Året 2020 skulle bli et fantastisk år, men så skjedde det hele kloden prater om og tenker på. Men midt oppi all denne tragedien har det kommet noen høydepunkter som ingen så komme. Det ble Gatebil på Rudskogen i juli – og vi fikk muligheten til å komme!
Som du helt sikkert forstår ble dette ingen festival, heller ei noen stor arrangement. Gatebil har fulgt alle regler og råd for å få dette til, noe vi virkelig må understreke ble ufattelig profesjonelt gjennomført! Det var aldri mye mennesker på et sted, det var meget strenge begrensninger hele veien men som var veldig enkelt å forstå og respektere.
Jeg tror at vi alle virkelig respekterer alvoret av å ikke følge myndighetens anbefalinger, så det å faktisk kunne være på Gatebil midt i en pandemi er ikke annet enn utrolig. Det ble nesten som Gatebil i gamle dager, rett og slett en trackday. En dag ment kun for sjåførene, uten fest og uten publikum. Men var det gøy? Gjett om!
Det var noe veldig rart med å vandre rundt på Rudskogen på denne tiden av året, uten å se tusenvis av mennesker sprade på bakker og berg, men likevel se mange biler skrense seg rundt den over 3km lange banen med «chemtrails» etter seg.
Heldigvis for oss bruker vi mesteparten av tiden med øyet trykt inn i viewfinderen på kameraene våre. Dette er noe som for oss til å smile, til å brenne – mens jeg virkelig tror at sjåførene og deres team får den samme gleden av å endelig være på en bane – sammen.
Innsatsen var like hard, like intens, like vill som på alle Gatebil arrangement. Det viser hvor engasjerte sjåførene er på sin sport, på å mestre en fortsatt ny og «rebelsk» form for motorsport. Det er ingen tvil om at Gatebil har spilt en uhyre stor rolle i eksponeringen av denne sporten her i lille Norge.
Sånn ser det forøvrig ut når dekket ikke vil være med lenger.
Så er det jo ganske spesielt hvor variert bilene på denne banen kan være. Alt fra fullrigget drifting bil til relativt originale biler.
Det handler hele tiden om resultater, men på en kanskje mer avslappet måte? Man skal levere, men man skal ha det gøy. Gir det mening?
Stille før stormen er alltid en passende beskrivelse mens man vandrer i depot. Det skal nevnes at i disse tider er depot delt opp i seksjoner med fysiske sperringer mellom hver seksjon. Det vil si at de som er i sone 1 kan fysisk ikke bevege seg til sone 2. Alt var veldig gjennomtenkt for sikkerhet. Tommel opp!
Hvis du aldri har stått på lineup området på Rudskogen før, vil jeg sterkt anbefale deg å se det fra trygg avstand. Å høre disse ekstreme bilene dundre opp mot banen, klare for kampens hete – det er en opplevelse i seg selv.
For å ikke nevne farten noen av bilene klarer på langstrekka. Vi snakker langt over 200km/t forbi her. Det er nok til at capsen kan verves inn hos SpaceX.
Men hvis du syns det er sprøtt at bilene passerer her i over 200km/t rett frem, hvor vilt er det ikke å tenke på at noen kommer forbi sidelengs i 200+?!
Altså, wow! Det er ikke sånn du er vandt til å se en Volvo komme kjørende? Tanks sidelengs i høy nok hastighet til å miste førerkortet i 36mnd. Nei dette er helt sprøtt!
Endelig klaffet det for Steinar Andersen fra Seljord. Steinar har virkelig hatt mye motgang med denne bilen hvor motor har feilet en del. Men denne gang fungerte det, og det var et utrolig vakkert syn! Vi vet alt om hvor hardt innpå sjåførene slike feil kan gå, så at ting løser seg er alltid en vakker historie.
Ingen sa noe om at du må ha million budsjett for å kose deg på banen heller. Ta med det du har, det holder!
Bare en liten dæsj med brekk så er vi i gang!
Det er så kult at flere jenter får øyene opp for sporten! Girl power!
Davanger you smoker you!
Team skam krenging, eller skambrett – ute med sin stock not so stock toførr.
En av Boost racefuel bilene som ser ut til å ha alt fungerende denne helgen. Nydelig syn å se disse bilene starte drift i enden av sletta. Et hardt drag i håndbrekket og filmen begynner. Opp med popcorn!
Et annet vakkert syn er hvor dyktig Hunter Taylor har blitt til å drifte. Fra å kanskje være en hobby i 2019 har det eskalert til å muligens kunne bli en drifting karriere i fremtiden hennes? Får vi kanskje se en kvinnelig sjåfør i Formula Drift Pro serien snart?
Det er alltid overskyet på Gatebil! Sier en gylden rød fotograf som tar disse bildene – he he. Det er mange røykmaskiner på denne banen, det skal være helt sikkert.
Noe annet som var nydelig å se igjen var racing – Gatebil style! En serie hvor omtrent alt er lov, bringer noen av de mest spinnville bygg til syne. Her har du Vidar Frogner i sin illsinte Porsche løpsbil.
Eller hva med en Ultima? Du ser ikke disse hver dag. Du ser de faktisk veldig sjeldent, men på Gatebil – der får du en god dose!
Samme familie men to forskjellige verdener. Alt på Gatebil Extreme!
For å ikke nevne Kai Roger Bakken sin Lotus Espirit hvor Kai Roger og hans team har forsket og forbedret bilen på alle tenkelige måter. Dette er et beist!
Et Gatebil Extreme løp er noe du ikke glemmer. Det er i verdensklasse men likevel veldig lokalt. Det er utrolig moro å se på, og sannsynligvis ennå mer moro for sjåførene. Årets løp er selvsagt noe mindre grunnet situasjonen vi alle er i, spesielt da flere av sjåførene kommer fra Sverige.
At det her gikk bra hadde ingen trodd! Baklengs på langsletta i god nok hastighet uten å treffe noe som helst. Flaks? Talent?
Bilen pekte til og med riktig vei etterhvert, like strøken. Tipper det var en kjøredress som måtte i tørketrommelen etter denne turen ja!
Marius Lunde er tilbake igjen etter en lengre pause i sin spinnville Nissan S14. Omtrent hele bilen er fornyet, forbedret og lettet. Hans kjørestil kan minne om en maur som blir jaget av en maursluker. Gi alt!
Wolfram var mye ute med sin Nissan S15 som vi mener er en av de penere drifting bilene der ute. Bra kjørestil, bra innsats!
Viktig å ikke gi seg, selv om man ser at det ikke kommer til å klaffe 100%.
Vidar Jødahl stilte til start i breisladd konkurransen i hans temmelig verdenskjente BMW E30. Stillestående start i 3. gir er alltid en viktig ingrediens til tonnevis av røyk!
Å se en Audi starte drift i denne vinkelen ender alltid opp med en av to ting. Enten et show uten like, eller masse gress og jord som flyr. Anders Johansen lager stort sett alltid et show uten like da hans Audi er en forlengelse av kroppen hans.
Det ble bare liiiitt for bredt helt på slutten, men fytti for en runde a!
Yay! Gatebil taxi på bane nok en gang etter en alt for lang dvale. Deilig deilig!
Vi elsker alle vel litt Supra bootey? Måten røyken rømmer fra panelene på bilen, måten bilen legger seg så aggressivt ned. Nydelig bil!
Husker du vi snakka om variasjon? Point made. En superbil som koster et par kroner, sammen med alt annet ute på banen. Dette er poenget med Gatebil, kjør det du har!
Eller kanskje dette bildet gjør poenget vårt hakket sterkere? Igjen, kjør det du har!
Iren Moen og Tor Anders Ringnes trener på litt twin-drifting. Alltid veldig kult å se på! Dette viser tilliten sjåførene har til seg selv og hverandre, da de virkelig satser bilene sine på dette.
Litt dansing på asfalt. Hmm, bra navn for en ny film?
Utrolig gøy å følge med utviklingen til sjåfører. Ekstra gøy er det når jenter begynner med drifting. Dette er noe vi trenger mer av! Hunter har blitt en dyktig drifting sjåfør på ganske kort tid.
Det blir nesten ikker mer JDM enn dette!
Kan dette være tidenes kuleste Ford Taunus? Vi sier ja!
Can I get a hail Mary? Det er sannsynligvis det folket rundt sier til denne kjørestilen!
Du vet at en god gammel S13 varmer hjerterota vår da vi hadde en 13 år siden, i samme farge. Deilig!
BMW fungerer faktisk til å kjøre fort med også, noe Buldre teamet viser godt her.
Så har vi også et lite elsk for McLaren. Da kan du tro at vi omtrent glemte å fotografere den for å heller se på den.
Litt Quattro drifting er du garantert å se på Gatebil. Vi opplever at flere og flere prøver seg på dette, som ingen av oss klager på da det er utrolig spennende å se på!
Fete kjøretøy så langt øyet kan se. Et nydelig syn, en smak av en normal hverdag – fred i sjela!
Sidelengs i 200 km/t slår alle berg og dalbaner vi vet om, ville du ikke sagt deg enig? Simen Olsen hyler ut «Jaaa!».
Og hva er vel Gatebil uten verdens mest kjente Rescue Volvo? Her tilbake i det Per selv kaller v2.0. Rescue teamet til Gatebil er noe av det beste du finner noe sted. De responderer omtrent før uhellet er ute, sørger for at alle er trygge og de redder biler fra uhell og brann. Et team som er av verdens klasse!
Hvilken BMW generasjon liker du best?
Twin drifting, oh yes! Her krever det konsentrasjon av begge sjåfører samtidig som de virkelig dumper den gassen. Og vi som sliter med å gjøre to ting samtidig!
Du klager vel ikke på litt mer Quattro drifting gjør du vel? Å nei da, dette er kunst.
Initiate! Beklager at bildet er ute av fokus, men det går utrolig fort forbi her. Dette er i enden av langstrekka på Rudskogen hvor hastighetene ofte er nærmere 200 km/t.
Pull that E-brake!
Verdens villeste racing serie hvor omtrent alt er lov, det finner du på Gatebil.
En serie hvor alt kan skje. Her mistet Kai Roger Bakken frem hjulet sitt, heldigvis i et av de tregere seksjonene av banen.
Det finnes alt fra fabrikks biler til hjemmesnekra biler i denne serien.
Du finner til og med gamle brannbiler som deltar i løpet! Neida, men de har sin oppgave de også.
Dette er en serie du absolutt burde oppleve om du ikke allerede har det. Når hverdagen vår er tilbake, bestill billetter til Gatebil. DU vil elske det!
Gamle traveren til bestefar kan også bli en tireslayer.
Hvis du har din gamle bil stående i garasjen uten mål, prøv deg på en banebil prosjekt. Få i noe motor, oppgradere drivverk og få inn sikkerheten. Kom deg på banen, kom og lek med oss!
Men se her da, ennå mer quattro sidelengs action.
Kanskje det er en god beskrivelse? Gatebil – verdens beste lekeplass.
Ja, det er en god beskrivelse uten tvil.
Vi har vel kommet til punktet hvor du ikke leser så mye av teksten vår og heller nyter synet av disse flotte bilene kose seg ute på Rudskogen. Forståelig.
Det beste av alt er at vi er kun få dager unna ennå en Gatebil Trackday event! Ja du leste riktig, det blir kjørt en gang til i år her i Norge. Ha i bakhodet dette er et publikumsfritt arrangement kun ment for sjåførene. Det blir også kjørt GDS denne gangen.
Vi er virkelig spent på hvilken bil denne karen kjører med om en ukes tid. Hvis du vet, så vet du.
Det ønskes også at Derek er å se ute på banen igjen snart. Denne E30 er ikke helt tradisjonell da det ikke sitter BMW motor under panseret, men heller ikke 2JZ. Hva tror du driver denne bilen?
Alt med motor og hjul er moro på bane. Perfekt eksempel her.
Light ém up!
Det går mye i Volvo. Det er stort sett ennå flere av disse bilene når hverdagen er normal og grensa er åpen, men likevel en stor variasjon av bil fra oss nordmenn.
Rudsengen i sitt svære flak av en fet Mercedes er også å se på Gatebil. Vi savner å se Steffen kjøre oftere, så kom deg på banen mer!
Classic! Ikke en bil man ser ofte på banen, hverken før eller nå.
Det var så godt å se våre danske venner igjen. Dette var kun få dager etter at grensen åpnet mot regioner i Danmark. Dessverre har mye blitt stengt på nytt så vi får se hvem vi får se de neste dagene.
Hva er riktig stikkord her?
Gatebil 2020 er noe vi aldri trodde ville la seg gjennomføre noen måneder siden. Under omstendighetene verden nå er i, er en smak av hverdagen ikke så hverdagslig lenger. Men med riktig mennesker rundt seg, med respekt for regler og råd, med et ønske om å gi uten å ta, med fokuset på rett sted – er alt mulig.
Sikkerhet er Gatebil sitt nummer en fokus – før og nå. Avstander blir holdt og vel så det. Her snakker vi ikke èn meter, men mange meter. Fysiske sperrer, hold deg i din plass eller i din bil. Dette var trygt gjennomført uten publikum. Det var ikke for mange mennesker og alle respekterte alle regler og råd.
Vi er stolte og æret av å kunne være her for å dokumentere det vi vil kalle en historisk Gatebil event. De gjennomførte dette for sjåførene, for dere der hjemme. La oss alltid huske dette og støtte dem når hverdagen en gang er tilbake.
Gatebil 2020 ble ikke som planlagt, men det ble noe. Kan du tro det?
Gatebil <3
PS: Alle bildene vil bli publisert på vår Facebook side om kort tid.