk best.

IMG_9363

Vår testbil hadde grønne skilt, som betyr det er en varebil. Dette gir sannsynligvis noe mer støy inne i bilen, men på ingen måte plagsomt. Til gjengjeld er da bilen vesentlig billigere, og ligger da i et konkurransedyktig prisområde.

IMG_9407

Du kan som nevnt velge utrolig mye forskjellige ekstrautstyr på bilen.

IMG_9614

Interiøret på Amarok er veldig typisk for denne type bil. Det er utviklet for å være en arbeidshest av en bil, derfor vil interiøret gi preg av effektiv men kanskje noe billig plastikk. Når det er nevnt, hvorfor ha noe annet hvis du skal bruke bilen til jobb og kanskje bruke skittent arbeidstøy dag inn og dag ut i bilen. Interiøret tåler en støt – derfor droppet VW f.eks blanke overflater. Uten å vite dette sikkert, tror vi nok du kan få valget om å få et «penere» interiør om ønsket.

Likevel får du alt du trenger. Du har valg om å kunne ha DAB og Navigasjon. Alle knapper er enkle og veldig oversiktelig. Noen vil kanskje si at knappene sitter litt tett mot hverandre, men vår erfaring er at dette er en vanesak som så mye annet.

IMG_9618

Fronten på bilen er tøff, særlig med kufanger og ekstra fjernlys. Ekstra fjernlys er et absolutt «must» da det ikke er nevneverdige gode fjernlys på bilen orginalt.

Det er ikke mange biler i denne klassen som ser så tøff ut som Amarok, bare der trekker bilen mye oppmerksomhet.

IMG_9635

Hvis du velger en Amarok varebil, har du veldig mye lagringsplass. Da har du både planet (som kan få luke slik vår testbil hadde), i tillegg til kupeen hvor baksetene skal være. Hvis du har en på hvite skilter har du også mye plass. Amarok kan få hus over planen som vil gi deg vesentlig mer plass, men dette har vi ingen prisoversikt på.

IMG_9413

Vi kjørte bilen til industriområdet på Herøya for å se hvordan den passet inn blant industrien. Den skilte seg ut, uten tvil. Samtidig var den helt riktig, spesielt for 2014. Biler får nytt design hvert eneste år, men Amarok ser veldig fremtidsrettet ut. Dette er en bil vi tror kommer til å bli produsert i lange tider, men det er problemer med bilen som alle andre biler.

IMG_9419

Vi har kjørt både manuell og automatgiret Amarok. Denne testbilen hadde automatgir, som fungerte overraskende bra. Den føltes ut som en DSG kasse uten at det faktisk er det. Girkassen er som nevnt spesialutviklet for Amarok da bilen har lov til å dra veldig mye vekt.

Manuell Amarok fungerer ikke veldig godt i vår mening. Clutchen føles gammeldags ut. Du slipper aldri unna å lukte clutch, uansett hvor flink du er til å kjøre. Manuell føles også svakere ut enn automat gir inntrykk av. Så valget mellom manuell og automat for vår del er veldig tydelig – automat er veien å gå.

IMG_9420

Det som var litt artig med bilen var at folk snur seg faktisk etter disse bilene, særlig med ekstrautstyr som denne testbilen har. Derfor gir vi Amarok ganske gode poeng i vår «SG Faktor». I tillegg er den overraskende sprek. Vi visste at den hadde en helt grei motor, men den går absolutt vesentlig bedre enn vi først forventet. Det i tillegg til drivstoff forbruket, gir bilen gode poeng hos oss.

Når det er sagt, vet vi ikke hvordan bilen vil være over tid. Vi kjørte bilen et par dager, uten å kjede oss. Alle biler vil forfalle noe etter tid, men spørsmålet er hvor mye og ikke minst – hvor dyrt?

IMG_9655

En annen tøff ting med Amarok er at du kan faktisk kjøre i 45 graders helling uten å tippe over. Men grensen er 45 grader. Det er heller ikke noe vi hadde lyst til å prøve, i tilfelle det kanskje ikke stemmer.

VW lover 5 års garanti på Amarok, lavt forbruk og høy sikkerhet. Dette er alle veldig gode fordeler med bilen.

VW Sier:

Har du prøvd å klatre opp en bakke med 45 graders helling? Nå kan du prøve. Volkswagen Amarok er en pickup med ekstreme offroadegenskaper – 4MOTION firehjulsdrift og differensialsperre bak er standard.

  • 5 års garanti
  • Lavt forbruk
  • Høy sikkerhet

Kombinert med klasseledende komfort – den leveres med ESP antiskrens med tilhengerstabilisering – er Amarok en arbeidshest. Amarok får du også med en heit 8-trinns automatgirkasse.

IMG_9671

VW Amarok er en bil som kan fungere for de fleste. Brannvesenet på Sandøya har bestilt denne Amarok brannbilen. Den har fått hus på planet som rommer en svær tank og spyleanlegg som blander vann med en ekstra ingrediens. Bilen har ikke mye utstyr, men den skal kun gå som brannbil på en øy som har veldig få km med veinett.

IMG_9673

Det perfekte eksempel på hvor allsidig bilen er.

Amarok er en god bil uten tvil. Vi skryter mye av bilen, fordi skryt fortjenes i dette tilfellet. Det er selvfølgelig ting som trekker ned poeng, blant annet relativt billig interiør og dårlig manuellgirkasse/clutch (etter vår mening). Samtidig forsvinner sistnevnte ved valg av automatkasse. Bilen er fantastisk god å kjøre med automat samtidig som den er sprek og veldig billig i drift. Den er tøff å se på, rommer alt du skulle trenge å få med deg og lett å kjøre.

Hvis du kanskje skulle ønske at bilen hadde litt mer «offroad-look», byr Arctic Trucks på en ombyggingspakke som du kan lese mer om her.

Fabrikkdata, VW Amarok

Pris testbil: Double Cab 2-seter Highline – Kr 355 300– + reg. omkostning

Pris billigste Singel Cab: Kr 296 400,– (2,0 TDI 122 hk Basis)

Pris billigste 5-seter: Kr 487 500,– (2,0 TDI 122 hk Basis)

Motor testbil: Fire syl. rekke commonrail biturbo diesel, 1968 ccm/16 vent.

Ytelse: 163 hk/120 kW v. 4000 omdr.

Moment: 400 Nm v. 1500–2000 omdr.

Toppfart/aks. 0–100 km/t: 181 km/t/ 11,1 sek.

Forbruk l/mil: 0,69/0,95/0,79 landevei/by/blandet

Tankvolum: 80 liter

CO2-utslipp: 209 g/km

NOx-utslipp: 215 mg/km

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.