Det går nå mot slutten av Februar, som veldig ofte betyr at iskjøre sesongen går mot slutten. Årets vinter har ikke vært god når det kommer til kjøring på is, så de fleste baner på Østlandet er utsatt grunnet veldig ustabil vær. Men vi tok en tur på Lørdag til Flatsjø isbane oppe i Seljord for å muligens se sesongens siste iskjøring for oss.
Flatsjø Isbane ligger bare få minutter fra Seljord sentrum, som du kan se på kartet under.
Fra Skien er det kun et par timer så er du fremme. Da kjører du fint og rolig mens du nyter den flotte naturen hele veien opp. Problemet med lokasjonen er det at vinteren ofte ikke er på sitt sterkeste her. Det finnes flere isbaner lenger opp som ofte er litt heldigere med temperaturen, men vi liker godt banen på Flatsjø. Den er stor, det er mye depot plass og god parkering. I tillegg er det lett for publikum å se kjøringen, enten fra området eller på rasteplasser langs hovedveien på oppsiden av vannet.
Som du ser på bildene var det en del overvann på banen. Bare timer før kjøringen startet var banen strøken, men det ble en kraftig temperatur forandring på natten mellom 03:00 og 06:00 som fikk isen til å begynne å smelte. I tillegg har vinteren ikke vært sterk her oppe denne sesongen. Men selv med overvann og mildvær, er isen mer enn tykk nok til at det er trygt. Problemet er at du får dårligere oversikt over banen i tillegg til at vannet får bilen til å seile. Men dette stoppet ikke sjåførene som fant veien hit denne dagen.
En gjeng tok turen helt fra Sørlandet for å leke seg på isen. De har ikke tilgang til så mange isbaner der nede så det ble obligatorisk med minst en tur hit denne sesongen. Og for å si det mildt, de utnyttet hvert eneste minutt med kjøretid de fikk.
Vi fikk også se denne karen presse sin Nissan Skyline R32 GTR hardt rundt banen. Firehjulstrekk, god vektfordeling og masse effekt byr på en del fart og isføyk.
Du har to klasser ute på isen, de med ispigg og de uten. Du kan ikke la dem kjøre sammen, derfor vil du se at noen biler kjører saktere enn andre. Å kjøre på isen uten ispigg er ikke like spennende, men det er ufattelig god trening. Å mestre bilen din på isen gjør deg til en bedre sjåfør.
Så handler det om å hjelpe hverandre. Vi er alle i samme gamet, noe du ser her. Denne herremannen fikk ikke startet bilen sin, så folk strømmer til for å dytte den i gang. Og ja – den startet.
All ære til guttene (og jentene) som jobber for at vi skal kunne ha det moro på isen hos dem. Dette er mye jobb å få til, og de tjener ingenting på det. Men de lever av dine smil, din reaksjon etter en morsom dag på isen.
Nå skal du høre noe spesielt. Når det blir overvann, hjelper det ofte å borre hull i isen for å drenere bort vannet. Dette hullet så ut som proppen i et badekar, vannet ble sugd bort fra banen.
Vi får benytte sjansen til å beklage at du ikke får se bilder fra hele banen. Selve banen var grei å gå på, men alt utenfor var fylt opp med vann – noe skoene våre ikke helt var med på. Men vi gjorde et forsøk på å levere som alltid.
Ofte ser vi biler vi sjeldent ellers ser når vi besøker isbanene. Det er tydelig at disse bilene har mye effekt, men likevel kan vi ikke huske å ha sett denne BMW E30 tidligere. En turbomatet BMW pleier å resultere i en del blårøyk fra hekken.
Volvo fra d*ldo drift team pløyer den våte banen så spruten står. He he, nei dette er Kristian Kristiansen sammen med hans bror Nikolai Kristiansen. Disse gutta kjører drifting, og kjører godt.
Her er et bilde som viser deg hvor stor banen er. Ser du bilen helt i enden? Her står vi med så mye «zoom» vi har, og likevel er bilen en liten maur på banen.
Hvis du lurte på hva slags bil det var, er det en Pontiac GTO med skikkelig vriåtter under panseret. God lyd fra denne.
Her er en av bilene som kjørte med vanlige vinterdekk. Det utrolige med denne Volvoen er det sinnsyke rattutslaget den har. Og nei, det er ikke originalt.
Etterhvert som de får kjørt seg, ser du at hastigheten gradvis øker utover dagen. Nå snakker vi.
BMW E46 330d gjør virkelig susen. Den er nok ikke helt original, men et godt bevis på at det ikke trenger å være veldig dyrt.
Denne Subaru Impreza ble virkelig brukt hele dagen. Tommel opp til sjåføren for rå kjøring.
Han hadde vinkel omtrent hele banen rundt.
Dessverre ble det våtere og våtere utover dagen, som gjør forholdene relativt sketchy.
Og derfor valgte noen å kjøre inn for å pakke sammen.
Når bilene kjører inn, ser det nesten ut som den seiler. Men her er det full kontroll, og bløtt.
Vi må gi en stor takk til Gumpen Auto i Skien for lån av denne VW Beetle. En veldig komfortabel og moderne bil med 105 hesters turbomotor under panseret. Flott natur å se bilen i også.
Takk til NMK Seljord for innsatsen deres, og lykke til med de resterende banedagene dere rekker denne sesongen på isen. Vi hører rykter om at de kjører i dag, og vil kjøre så lenge isen er trygg.