VW Golf har eksistert lenge, faktisk siden 1974. Bilen er godt kjent rundt hele kloden, og har alltid vært en god populær bil for folk i alle aldre. Men visste du at det finnes en veldig sportslig variant som er mye råere enn GTI? Vel, vi har testet den!
Helt siden vi fikk bekreftelse fra Harald Møller AS om at vi fikk teste VW Golf R, gledet vi oss som små barn til denne dagen vi endelig skulle få teste denne temmelig ukjente bilen her i Norge. Golf R er ikke en sjelden bil i flere andre land, men grunnet prisen ser du ikke alt for mange av disse her i landet. Faktisk finnes det bare noen ytterst få Golf R i Norge, og enda færre stasjonsvogner slik denne vi fikk teste.
Vi kommer tilbake til de tekniske dataene, men kort fortalt er dette en Golf stasjonsvogn med 300hk og firehjulstrekk. Bilen veier 1574kg med fører og gjør unna 0-100km/t på bare 5.1 sekunder. Tro oss, disse tallene stemmer. Men vet du hva som er ennå mer spesielt med disse tallene? Det er forbruket. I snitt ligger bilen på bare 0.7 liter på mila ved vanlig blandet kjøring. Meget, meget imponerende for å si det mildt.
Vi hentet altså bilen hos Harald Møller AS i Oslo på en Fredags morgen, og skulle ha den helt til Mandag. Dette ga oss nok tid til å danne et reellt inntrykk av bilen, tid til å ta bilder og ikke minst noe tid til å ha det gøy med bilen. Vi hadde flaks med været disse dagene hvor det var omtrent kun fint vær og det var snøfrie veier. Selvsagt hadde det vært moro å prøve bilen på snøen, men enda mer moro var det å kunne presse bilen gjennom svingene og la understellet gjøre jobben sin. Den gjorde jobben sin, den gjorde jobben meget godt. Ingen antydning til nervøsitet, ingen antydning til at bilen ville miste feste. Ha i bakhodet at denne testen ble gjennomført i Desember hvor temperaturen er lav og asfalten er kald. Selv med kalde vinterdekk på kald asfalt følte vi overhodet ingen bekymring til bilens kjøreegenskaper i høyere hastigheter.
Så hvordan virker disse 300 hestekreftene? Føles bilen så sprek ut som tallene tilsier? Svaret er enkelt – ja. Den er kjapp, ingen tvil om det. Men mange biler i dag har effektkurver som gjør at du har omtrent lik pådrag hele veien gjennom turtallsregisteret. Dette er altså det som er mest effektivt. En turbo bil har ofte mye mer effekt å hente lenger oppe i registeret da turboen leverer maks ladetrykk. Golf R har en 2 liters turbomotor som sammen leverer alle hestene du skulle trenge i en Golf. Den er sterk lavt i registeret, men leverer noe voldsomt på turtall. Første gang vi virkelig fikk oppleve draget til bilen var ca. 20 minutter etter vi hentet den i Oslo. På vei ut fra Smestad og bort til E18 var det kø, kø og atter kø. Om du bor i området så vet du nok hva vi snakker om hvis vi bruker stikkordet «veiarbeid». Vel, det var som å se alt i saktefilm. Men når vi endelig kom til påkjøringsrampen til E18 kunne vi endelig presse gassen hardt for å komme opp i fart. For å si det enkelt, vi rakk å blunke halvannen gang før vi måtte bremse for å holde fartsgrensen. Vi lo og ble kraftig imponert over hvor rask bilen var, ikke minst hvor deilig lyd motoren og eksosen leverer.
Innvendig er det noen detaljer som forteller deg at dette ikke er en standard Golf. Eksempelvis er nålene til speedometeret, turtallet, vanntemp og drivstoff i en flott blåfarge. Det er et annet ratt, stolene er annerledes men det som kanskje hinter mest til at dette er noe utenom det vanlige er faktumet at speedometeret går helt til 320km/t. Toppfarten er begrenset til 250km/t men vi mistenker at den vil klare vesentlig mer uten sperren.
Men her er det som virkelig får tankemaskinen til å jobbe. Selv med 300 hestekrefter så er bilen ufattelig lettkjørt. Du merker ikke denne kraften før du vil at den skal komme frem. Om det er bestemor eller sønn som kjører, vil begge like bilen på hver sin måte. Vi forelsket oss i at ingen forstod hva dette var. Det var en Golf, en fin Golf. Men de aller fleste vi pratet med trodde at det stoppet der.
Selvfølgelig finnes det utvendige detaljer som hinter til maskineriet som vi tidligere har nevnt. Men husk, står det R i grillen på en Golf betyr det ikke nødvendigvis at det er en Golf R. Det kan være en såkalt R Line, som går på utstyr men ikke motor.
Så ser du rumpa, der det største hintet til kraften kommer frem. Fire eksosrør med en nokså bestemt buldrende lyd som slippes løs særlig når du drar bilen på turtall. Det er så anonymt men samtidig noe de fleste entusiaster vil forstå hva er med en eneste gang. Det morsomme når vi testet bilen var at noen folk trodde eksosen var ettermontert og at det ikke var noen spesiell motor i denne. Gjett om de tok feil.
Bilen blir levert med 18″ hjul som standard men kommer også med 19″ som ekstrautstyr. Vår testbil hadde 18″ hjul som vinterhjul. Meget stilrene felger som kler bilen godt.
Bak ser du nok et R emblem, men du ser også at bilen har LED baklykter. Ja, flere «vanlige» modeller har også dette men er standard på Golf R.
Denne modellen har den nye multimediaspilleren (5,8 tommer) til VW. Her styrer du omtrent alt på bilen fra. Selvsagt er det Dab, Bluetooth, navigasjon osv. Du har også kjørecomputer hvor du ser standard ting som forbruk siden start, totalt osv. Alt du trenger og litt til – selvfølgelig. Displayet har nærhets sensorer som registrerer bevegelse foran skjermen. Da går skjermen fra «display modus» til «input modus» så snart hånden din nærmer seg skjermen. Og ja, det er selvfølgelig touchscreen.
I senter display får du opp mengder av informasjon. Fart, temperaturer, varsler, navigasjon, musikk, skiltgjenkjenning, lane assist osv osv. Vi liker best å ha digital speedometer oppe, men du kan jo leke med laptimer for eksempel når du er ute på banen. Og tro oss, med en Golf R burde du absolutt prøve den på banen.
Noe som også er annerledes i en R kontra en standard Golf er at nålene sveiper over hele spekteret en gang når du slår på tenningen. En fin sportslig detalje VW har tenkt på det der.
Skal vi prate litt om motor? Okai. Som nevnt, det er 300 hestekrefter og 380nm. Det sinnsyke med denne motoren er at du har 380nm fra 1.800 omdreininger helt opp til 5.500 omdreininger. Husk, det er moment du som oftest merker. Denne er sterk fra bunn og langt opp i registeret. En helt utrolig bragd fra VW.
Motoren er en firesylindret rekkefirer på to liter, en motor som VW har brukt tidligere. Men her har det skjedd en del forandringer for å oppnå denne effekten på en trygg og effektiv måte. De har oppgradert stempler, dyser, turbo med mer.
Effekten plantes på alle fire hjulene via en 6-trinns DSG girkasse. Du får altså sømløs giring som du selv kan styre med «F1» giringen, eller kanskje bedre kjent som ratt giring. Du kan få bilen med manuell girkasse men det er omtrent ingen som kjøper bilen med det. Du får også tregere 0-100 tider med manuell girkasse, selv om vi kan forstå at manuell kanskje kan være morsommere til tider.
Når det er sagt, om du setter bilen i et gir når du kjører manuell modus på DSG kassen så blir bilen der. Med andre ord, det er overhodet ingen problem å kunne leke seg med bilen.
Noe vi stadig ble forbauset over var faktumet at vi kjører en sprek sportslig Golf, men vi har plass til omtrent halve Ikea i bagasjerommet. Altså, vi snakker om 650 liter. Du kan selv tenke deg plassen om du i tillegg slår ned baksetene, da har du nemlig 1,620 liter bagasjeromsplass! Nei, ikke slå ned som i voldelig men forsiktig bretter de ned slik VW har designet de.
Liten fun fact. Visste du at Golf R Variant (denne) er 32cm lenger enn Golf R Hatchback? Denne veier også 79kg mer, men Variant har da litt stivere fjærer bak for å kompensere for den ekstra vekten. Bagasjeplassen er enorm. Vi snakker 1 meter bredde, nesten 1 meter høyde og 1 meter dybde. Med baksetene slått ned har du 1,8 meter lengde bagasjeplass. Ikke nok til å konkurrere mot Peugeout sin reklame «tre meter lang stang», men godt nok i massevis.
Du har flotte LED «DRL» (Daylight Running Lights) som gir bilen et aggressivt utsende. Disse lysene er kun på når det er lyst nok, og bilen vil automatisk slå på nærlysene når situasjonen kaller for det. Vi kan også skryte av et godt lysbilde når du kjører på mørke veier. Utrolig godt lys faktisk.
Golf R har ikke mange konkurrenter i sin klasse, men konkurrentene som eksisterer er veldig godt etablerte biler som respekteres blant mange. Da snakker vi om Subaru Impreza WRX Sti og Ford Focus ST, kanskje til og med Mitsubishi Lancer Evo.
Så du lurer kanskje på hva vår mening om bilen er, hvordan vi opplevde bilen de fire dagene vi hadde den. Vel, kort oppsummert savner vi bilen. Så mye moro vi hadde det med en bil som også er utrolig praktisk. Altså, dette er en bil som (ja, vi sa det lenger opp også) du kan få med deg halve Ikea i. Du kommer deg fint frem grunnet firehjulstrekk. Du har god beinplass som passasjer, ikke minst har bilen gode seter.
Forbruket er veldig bra med tanke på effekten. Siden motoren er kun en opptrimmet utgave av en vanlig 2 liter turbo motor som VW bruker i andre modeller, vil vi tro at deler ikke koster alt for mye.
Lyden er deilig, rett og slett. Ja, den er ikke alt for høy men husk at ikke alle ønsker seg en bil som bråker. Vi hadde nok gått for en åpnere eksos om vi eide bilen. Uansett er lyden god, den er dyp og om du slipper gassen til riktig tid så får du litt knitring fra eksosen som alltid er moro.
Giringen er helt nydelig. Presis, kjapp og kan styres akkurat som du selv ønsker.
Vi fikk ikke testet bilen på snø da vinteren ikke riktig hadde kommet da vi hadde bilen. Men det var stedvis glatt der vi kjørte og opplevde bilen som meget stabil. Firehjulstrekk systemet er Haldex V. Dette systemet sender drivkraften til de hjulene som trenger det, som resulterer i mest mulig kontroll til enhver tid. Ja, dette fungerer godt.
De som fikk mulighet til å sitte på en tur i denne bilen med oss ble overrasket alle sammen. Vi informerte ikke på forhånd om hva slags type Golf dette er. Her brukte vi en magisk funksjon som finnes i Golf R – nemlig launch control. Jepp, bilen har dette. Når dette er aktivert, holder du bremsen inne og tråkker gasspedalen helt inn. Da går turtallet til 4.000 omdreininger og klargjør for maksimal effekt så fort du slipper gasspedalen. Alt du nå må gjøre er å styre bilen mens den skyter som en rakett mot neste stopp – månen. Reaksjonene var utrolige, ingen forventet dette. Aldri før har vi sett så mange folk aktivt filme med Snapchat i en bil.
Golf R er rett og slett en utrolig god bil. Den er litt dyr, og mange folk sliter med å bli komfortable med å bruke godt over 600.000 kroner på «en Golf». Men se på det fra en annen vinkel. Skal du ha denne effekten, fra en bil som er så praktisk og med så stor bagasjeromsplass – hva kan du da velge? Det er ikke mange valg, men de som finnes koster vesentlig mer enn Golf R. Tenk på det, om du har tenkt til å kjøpe en praktisk racerbil.
Teknisk data
Pris: Ca. 600.000+
Engine: 2.0-liter, turbo rekkefire bensin
Effekt: 206kW/380Nm
Gir: 6-trinns DSG
Forbruk: 7.0L/100km
CO2: 132g/km
Sikkerhetsvurdering: TBC
Takk Harald Møller AS for lånet av bilen!
https://www.youtube.com/watch?v=FsjE5cyDekk
Bil levert av Harald Møller AS
Takk til Harald Møller AS i Oslo for lån av vår test bil.