42.000 mennesker tar ikke feil. Dette var tidenes beste Oslo Motorshow messe hittil, og her er det vi så og fikk oppleve. Show kjøring, utstilling, boder – ja, noe for oss alle.
I mange år tilbake har vi hos Sviddgummi alltid satt av en dag til å besøke landets råeste bilmesse. En messe som har alt med motor og hjul, i alle aldre for alle aldre. Oslo Motorshow har utviklet seg enormt de siste årene. Den første gangen vi besøkte messen, var det vist frem prototype biler. Nå er det ikke så mye av det, men heller noen av verdens mest unike biler. Vi snakker biler i alle klasser, alt fra en alt for strøken Golf MK1 til en uhyre sjelden og dyr Bugatti Chiron.
Velkommen til Oslo Motorshow 2018.
Dette er en 1959 Mercedes-Benz 300SL. Vi antar at bilen ser lik ut slik den gjorde den dagen den rullet ut av fabrikken nesten 60 år siden. Og ja, den er på Norske skilt. Ganske tøft.
Biltema er godt representert på Oslo Motorshow, her med en skikkelig råtass av en Opel Speedster. Hvis du lurte, denne Speedsteren er ikke helt som alle andre Speedstere.
Bilmiljøet har alltid involvert familie på mange måter. Denne karen har virkelig inkludert barnet sitt i dette prosjektet.
Som vi nevnte over, det er noe for alle på Oslo Motorshow. Om det er klassiske motorsykler eller hypermoderne biler – du finner alltid noe her.
Dette er en Indian Omega fra Finland som har gjennomgått en ekstrem ombygging. Vi har aldri sett noe lignende før, har du?
Så var det #bakkerudlife, god bilen til Andreas Bakkerud. Den stod utstilt hos Sonax, og dette er jammen en flott 1977 Ford Escort RS2000.
Selvom Saab ikke er med på spillet lenger, finnes det noen meget tøffe eksemplarer der ute. Denne karen har gjort sin virkelig clean, lav og stilren. Enkel men effektiv styling av bil.
Folk forbinder kanskje mest Subaru med rally, men de klar virkelig å bli meget lave også. Men igjen, hva kler ikke litt senk?
Her er en lekkerbisk fra Danmark. Dette er Dennis Lindstrøm sin 1988 BMW E30 330d. Jepp, diesel. Dette er en touring ut av en annen verden. Detaljer detaljer detaljer.
Denne VW Transporter er trekkbilen til Christian Skaret. Jepp, trekkbil. Hans egentlige utstillings bil er en Boble som du får se lenger ned i artikkelen.
Gatebil standen byr alltid på flotte biler. I fokus her er Steffen Rudsengen sin Mercedes E-klasse driftebil.
E30Meet har i år valgt å legge fokus på alle modeller av M3. Alt fra E30 til nyeste F80. Veldig kul utstilling.
Bilen til Petter Solberg og Kristofferson står hos Luna standen. Hvem skulle tro at VW Polo kunne bli så kult?
Jentene har begynt å virkelig sette sitt spor på miljøet. Dette er Malene Axling sin VW Golf MK6 som er lakkert rosa. Den har også luftfjæring.
Aldri skru på bilen uten skikkelig støttebukker. Ellers blir du sånn som denne karen.
Audi A7 med RS optikk er virkelig veldig vakkert. Bedre blir det med felg og fargevalg.
BMW har laget mye tøft i sin tid. De har også laget noe rart, som denne 1960 BMW Isetta.
Olav hater dekk, derfor spinner han i alle hastigheter og vinkler. Men det liker publikum.
Dette er en 2011 Mini Countryman Cooper S med 1.6 liters 310 hestekrefters motor under panseret. Rally er stikkordet.
Så er det Buldre sin egen Mazhar Iqbal med sin ufattelig spreke Audi RS4 med godt over 1000 gamp når han vil.
Med så mye hester, er det ikke så lett å se noe bestandig.
Marius Andrusevicius liker også å slite ut dekke, og det så fort som mulig. E30 ser alltid bra ut sidelengs.
Andre Andersen ville bli pilot, men oppdaget så at store vinger er også normalt i drifting. Drifting krever ingen million kroners lisens, så derfor sløyer han også dekk.
Nissan Skyline R33.4 (R33 med R34 front) er en utrolig deilig bil.
Toyota Supra er også egentlig en veldig tøff bil, men krever da at fanger og lykter henger på. Emil Lilleslåtten har kanskje planer om å bytte disse i vinter?
#thatass ?
Dette er en BMW LS fra 1964. En BMW vi aldri har sett før, men den er registrert i Norge. Brukes kanskje ikke hver dag?
Bugatti Chiron, kun den andre gangen vi vet om at en av disse har vært i Norge. Tidligere var det 4-5 Chiron i Oslo under testing men dette er nok den eneste gangen en kunde levert Chiron har rullet på Norske veier. Dette er Arne Fredly sin bil, og den er registrert i Monaco.
Chiron har en toppfart på langt over 400km/t og huser rundt 1.500 hestekrefter. Verdien etter Norske avgifter er estimert til å være nærmere 40 millioner kroner.
Med så mye hestekrefter og potensiell høy toppfart, kreves det enorme bremser. Disse bremseskivene er større enn de fleste felger.
Bilen er levert i rød eksponert karbon som gir en ufattelig tøff effekt. En virkelig veldig vakker bil.
Men er det detaljer du er glad i, er kanskje denne lastebilen noe for deg. Disse lastebilene blir faktisk brukt i vanlig arbeid, så du kan selv tenke deg hvor mye tid eieren bruker på å vedlikeholde kjøretøyet.
Innsatsen som er lagt inn i motivene lakkert på noen av disse lastebilene er virkelig noe annet.
Hvis du har lyst til å bli Cruella De Vil, er dette den perfekte bilen for deg.
Hvis du vil bli med i Men In Black 4 eller en eller annen avdeling hos Secret Service, bør du oppsøke Eagle Customs. Det er tydelig at de kan bygge den perfekte bilen for deg. Beist!
Det er delte meninger om det, men nye Chevrolet Camaro syns vi er en veldig tøff bil. Men hvordan den er å kjøre vet vi ennå ikke.
Dette vet vi ingenting om, annet enn at det er noe av det ypperste innen motorsport. Dette er nok en real opplevelse å få kjøre.
Vi syns innsatsen gjort på flere av disse motorsyklene er virkelig imponerende. Hva syns du?
Til og med noe for deg med dårlig balanse. Tøft!
På vei tilbake til fremtiden, stoppet Doc en tur innom Oslo Motorshow hos Torshov.
Ja hvorfor ikke? Tre motorer på en motorsykkel er helt normalt. Sånn er det med dragbike.
Kai Roger Bakken, mannen å slå i Gatebil Extreme serien. Denne bilen har vist seg å være virkelig vanskelig å slå, men vil de nye tilskuddene for 2018 serien ha en sjanse?
En av de peneste bilrumpene i bil universet, vil du ikke si deg enig?
1975 BMW 3.0 CSI med 3.5 liters motor og 5-trinns girkasse. Klassisk moro!
Husker du det vi sa om spesielle lakk jobber? Voila!
Erik Gulbrandsen sin Lexus er virkelig veldig pen. Vi gleder oss til å se den mer etter vinteren.
NTCC bilene har virkelig blitt tøffe! Mercedes sine linjer, AMG motor. Jepp, dette blir rått!
Chrysler 300C fra 2004, helt fra Helsinki, Finland. Her snakker vi VIP bil.
BMW E36 er på vei til å bli en klassiker. Det skjønner vi.
En av hver Skyline gjennom generasjonene – nesten. Veldig unikt å se!
Du trenger ingen ny bil for å «stance» bilen din. Det har denne karen forstått med sin Renault.
Nok en BMW E30, men det er greit. Denne 1989 modellen er nesten perfekt i våre øyer med sin stilrene og lave stil.
BMW E39 M5, 400 hester ov V8. Hvor kan det gå galt?
En veldig lav BMW E91 fra 2007. Ombygd til facelift med luftunderstell.
Lenger opp så du en VW Transporter eid av Christian Skaret. Vel, her er den skikkelige bilen hans. En 1960 VW Boble med luftunderstell og haugevis av modifiseringer.
Jentene kan sine biler i Sverige. Dette er en 2014 Mercedes-Benz CLA coupe.
BMW E93 wide body, noe du virkelig aldri ser. Men vi sier ja takk til flere sånne biler på veien.
Lancia 037 replika fra 1980. Bilen er fra Sverige. Veldig tøft!
Opel Kadett som er lett i fua, flyr rundt banen på OMS.
Elnes i sin BMW M4 med 800 hestekrefter lager et show uten like overalt han kjører.
For å kjøre, kreves det god planlegging. Derfor har du Drift Crew som sørger for at løpet går sin gang riktig.
Det går ikke bare rett frem med crosscart, det går også på to hjul ganske ofte.
Mens drifterne kutter høy.
Og fangere. De kutter fangere.
Når vi tenker på det, de hater virkelig denne høyballen.
Selv med en så liten og trang bane får de ganske god fart rundt her.
Med masse røyk.
De får til og med til å kjøre twin uten problemer.
Noe vi syns er veldig spennende.
Dan Mønster sin ufattelig spreke Toyota Supra ser virkelig bra ut.
Under denne kostymen har Eni hyret inn Kylie Jenner til å gå rundt – antar vi.
Et folkehav strømmet rundt bilene hele dagen hver dag under messen.
Mens vi ofte stod i flere minutter for å nyte bilene som stod her og der.
Denne Impreza er noe av det peneste Subaru vi har sett. Er du enig?
Lavt og clean, det er stilen sin det.
Vi har faktisk testet en slik McLaren en gang. For et leketøy!
Detaljer. Det er det vi har å si.
Dette er en Honda S2000 med V10 under panseret. Bilen er eid av Kristine Sandvik Vaabenø fra Heimdal. Ganske unik bygg.
Så har vi den alltid blide #sjokoladepuddingen.
Dette er bilen vi burde hatt når vi var i LA et års tid tilbake.
Fredrik Øksnevad prøver å selge bilen sin, noe han nå har fått til. Det blir spennende å se hans nye bil ta form.
Mad-Croc Situne Lambo ble vist frem for første gang på Oslo Motorshow.
Dette er et seriøst bygg som vi tror vil gi skikkelig konkurranse i Gatebil Extreme neste sesong.
Gratulerer til Radni og teamet for et unikum av en racerbil.
Denne Camaro har alt for mange hestekrefter under panseret. Vent litt, det er ingenting som heter «alt for mange».
Christian Bakkerud liker vinkel, fart og spenning. Det forklarer kjøringen.
Så var det den flotte R33.4 igjen da, skjønner du hva vi mener om vakker bil?
Det begynte å bli ganske kaldt etterhvert, så Marius sørget for å varme publikum.
Vidar Jødahl sin BMW E30 med over 1000 gamp ble vist frem. Vidar hadde brukket bein, så en gjestesjåfør viste frem bilen for han denne helgen.
Andre liker tåke, så han lagde tåke.
Vonka liker også tåke, og krom. Tåke og krom.
Elnes sin M4 er helt rå å se på i alle vinkler.
Klassiske Bobler har blitt en greie å senke. Vi skjønner hvorfor.
Vi ser for oss at dette er den perfekte nye Sviddgummi camera car. Hva syns du?
Virkelig gjennomført Audi A4. Vi liker godt fargen.
Fast & Furious Mitsubishi Evo. Alltid gøy å se denne bilen.
BMW F80 M4 fra 2014. Vi ser for oss denne på Stelvio passet, det må være gøy.
TV2 Zebra Lotus er en liten råtass som ofte er å se på banen under Gatebil festivalene.
Toyota MR2 SW20 fra Danmark. Kanskje den mest gjennomførte MR2 vi har sett.
Hva med en sjelden Datsun 240Z fra 1972 tilhørende Kongsvinger.
Audi TT eid av en heldig jente. Kul bil!
Det må være en opplevelse å kjøre en Dodge Challenger SRT Hellcat fra 2015. En av de sprekeste bilene du kan kjøpe.
Perfekte bilen for deg som er glad i Volvo? Denne har gjennomgått mange ombygginger de siste årene.
En perfekt Porsche!
Og en perfekt VW Bus.
Like ved nok en perfekt Porsche. Ganske unike biler.
Glad i amerikansk muskel? Da er nok disse noe for deg.
Så var det tilbake til detaljene på lastebilene igjen.
På slutten av søndagen var det tid for å tømme hallene. Vi stod og nøyt flere av bilene kjøre ut av hallene. Det er noe eget å se disse bilene bli brukt.
Så etter en flott helg på Oslo Motorshow sitter vi igjen med følelsen av den beste messen de har arrangert hittil. Det ble besøksrekord som nevnt i starten av artikkelen, noe vi forstår godt.
Det blir spennende å se hvilke trekkplaster de lukker til seg for Oslo Motorshow 2018. Til den gang, vi gleder oss til neste event!