Vi har de siste månedene jobbet hardt med å bygge en bil vi kan bruke til å reise til diverse oppdrag med, og forhåpentligvis stille ut på diverse arrangement. Dette er en 1983 VW Golf Cabriolet gti(gli). Bilen var et påbegynt prosjekt da vi kjøpte den, men med det betydde det et helt tom skall. Les hvordan prosjektet har gått gjennom året.
Siden vi har en veldig travel sesong, har vi dessverre ikke rukket å få bilen ferdig for 2013 sesongen. Det har vist seg å være vanskelig å skaffe diverse deler, samtidig som vi nesten ikke har hatt tid til verkstedet.
I Kongsberg kjøpte vi en 1983 Golf Gti, og en 1983 Tysk registrert Golf 1.6 delebil. Som du kanskje skjønner, er det ikke ekstremt mye vi kunne bruke fra 1.6 bilen, bortsett fra diverse karosserideler og interiørdeler. Derfor ble delene som var brukbare flyttet over, og den Tyske bilen vraket.
Delebilen var ikke i god stand. Bilen hadde mye rust, feil motor (i forhold til hva vi bygger), og den var ikke mulig å registrere. Derfor ble delene vi skulle ha demontert raskt og bilen vraket.
Rammen vi skulle bruke (og har brukt) hadde mye rust. Det tok oss faktisk noen måneder å fikse alt dette, men den dag i dag er bilen rustfri og bilen vil leve et langt liv.
Slik så innsiden av bilen ut etter en vinter ute, dessverre. Dette var selvsagt før vi begynte å reparere bilen. Mye is og asfaltmatter skulle ut.
Rustsveisingen og repareringen begynner for fult. Heldigvis får vi god hjelp fra flere parter gjennom hele prosjektet som senere vil virkelig komme godt med.
Som det vises i bildet over, måtte buene på bakskjermene byttes ut. Derfor ble det sveiset inn nye buer.
Her har gulvet blitt ferdig jobbet med og lakkert med sterk lakk for å tåle litt juling og holde all metall fritt for fukt.
Her jobber Remy Hansen med å kutte ut de gamle buene. Du ser også at nedre del av bakplaten er fjernet. Reservehjulsbrønnen måtte også repareres.
Buer og bakplate er her punktet inn. Senere helsveiset og bearbeidet.
Med magien av datamaskin, kan vi hoppe flere uker fremover. Sparkling har begynt, og sparklingsprosessen viste seg å ta meget lang tid. Vi er trossalt verken bilmekanikere eller opprettere, så det ble en læreprosess for oss som alle andre.
Første strøk med grunning er i gang. Dette måtte vi gjøre flere ganger for å prøve å få bort alle små bulker vi ikke tidligere hadde sett.
Litt moro må en ha det. Kjetil Strøm og Remy Hansen blir litt vel glade i hverandre når bilen endelig får på understell og er nesten klar til å fraktes til Tuven Billakkering for å bli lakkert av Petter Jansen.
Ikke lenge igjen nå!
Og her er vi endelig på vei til Notodden.
Petter Jansen og Remy Hansen gjør siste forberedelsene før fargen skal på.
Petter Jansen jobbet en hel arbeidsdag denne fredagen (08:00 – 16:00) og så begynte han på Golfen vår 17:00 og jobbet frem til 05:00 før vi alle tok «kvelden».
Rett før den skal ut nå. Bare en times tid i «ovnen».
Voila! Fargen er på. Innvendig blir bilen senere lakkert svart. Dette for å gjøre det enkelt å eventuellt endre fargen på bilen i fremtiden. Dette er en original VAG farge som du blant annet finner på Amarok.
Bilen er da tilbake på vårt verksted, klar for å slappe av noen dager før montering begynner.
For å bli ferdig, og korte ned på tiden – har vi handlet nok en delebil. En 1988 Golf Mk1 Gti. Denne bilen har strøkent tak, og faktisk elektrisk tak. Dvs. motorer for å åpne/lukke taket – noe som er relativt sjeldent på disse.
Fra denne bilen skal motor og drivstoffsystemet flyttes over til prosjektet vårt. Vi har benket bilen hos Løberg Tuning, og resultatet ble 104hk/130nm på hjulene. Tallene høres kanskje ikke imponerende ut, men husk at motoren skulle ha 112 hestekrefter, og drivverktapet tilsier at vi muligens har noe mer i denne motoren. I tillegg har den rullet 265 000km, og er meget frisk.
Vi hadde en annen delebil hvor vi tok motor og diverse andre deler. Blant annet 5-trinns girkasse med sperre, noe vi er meget fornøyd med å ha.
Bilen står nå nedstøvet da det tar tid å montere alt av deler. Golfen har nå fått nye Tuning Art coilovers fra Parts & Retards, nye bremser, hjullager, spindler, tromler, lykter, felger, polyforinger (fra WRD) hele veien, nye motorfester osv. Listen fortsetter og fortsetter. Bilen er også bygget om til å ha kjørecomputer fra nyere Golf Mk1 modellene.
Planen er å ha BBS RS eller kopier innen våren. Noe rundt 15×8.5 størrelse. Stance er noe vi ønsker å oppnå. Det vil også bli montert bilstereo fra SG Audio, men på en anonym måte.
Vi antar å ha bilen startklar om noen få uker, og målet er å få bilen EU godkjent og skiltet innen utgangen av November.
Før artikkelen avsluttes, må vi rette en stor takk til alle som har hjulpet oss så langt. Ingen nevnt, ingen glemt, dog en liste over alle bidragsytere vil komme når prosjektet er fullført.
Så dette er en meget kort oppsummering av prosjektet, for å vise dere litt hva vi driver med i bakgrunnen. Bilen blir å se ferdig til våren, og vi skal prøve å stille opp på så mye som mulig for å dekke arrangement med foto/video – og prate med dere.