Sviddgummi Reportasjebil prosjekt

Vi har de siste månedene jobbet hardt med å bygge en bil vi kan bruke til å reise til diverse oppdrag med, og forhåpentligvis stille ut på diverse arrangement. Dette er en 1983 VW Golf Cabriolet gti(gli). Bilen var et påbegynt prosjekt da vi kjøpte den, men med det betydde det et helt tom skall. Les hvordan prosjektet har gått gjennom året.

Siden vi har en veldig travel sesong, har vi dessverre ikke rukket å få bilen ferdig for 2013 sesongen. Det har vist seg å være vanskelig å skaffe diverse deler, samtidig som vi nesten ikke har hatt tid til verkstedet.

golf2

I Kongsberg kjøpte vi en 1983 Golf Gti, og en 1983 Tysk registrert Golf 1.6 delebil. Som du kanskje skjønner, er det ikke ekstremt mye vi kunne bruke fra 1.6 bilen, bortsett fra diverse karosserideler og interiørdeler. Derfor ble delene som var brukbare flyttet over, og den Tyske bilen vraket.

golf1

Delebilen var ikke i god stand. Bilen hadde mye rust, feil motor (i forhold til hva vi bygger), og den var ikke mulig å registrere. Derfor ble delene vi skulle ha demontert raskt og bilen vraket.

Rammen vi skulle bruke (og har brukt) hadde mye rust. Det tok oss faktisk noen måneder å fikse alt dette, men den dag i dag er bilen rustfri og bilen vil leve et langt liv.

WASZe

Slik så innsiden av bilen ut etter en vinter ute, dessverre. Dette var selvsagt før vi begynte å reparere bilen. Mye is og asfaltmatter skulle ut.

Dtek7

Rustsveisingen og repareringen begynner for fult. Heldigvis får vi god hjelp fra flere parter gjennom hele prosjektet som senere vil virkelig komme godt med.

3XWOd

Som det vises i bildet over, måtte buene på bakskjermene byttes ut. Derfor ble det sveiset inn nye buer.

qjre9

Her har gulvet blitt ferdig jobbet med og lakkert med sterk lakk for å tåle litt juling og holde all metall fritt for fukt.

fE9DI

Her jobber Remy Hansen med å kutte ut de gamle buene. Du ser også at nedre del av bakplaten er fjernet. Reservehjulsbrønnen måtte også repareres.

S6sLk

Buer og bakplate er her punktet inn. Senere helsveiset og bearbeidet.

image_50

Med magien av datamaskin, kan vi hoppe flere uker fremover. Sparkling har begynt, og sparklingsprosessen viste seg å ta meget lang tid. Vi er trossalt verken bilmekanikere eller opprettere, så det ble en læreprosess for oss som alle andre.

image_53

Første strøk med grunning er i gang. Dette måtte vi gjøre flere ganger for å prøve å få bort alle små bulker vi ikke tidligere hadde sett.

IMG3109

Litt moro må en ha det. Kjetil Strøm og Remy Hansen blir litt vel glade i hverandre når bilen endelig får på understell og er nesten klar til å fraktes til Tuven Billakkering for å bli lakkert av Petter Jansen.

image

Ikke lenge igjen nå!

image_73

Og her er vi endelig på vei til Notodden.

image_74

Petter Jansen og Remy Hansen gjør siste forberedelsene før fargen skal på.

48421910151397408829065211353639n

Petter Jansen jobbet en hel arbeidsdag denne fredagen (08:00 – 16:00) og så begynte han på Golfen vår 17:00 og jobbet frem til 05:00 før vi alle tok «kvelden».

20130323001116

Rett før den skal ut nå. Bare en times tid i «ovnen».

image_75

Voila! Fargen er på. Innvendig blir bilen senere lakkert svart. Dette for å gjøre det enkelt å eventuellt endre fargen på bilen i fremtiden. Dette er en original VAG farge som du blant annet finner på Amarok.

bilde_14

Bilen er da tilbake på vårt verksted, klar for å slappe av noen dager før montering begynner.

1394470_10151991033165281_670210197_n

For å bli ferdig, og korte ned på tiden – har vi handlet nok en delebil. En 1988 Golf Mk1 Gti. Denne bilen har strøkent tak, og faktisk elektrisk tak. Dvs. motorer for å åpne/lukke taket – noe som er relativt sjeldent på disse.

Fra denne bilen skal motor og drivstoffsystemet flyttes over til prosjektet vårt. Vi har benket bilen hos Løberg Tuning, og resultatet ble 104hk/130nm på hjulene. Tallene høres kanskje ikke imponerende ut, men husk at motoren skulle ha 112 hestekrefter, og drivverktapet tilsier at vi muligens har noe mer i denne motoren. I tillegg har den rullet 265 000km, og er meget frisk.

992880_10151755162660281_663393511_n

 

Vi hadde en annen delebil hvor vi tok motor og diverse andre deler. Blant annet 5-trinns girkasse med sperre, noe vi er meget fornøyd med å ha.

1238176_10151851326335281_1257479231_n

1394151_10151957792720281_1316260520_n

Bilen står nå nedstøvet da det tar tid å montere alt av deler. Golfen har nå fått nye Tuning Art coilovers fra Parts & Retards, nye bremser, hjullager, spindler, tromler, lykter, felger, polyforinger (fra WRD) hele veien, nye motorfester osv. Listen fortsetter og fortsetter. Bilen er også bygget om til å ha kjørecomputer fra nyere Golf Mk1 modellene.

Planen er å ha BBS RS eller kopier innen våren. Noe rundt 15×8.5 størrelse. Stance er noe vi ønsker å oppnå. Det vil også bli montert bilstereo fra SG Audio, men på en anonym måte.

Vi antar å ha bilen startklar om noen få uker, og målet er å få bilen EU godkjent og skiltet innen utgangen av November.

Før artikkelen avsluttes, må vi rette en stor takk til alle som har hjulpet oss så langt. Ingen nevnt, ingen glemt, dog en liste over alle bidragsytere vil komme når prosjektet er fullført.

Så dette er en meget kort oppsummering av prosjektet, for å vise dere litt hva vi driver med i bakgrunnen. Bilen blir å se ferdig til våren, og vi skal prøve å stille opp på så mye som mulig for å dekke arrangement med foto/video – og prate med dere.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.