Det er visse motorsport baner i Norge som alle har hørt om, som også da selvsagt er de mest kjente. Du har Vålerbanen, Rudskogen, ACR samt. flere mindre og gode anlegg. Vel, nå kan det se ut som at det kommer et nytt anlegg i vårt lille land – på Notodden!
Telemark Ring som prosjektet nå heter, har sendt oss disse bildene av hvordan de ser for seg anlegget vil kunne se ut. Som du ser er dette et veldig stort anlegg som vil kunne brukes i de aller fleste gren innen motorsporten. Men kanskje viktigere, det kan brukes til utvikling også. Sistnevnte er noe teknologibedrifter i området har vist interesse for å kunne bruke som testbane for utvikling av deres autonome kjøretøy.
Tilke har designet banen til å være drøye 2.9km lang med mye høydeforskjell gjennom banen. De har beregnet at en FIA GT3-bil vil kjøre banen på ca. 1 minutt 15 sekunder med en snitt hastighet på 140 km/t.
Bli med en tur på banen!
Dette prosjektet startet med et mulighetsstudie som het «Asfaltbane Vestre Viken», som hadde som mål å finne en aktuell lokasjon for en ny asfaltbane vest for Oslofjorden. Det blei gjennomført av NMF, NBF, KNA og NMK, og konkluderte med at Notodden var den beste egnede plassen.
Deretter blei det opprettet et forprosjekt, med Knut Iver Skøien som prosjektleder sammen med 6 representanter fra lokale motorklubber. Forprosjektet fikk økonomisk støtte fra Notodden Kommune, Telemark fylkeskommune og Vestfold fylkeskommune.Prosjektgruppen hyret inn tyske Tilke som designet banen etter våre spesifikasjoner, og utarbeidet en masterplan.I løpet av 2018 har vi også levert inn innspill om arealbruk til kommuneplanen, laget en grov forretningsplan og bestilt innledende støyvurderinger. Notodden kommune har også vært i dialog med berørte grunneiere, som alle er positivt innstilt.
Neste fase for asfaltbanen, er plan og prosjektering. Det vil nok ta et par år med utarbeiding av ny reguleringsplan og detaljprosjektering. Samtidig må vi begynne å se oss om etter investorer, dersom det kommer kjapt på plass, kan banen i teorien stå klar i 2021.
Telemark Ring kan bli en bane som både motorsport og næringsliv kan få nytte av.
Banen vil uansett bli tilrettelagt for elektriske biler, og vil sannsynligvis bli den første i Europa av sitt slag. Dette var i første omgang med tanke på elektriske racingbiler, men nå viser det seg at flere teknologibedrifter på Kongsberg også er interesserte. På Kongsberg satses det nemlig i disse dager på autonome kjøretøy, og de er veldig interesserte i en testbane som kan tilby kupert terreng og vinterføre.
Utover dette, kan banen brukes til racing både med bil og motorsykkel. Det at banen skal være spennende for kjøretøy både to og fire hjul, har prosjektet hatt i kravspesifikasjonene fra starten av, og det har Tilke tatt med seg når de har designet banen. I tillegg har de en egen driftingseksjon, som Fredric Aasbø har vært med på å utforme.
Telemark Ring ser også for seg ulike typer events, som trackday og treff for merkeklubber. Det kan være bilforhandlere som vil vise fram nye biler, eller organisasjoner som vil drive kjøreopplæring. Dette skal være en bane for alle!
Vi spør Tilke selv om banen
We would like to point out, that this track representing a new generation of racetracks. These racetracks are smaller comparing to the big circuits but fulfils the same safety-standards which are essential for a successful operation.
Our prime focus was to support local motorsport-, event- and testing activities. A local track for the local community, industry, event-structure and sports world. This racetrack can be used by anybody who wants to join into the exiting world of motorsport or many other activities; or just wants to improve her or his driving skills for daily traffic by using the large offer of driving training modules on the track or the safety center.
The local automotive- and many other technical industries as well as university’s and “start ups” in Norway will have a huge benefit by using this track. They can use this as a test- and proving ground for their development under small budget conditions comparing to the big proving grounds. To ensure a long term use we add our latest knowledge from our worldwide proving ground developments to be prepared for the requirements to test automated and autonomous vehicles as well as new ways of mobility in general. The Notodden track can be operated as an open or closed testbed. That means the industry can test any development step from early prototypes to final selling versions.
The environmental protection and the highest requirements of noise protection was in our mind on every step of the development process. That means the environmental impact should be kept as low as even possible. The special topography of the site has a highly positive effect of the noise impact so that we don’t expect major problems. But all project members will highly take care about this points in the next planning- and construction phases. That also means to integrate the public and local community into this process and to take special care of them.
At least a sustainable business model is aimed on every aspect of the track and the surrounding facility’s. The realization of the track is planned in stages to ensure a maximum of flexibility in every step of the schedule.
We are confident that this facility will be such a high benefit for the region of Notodden and Norway and every driver and visitor will love this track!
Sendt til oss av Manuel Rubow, senior ingeniør på vegne av Tilke GmbH & Co. KG.
Synspunkter
Vi har spurt diverse personligheter i motorsport verden om deres synspunkter om dette nye anlegget. Les hva de har å si.
Fredric Aasbø / FormulaD Drifting / Toyota Racing
For det første er det veldig spennende med et baneprosjekt midt i hjertet av et veldig stort bilmiljø! Og for det andre er det både en ære og et viktig poeng å bli spurt om innspill på banedesignet. Drifting og Gatebils aktiviteter er blant Norges desidert største motorsportsaktiviteter og dersom alle grupper virkelig blir tatt hensyn til tror jeg dette kan bli Norges beste flerbruksanlegg!
Ryan Lanteigne / FormulaD dommer
The new track in Notodden with its drift-friendly design is exciting for our sport! It means track planners and owners are taking drifting seriously and giving us an opportunity to really show what we can do with it! I can’t wait for it to be built so I can visit!
Kai Roger Bakken / Gatebil Extreme
Ser jo ellers meget spennende ut! Traseen og beliggenheten er jo midt i smørøyet så håper at dette kan realiseres i min tidsalder.
Ola Jæger / Drifting / FormulaD Pro2
Banen ser veldig kul ut med noen skikkelig rå svinger! Tror også det trengs en skikkelig racerbane til i Norge og syns plasseringen er perfekt!
Daniel Sævik / Drifting / Drift Allstars
Hvis du setter opp alle plasser det planlegges så store anlegg nå for tiden så er det ikke få. Etter hukommelse er det to på Vestlandet, ett i sør å nå et i Telemark. Det beste er hvis alle kan realiseres men det er dessverre lite trolig. Så vis jeg må velge, syntes jeg Vestlandet fortjener en bane. Øst er det alt to store baner.
Når det er sagt, må jeg si at når jeg så filmen kjenner jeg at det kribler i høyre foten en del ja. Ser veldig proft ut!
Joakim Johnsen / Drifting
Lest artikkelen og sett filmen moro at en så kjent designer har vært med og designet denne banen. Jeg likte veldig godt layouten på banen og ser veldig mange flotte muligheter innenfor å få arrangert drifting løp på flere fine deler av denne banen. Håper virkelig de får på plass finansiering, godkjenning for å få realisert prosjektet.
Så må man krysse fingrer for at vi kan bruke denne banen til drifting også utenom store arrangementer. Det syntes jeg er litt synd med Rudskogen, vi har ett så urolig flott anlegg også er det så mye begrensinger for oss.
Vi stiller opp og tester denne banen med engang asfalten er lagt og godkjenning er på plass!
For å følge med på videre utvikling og publiseringer om anlegget, råder vi deg til å følge prosjektet på Facebook. Siden deres heter Telemark Ring – Asfaltbane i Notodden.
Vi er virkelig spent på om dette prosjektet blir å se realisert i nær fremtid og har troa. Støtt opp prosjektet, gi din tilbakemelding. Jo flere flotte anlegg som dette i Norge, jo bedre for Norge – og selvsagt for dere som kjører og følger motorsport!
Vi krysser fingrene for å kunne oppleve dette anlegget allerede i 2021!
Kilde: Sondre Deila Rivrud / Prosjektgruppen for Telemark Ring
Tilke GmbH & Co. KG