Så var det den tiden av året igjen, tiden hvor været blir mørkere og kaldere. Tiden hvor de flotte bilene setter kurs mot vinterlagring og aktiviteten på motorsport banene blir mindre eller lik null. Men det er alltid det ene høydepunktet – nemlig Oslo Motorshow.
Oslo Motorshow er et must for oss å sjekke ut hvert eneste år. Det er vanligvis det siste arrangementet i løpet av hvert år som vi besøker, men det er også der vi får mest tid til å stå og nyte hva folk klarer å bygge, med eller uten hjelp. Kreativiteten er det ingen grense på, og det syns i de store hallene på Norges Varemesse i Lillestrøm.
Vi er så heldig å få komme hit før åpningstider for å sjekke ut bilene. Dessverre i år rakk vi ikke dette, men vi fikk likevel en kjempe flott dag med masse inntrykk, masse smil og masse prating med hyggelige mennesker. Det var heller ikke noen nedtur å kjøre en BMW M2 fra Bilsalongen i Skien til Oslo Motorshow.
Folkens, vi ønsker deg velkommen til hallen med det råeste i.
Som vanlig forteller vi hvordan dagen begynte og hvordan turen hit foregår. Dette vet dere nok allerede, men kort fortalt er Sviddgummi teamet lokalisert i Skien, Telemark. Turen inner på ca. 2.5 timer og avreise var rundt 10:00. Men til forskjell fra tidligere besøk, fikk vi denne BMW M2 for helgen av Bilsalongen i Skien. En tur vi har tatt mange ganger før, men denne gangen var det spesielt moro.
Bilen er foliert opp som en «safety car», så du kan selv tenke deg oppmerksomheten denne bilen tiltrekker seg på motorveien. Det var veldig gøy å få tommel opp fra medtrafikantene, folk langs veien og ikke minst alle som glanet da vi kjørte inn på parkeringsplassen på Oslo Motorshow. Om du tok bilder av bilen denne helgen setter vi pris på om vi kan få en titt.
For å være litt utspekulert satte vi våre Sviddgummi solbriller på dashbordet. Litt skjult reklame er bra, er det ikke? Ikke minst var det faktisk behov for solbriller for en gangs skyld.
Pang, vi er nå inne. Vekk fra kulden, inn i hallen til varme og det som kun kan beskrives som pornografi. Porsche Carrera GT og en Corvette er ikke noe du ser sammen veldig ofte, og heller ikke hver for seg i Norge. Vi digger forresten fargene til Corvetten.
Årets trekkplaster på Oslo Motorshow var denne McLaren P1 GTR fra Monaco. Eieren er Norske Arne Fredly, som utifra bilen å bedømme ikke lider noen nød. Vi setter virkelig pris på mennesker som Arne som viser frem bilene sine til de av oss som elsker slikt. Vi snakker om en bil som aldri før har vært i Norge og kanskje aldri blir å se her igjen. Dette er kult!
Her kan du se mer enn bare kjøretøy, men også faglærte i diverse bilrelaterte yrker. Vi ser eksempelvis hvordan du skal polere bilen på profesjonelt nivå.
Tilbake til Porsche Carrera GT, hva syns du? Vi vet det finnes minst èn av disse på Norske skilt men det er likevel uhyre sjeldent å se disse på veiene generelt. En fantastisk bil, som vi ikke har hatt gleden av å høre lyden av ennå.
Monsteret har en 5,7 liters V10-motor på 612 hk. Toppfarten er på over 330 km/t og det ble produsert kun 1.270 biler i perioden 2003-2007.
Vi bevegde oss raskt bort til hallen der alle banebilene står som kjører oppvisning. Vi visste at lyset ville forsvinne raskt og derfor måtte vi få med oss kjøringen med en gang. Første bilen vi så bar herr. Bogen sin Toyota Supra. Den er ikke akkurat helt nøytral.
Noe annet som ikke var helt nøytralt var dette ekteparet som giftet seg på Oslo Motorshow. Med Kjell Elvis foran som sang, satt de bak i en gammel Amerikaner og nøyt sine første minutter som mann og kone. Disse to møttes for første gang på Oslo Motorshow 2015, og nå er de gift. Lykke til med et flott liv sammen!
Waagaard var en av flere sjåfører som kjørte på OMS. Det ble kjørt konkurranse i drifting denne helgen, noe som er helt nytt. Dette ble godt tatt imot av publikum og sjåfører.
Bilene derimot ville vise tydelige arr etter en lang helg med brutal kjøring på en veldig krevende trang bane. Men utrolig gøy å se på!
Som kjent er det oppvisning i diverse motorsport gren her. Her tar en fullblods dragster burnout for publikums glede. Våre ører derimot var ikke fult så glade for dette.
Utrolig nok var denne MC dragsteren ennå verre når det kommer til lyd. Fytti helgeroa dette var vilt!
Så var det rallybilene sin tur til å vise seg frem. Vi liker godt at de eldre bilene får skinne litt i søkelyset. Vi har mye å takke den eldre generasjonen for.
Sondre Moen er sønn av Tor Olav Moen, en tidligere veldig kjent drifter i Gatebil miljøet. Sønnen til Tor Olaf har fulgt far sine spor og kjører nå diverse gren innenfor motorsporten. Flink er han også!
Det var stadig fult i tribunene hele dagen. Det er tydelig at motorsport er kultur, at det er viktig for folk. Så kjære politikere som jobber mot motorsporten – tenk dere om litt.
Ingen show uten Buldre gutta vel? Slapp helt av, Børning bilene var å se her. Noen stod utstilt, andre ble misbrukt hardt. Kenneth Alm lager show som alltid!
BMW E30 med over 1000 gamp sies det, også en Buldre gutt. Vidar Jødahl har rekord på isen med over 300km/t målt i Sverige forrige vintersesong. Denne bilen (og sjåføren) er vill!
Crosscart er også en veldig spennende sport, og de går bedre enn du først tror. Denne får så bra feste at han kjører på to hjul bortover sletten.
Vi er flinke, vi må jo vise et bilde av dommerne fra drifting konkurransen. Carlos, Hilding og Stian er tre glade motorfrelste karer.
Vi er ikke sikker på hvem denne lille krabaten er, men vi tror det er kommende mester.
Petter Eriksen er kjent i miljøet, men fytti hvor bra han har kjørt i 2016. Det er omtrent ikke et løp han har deltatt i som han ikke har vunnet. Til alles store glede kom han også hit.
Disse Bogen gutta kan det å kjøre. Vi har en liten forkjærlighet for S15 driftebiler, det skal nevnes.
Er det en driftebil, eller er det hæren? Ikke vet vi, men sidelengs går det!
Robin Alsaker er en av de mest ustabile stabile sjåfører vi kjenner til. Han har så god flyt på bilen bestandig, og får det hele til å se lekende enkelt ut.
Så er kjøringen over for dagen og bilene går inn i hallen for å slappe av og få litt service. Eriksen måtte ha ny clutch for å kunne kjøre på Søndag og det fikk de til.
Verre var det for Bogen som fikk litt gal vinkling på fremhjulene etter han kræsjet litt.
Ikke alle driftebilene ble kjørt. Flere stod utstilt inne i hallene.
Nevnte vi forresten at du kan se alt av kjøretøy her? Vi snakker biler fra en periode på 100+ år står i disse hallene til alles store glede. Vi har ikke veldig god kunnskap om eldre biler, men vi har respekt for det de er og hva de har betydd for utviklingen av bilene gjennom årene.
En god gammel BMW 1600 cabriolet ble jobbet på hos BMW gutta i helgen. Ikke et vanlig syn disse bilene, men fytti så vakker bil.
Vi måtte se et par ganger, men jaggu er det bilen vi trodde det var. Denne bilen er fra Skien og har tydeligvis blitt bredere enn sist vi så bilen. Denne er godkjent med litt av hvert under panseret, men slik vi husker er det kun suge-trimming det er snakk om her. Ganske kult, og veldig annerledes.
Dette er absolutt ikke et vanlig syn. Om det er Rocket Bunny kit eller om det er kopi eller bare inspirert av det, er hele resultatet helt perfekt i våre øyer. Vi elsker at folk går egne veier med sine biler.
Ser du hva slags bil dette er? Ja, det trodde vi også. Men så pekte øyene våre ned mot skiltet foran bilen, og der står det Opel Calibra 4×4 turbo 1996. Dette er altså en Calibra Astra, kanskje en «Castra». Veldig tøff bygg.
Men du trenger ikke nødvendigvis å bygge noe helt annerledes heller. Om du jobber med linjene bilen allerede har, kan du få kunstverk av en bil ut av det.
Dette her, dette er bare råtøft. Enkelt og greit.
Woody. Hehe, ja du ser rett. Kanskje ikke det beste å kjøre med, men virkelig en råtøff bil.
Klassisk er også vakkert. En gammel Corvette med gamle Norske skilter. Dette er eleganse.
Dette er en Volksrodder. En hotrod boble ser det ut til. Hva syns du?
Igjen, vi kan ikke så mye om de gamle bilene. Men vi vet hva som er pent og ikke, og dette er deilig.
Maserati. En veldig kjent Maserati skal det sies.
Maserati MC-12 FIA GT1 World Championship winner! Dette er en bil som er produsert i svært få eksemplarer. Her er det masse historie, bilen er blant annet bygget på Ferrari ENZO chassis og Michael Schumacher har vært med å utvikle den.
Maserati Mc-12 kjørte totalt 90 løp og vant hele 40 av disse. Hvilket må sies å være en helt utrolig prestasjon.
Denne bilen ble det produsert 50 eksemplarer av hvor kun 30 av disse skal gateregistreres. De gjenstående skal brukes i racing. Bilen gjør 0-100km/t på bare 2,3 sekunder. Den har 1000 hestekrefter produsert av en 3.8 liters V8 med elektrisk assistanse. Er det ikke sinnsykt?
Når du ser bilen skjønner du raskt at det er en veldig, veldig spesiell bil for å si det mildt.
Ferrari F40 er heller ikke et vanlig syn. Vi har sett disse flere ganger før, men det er som oftest i forbindelse med Gatebil Exclusive klassen. Om dette er samme bilen vet vi ikke, men du merker fort at du må tørke munnen din litt.
Denne bilen syns vi var kjempe tøff. Dette er resultatet av en tegnekonkurranse for mange år siden og sånn ble det. Utrolig morsom bil, selvom det ikke er noen ekte bil.
Hyundaien til Andre Olsen stod utstilt i år på standen til Gatebil. Mange tok turen innom for å se på bilen, og ved flere tilfeller så vi at folk ikke helt forstod hva de så på før de tittet i motorrommet. Veldig moro med sånn oppmerksomhet gjennom helgen.
Gode Biltema C63 AMG stod på Biltema standen hele helgen. En bil vi har mange mange mil bak rattet i da vi hentet den i Tyskland i 2015. Veldig morsom bil som fortsatt brukes godt på banen.
Det første vi tenkte når vi så denne Fiaten var Kenneth Moen. Du tar kanskje ikke poenget der, men de av dere som kjenner til historien hans vil nok skjønne koblingen. Utrolig vakker bil uansett, veldig velholdt!
Nye Ken Block edition Transit ble vist frem for første gang (offisielt) på Oslo Motorshow denne helgen. En veldig kul serie med kassebiler som virkelig har fått et skikkelig løft utseendemessig.
Lille Gul pryder i all sin prakt på standen til Børning. Flere av bilene fra filmen stod utstilt i helgen, og dette tiltrakk ganske mange mennesker kontinuerlig gjennom hele helgen.
Ganske kult å se Koenigseggen til Autoxo som er bilen de brukte i filmen. Fredric Aasbø var sjåføren i denne bilen, og vi fikk se bilen detaljert under innspillingen i Hemsedal-området i fjor.
Vi kan lite om lastebiler, hands-down. Men at denne er spesiell og unik er det ingen tvil om. Dette er verdens raskeste lastebil.
Det er forståelig at sjåførene på disse flotte doningene vil gjøre dem personlige. Med lakk, detaljer og ombygginger blir disse kongene på veien om til rullende monster kunstverk. Men – hvordan er det å holde den rein?
Denne bilen var faktisk litt genial. En Chevrolet «Van-up» som er akkurat det du tror, nemlig en van pickup.
Dette er en kul greie. Denne bilen skulle bygges fra scratch på tre dager. Altså, fra åpningen av Oslo Motorshow som tomt ulakkert skall til ferdig kjørende lakkert bil når showet stenger. Og det utrolige? De klarte det!
Igjen er dette et felt vi er svake på, nemlig hotrods, ratrods – ja, gamle biler. Men vi har lov til å beundre og like det vi ser, og det gjorde vi her. Veldig kult med en Ford Roadster fra 1931 med ispigg.
Så var det den Ferrarien igjen da. *Sikle sikle*
Verdens eldste VW klubb sies dette å være. Mye tider på at det kan stemme, og så mye flotte biler de har med seg til OMS. Fantastisk!
En gedigen Mercedes på Norske skilt, klar for campingtur. Ja, sånt finnes til og med her i landet. Utrolig kjekt å kunne kjøre ganske nøyaktig akkurat hvor du vil.
Vanligvis liker vi ikke «over the top» lakkeringer, men her fungerte det faktisk ganske bra på denne gamle Boblen.
Men hvis det skal være over the top, er det kult hvis det har mening. Dette er en kunstner (Gartel) som viser frem sine talenter på denne Mini Cooper.
Motorsykkel kan vi heller ikke så mye om, men det vi vet er at omtrent alt av MC som stod utstilt på OMS var utrolig gjennomførte og veldig unike bygg.
Christian Bakkerud sin ganske unike og spesielle driftebil (Nissan Cefiro) stod utstilt hos NMK sin stand. «Baoten» som noen kaller den.
Ser du hva slags bil dette er? Skal vi si det? Ja, okai. Det er en dønn strøken, skinnende ren Volvo Amazon stasjonsvogn. Jepp, dette er strøkent til de grader.
Gamle bilen til Petter Solberg stod utstilt hos Teng Tools. Denne har vi sett her før, men da ikke på bukker.
Volvo V8 med turbo, for alt vi vet en registrert bil. Svenskene altså.
Mer enn ofte handler det kun om senk og felger. Det vil i mange tilfeller få bilen helt riktig, og det stemmer også her. Ja, det er nok gjort mer enn kun det men du tar poenget.
The Shark. God gammel 6er som virkelig er godt tatt vare på. Det er sånn det skal være!
AC Schnitzer ACL2 er en BMW 2-serie med drivverk og motor fra BMW M4. Derfor har bilen en veldig spesiell bredding, rett og slett fordi drivverket på M4 er såpass mye bredere enn 2-serien. Dette er den eneste bilen av sitt slag i verden og de skal ikke bygge flere. Bilen er en prototype som om noen år vil bli solgt til en samler.
Planen vår er å besøke AC Schnitzer i løpet av 2017 for å se hva annet de bygger der nede.
Ser du hva vi ser? Ja, lego i bilen. Disse bilene har en helt unik stil som vi ikke helt forstår. Men de er morsomme og faktisk litt tøffe også.
Vi regner med å se flere av disse neste år, men fortell oss gjerne om denne stilen så vi kan lære.
Denne bilen er så strøkent at det er kvalmt. Det er folk som dette som gjør at bilene får et langt liv, og det liker vi.
Trodde du at en BMW 2002 var gammel? Tro om igjen.
BMW E30 drifte bil bygget og kjørt av Lena Charlotte Westby og Øystein Flaten. Et skikkelig kjærlighetsbygg.
Mazda 323 med 13b wankel motor. Vekt på ca. 700kg og estimert nærmere 800hk i følge lappen. Dette kan bli spennende å se på bane!
Opel Omega kjørt av Stig «Smygen» Wilhelmsen. Etter et pauseår i 2016 kommer han i 2017 sterkere tilbake med et beist!
Dette er bare deilig, rett og slett. Denne har du nok sett lage masse røyk på banen før.
Denne s13 har du nok også sett hos oss tidligere. 13″ brede bakfelger på en s13 er omtrent uhørt. Men det fungerer veldig godt på denne. Veldig gjennomført bil!
For å ikke nevne denne Volvoen. Virkelig strøken banebil dette.
Lyst på en BMW 320 E21 fra 1977? Vel, denne er ikke til salgs.
Volvo PV med 2JZ og mer enn nok sving. Dette er en drifte bil som vi håper på å få se på banen neste år.
1986 Ford Sierra Cosvorth. Perfeksjonisme.
Dekkstørrelsen her er 405/25/24. Jepp, du leste riktig. Hver felg koster mer enn de fleste av oss tjener i måneden.
Det var veldig gøy å se bilen til Ann-Mari Fossen for første gang som fullført bil. Vi gleder oss til å se deg kjøre i 2017.
Clash of the titans. Noen av de kuleste bilene fra sin tid står ved siden av hverandre i gangen på OMS.
White on white, veldig unik kombo. Denne bilen er noe du absolutt ikke ser hver dag!
Bakkerud har blitt preget av Ken Block og har da kjøpt seg en Escort RS2000. Vi liker bilen.
Corvair, er det ikke? Motor bak. Veldig unik og tøff bil fra sin tid.
Den perfekte motorsykkel for deg som blir lett distrahert. Eller kanskje ikke.
Jostein Meen sitt praktverk stod utstilt på OMS. Hydraulisk understell og hele bilen er perfekt. Han er tross alt en billakkerer, så detaljer spiller en stor rolle her.
Hvis du følger med på Garasjen, har du sett denne 1975 Porsche 914. Bilen ser virkelig bra ut.
Ja, nok en gang har Oslo Motorshow levert. Men i våre øyer har årets messe vært en av de beste på mange år, ikke minst ble det publikumsrekord. Med så mange unike biler, motorsykler og generelt spennende bygg – kunne årets messe levere med den store prikken over ien.
Takk for at vi fikk komme nok en gang, og takk til alle dere som har jobbet for at showet skulle bli det det ble.
Nå er 2016 sesongen over, men det er ikke lenge før vinteraktivitetene begynner. Vi gleder oss til 2017!
Rekordmange besøkte Oslo Motor Show
Da Oslo Motor Show stengte dørene på søndag, kunne arrangørene nok en gang konstatere ny publikumsrekord. I år kom det 40.586 motorfrelste gjennom dørene på Norges Varemesse på Lillestrøm, mens forrige rekord, satt i fjor, var på 40.013 besøkende.
– Klart jeg er strålende fornøyd med det, gliser messegeneral Tommy Larssen fornøyd.
På forhånd var Larssen spent på om togstreiken ville skremme folk fra å besøke messen denne gangen. Men det har ikke skjedd. Nå er Oslo Motor Show etablert som en av landet aller best besøkte publikumsmesser, og et arrangement som trekker 40.000 eller flere besøkende til hallene på Lillestrøm.
– Det er klart at vi har gjort mye riktig i forberedelser og markedsføring. Men jeg kan ikke få understreket nok hvor viktige utstillerne, klubbene, de frivillige, entusiastene, de ansatte og funksjonærene er for at utstillingen har så bred appell. Uten deres enorme innsats både før og under arrangementet, hadde utfallet blitt et helt annet. Jeg er svært takknemlig, sier Larssen.
Larssen benytter selvfølgelig anledningen til å presisere at noen planer for neste års motorshow allerede er klare. Han mener endog at det vil bli minst like spennende ting på utstillingen da som i år.