Oslo Motorshow er som regel avslutning på sesongen i form av utstilling og kjøring. Den store siste begivenhet i Norge innen bil (dessverre da vi vil ha mye mer kjøring før snøen). Oslo Motorshow 2014 mener vi er den beste hittil. Se vår historie fra OMS 2014.
2014 har vært en veldig sesong, men på stort sett positive måter. Som helhet har kjøringen, arrangementene og oppmøte vært bedre i år enn tidligere år på de fleste arrangement vi har reist til. Derfor hadde vi kanskje litt høye forventninger til årets OMS da resten av året har vært så bra. Det er skummelt å sette høye forventninger til noe, men heldigvis var OMS 2014 bedre enn forventet.
I tillegg – det regnet ikke! De siste årene har det enten regnet eller snødd når vi har vært på utsiden for å se på kjøringen. I år var det deilig temperatur i solen.
Denne gang sendte vi to fotografer til Lillestrøm for å dekke begivenheten. Av erfaring har det vært nok. Men etter ankomst forstod vi raskt at vi burde hatt minst en til med oss. Det var nemlig nesten kun «nye» biler utstilt. Tidligere år har det ofte vært gjengang i mye av bilene. Nå var det ikke mange biler vi hadde sett her tidligere. Likevel har vi gjort en skikkelig innsats på å dekke arrangementet så godt vi kan. Her kan du se bilder fra vår tur.
Før vi en gang kom inn på Oslo Motorshow måtte vi ta en titt på denne ekstremt lave Subaru Impreza STI. Det er helt tydelig at bilen har luftfjæring, men fy så tøff den var! Og ja – det er en ekte STI med 300+ hestekrefter. Oslo Motorshow er veldig flinke til å ta vare på pressen som kommer. Vi får eget rom til å jobbe fra med strøm, internett, frukt og drikke. Dette setter vi stod pris på, og håper at andre arrangører kanskje vil vurdere på sine arrangement da pressen gjør en veldig viktig jobb – nemlig å introdusere verden til «ditt» arrangement. Fra presserommet vårt har vi god utsikt over et av hallene, tilfeldigvis rett ned på Børning standen der hvor selveste Trond Halbo (TT fra filmen) signerer plakater. «TT» ser kanskje like gal ut på ekte som i filmen, men en utrolig hyggelig mann – det er han. Fra «rommet vårt» klarer vi å planlegge litt hvordan vi skal gå rundt i hallen for å se på alle glisene. En av de første bilene vi ville se på var denne tøffe VW Golf med luftfjæring. Vi liker at folk bruker like mye tid på innsiden av bilen som på utsiden når det kommer til utsendet. Utrolig tøft gjennomført! Audi TT kan bli veldig tøffe. Denne stod på OijOij sin stand. Veldig clean men likevel veldig tøff. Vi valgte å reise på Oslo Motorshow på Lørdag. Litt dumt med tanke på at dette er den travleste dagen. Tusenvis av mennesker sirkulerer rundt i hallene. Lydnivået fra all pratingen er ekstrem. I tillegg gjør det hele foto jobben til pressen relaitivt utfordrende. Likevel liker vi best å reise på arrangement den dagen det er mest trafikk. Så mange hyggelige mennesker samlet på en plass, det er alltid gøy! I tillegg til utstilling var det også drifting, racing, MC kjøring, RC kjøring osv. Inne i et av hallene fant vi denne elektriske crosseren som kjørte raske runder på gokart banen. Likevel måtte vi inn for å se på flere biler. Tilbake til Audien, den var jo så tøff! OijOij er flinke til å ta med seg veldig spesielle biler på sine utstillinger. Hvor ofte ser du en Jaguar «stanced»? Det er jo egentlig en comfort luksuss bil, som en gang kun var for de rikeste blant oss. Honda Civic Type-R med nok senk, blank nok lakk og veldig fin stuk. Nydelig! Når du nærmer deg Gatebil standen, ja da vet du at det er snakk om meget spreke biler. Ikke at vi klager. Disse bilene ser vi på nært hold under extreme løpene. Monsters! Men samtidig er det noen biler vi ikke har sett så mye til, eksempelvis denne meget tøffe Mercedes 190. Rudsengen sin Mercedes med V8 har fått mye oppmerksomhet i år ettersom det er bilens første sesong etter byggingen. Bilen blir godt brukt, men ser likevel utrolig hel og fin ut! Så inn i hallen hvor de store doningene står. Lastebiler som har lakk jobber bedre gjennomført enn de fleste har råd til å ha på privatbilen sin. Dette er altså lastebiler som er i daglig drift! De fleste av disse kommer fra Sverige og Finland. Så kan du tenke deg, de har jo kjørt til Oslo. De brukes. Dodge Viper var godt representert på årets show. Tre vakre Dodge Viper i sort, blå og rød. Viper er en bil alle har hørt om, og alle har hatt lyst til å prøve. Det gjelder oss også. Har du en til utlån? Chevrolet Corvair er noe du absolutt ikke ser ofte. Denne er ufattelig godt gjennomført. Detaljene på denne bilen er ganske imponerende. Fronten har blant annet blitt «spisset opp» for å gi bilen litt tøffere former ettersom at Corvair egentlig er veldig flat i fronten. Dehhe Chevyen kommer faktisk fra Lunde i Telemark. Vi hadde en liten prat med eieren ettersom det overrasket oss at vi ikke har sett denne bilen før nå, med tanke på at Lunde er en kort kjøretur fra oss. Vi snakket løst om å ta en skikkelig shoot av denne bilen ved en senere anledning. Satser på at bilen er klar til våren igjen! Fra Oslo til Dubai (men egentlig Finland). Denne Rolls Royce er kanskje den mest ekstreme i verden. Ikke bare er det en dragster, den har detaljer som de fleste ikke har i sine egne bruksbiler en gang. Eksempelvis, bøttestolene er trukket om i skinn! På Gatebil standen stod selvfølgelig alle tre Gatebil Taxiene. Dette er BMW E60 M5 med V10 motorer. Disse går godt, det kan vi skrive under på. Tor-Anders Ringnes har blitt lagt mye merke til i år med sin nye Toyota GT-86. Bilen har fungert meget godt hele sesongen. Hva kommer til å skje med bilen i vinter? Denne Opelen har du nok sett før, kanskje til og med på banen. 20 ventilers turbo motor under panseret, men det du kanskje legger mest merke til er breddingen. Ja, bilen er brei! Vi liker godt slike bygg som dette. Gjør noe ingen andre har gjort, i tillegg – bruk bilen! Gauldal Gatebil har alltid vært dominert av flotte biler, gjerne med luftfjæring. Her har de allerede fått jobbet på nye Audi A3 Sportsedan. SS Performance sin BMW E92 S50RS ser bestandig bra ut. Godt synlig var den på standen til E30Meet. Kenneth Alm sin VW Scirocco Quattro stod selvfølgelig på messen, ikke uten grunn. Denne bilen blir så ekstremt mishandlet på banen men ser likevel ut som en utstillingsbil. Vi fant mye snadder på E30Meet standen. Blant annet denne BMW E30 med luft. Hos BMW gutta fant vi den nye BMW M4. Samme bil som Joachim Waagaard skal kjøre drifting med i 2015. Dette kommer til å bli rått! Scott Nicholas fra Østfold Felgteknikk sin Toyota Celica ser bra ut uansett hvor den står. Nok et prosjekt vi ikke har hørt noe om tidligere. En VW Caddy med 2.2 Audi motor, bakhjulstrekk med bur. Denne gleder vi oss til å se på banen. Ikke nok plass i døra til høyttalere? Hvorfor ikke sveise framdøra og bakdøra sammen til en stor dør? En noe modifisert Toyota MR2. Det er vanskelig vite hvor man skal begynne på denne bilen. Helhetlig har eieren virkelig lagt utrolig mye tid i sin bil. Du kan bygge smykker av de vanligste stein. Her en VW Passat bygget av Henrik Elg fra Sverige. Legg merke til detaljer, f.eks taket. Som tidligere nevnt, på Oslo Motorshow finner du en stor variasjon av kjøretøy. Nytt, gammelt, eksotisk, veteran, racing, mc, lastebil, moped, elbil, sykkel osv. En 1969 Ford Mustang bygget av Kjell Inge Nerland fra Molde. Dette er en av de fineste Mustangene vi har sett på lang tid. Det er noe med disse gamle Amerikanerne som er helt riktig så fort en kompressor dominerer synet fra frontruten. Ferrari Dino 246 GT fra 1970. Smykke! Magnus Haugen Nyeggen sin BMW E46 330i fra 2003 er en av de reneste E46 byggene vi har sett. Det ser ikke ut som at det er gjort alt for mye med bilen, men der tar du feil. Det er ikke kun riktig felgvalg, senk og en god polering. Se nøye. Anders Persson fra Sverige har en bil vi aldri har hørt om tidligere. En 1983 VW Santana LX5. Vi antar at disse ikke ser så fine ut som akkurat denne til vanlig. BMW 635 CSI, eid av Andreas Nilsson fra Sverige. Wow! En god utstilling har skikkelig variasjon blant utstillerne. Her har du en strøken Ford 12 M P4 TS Coupe fra 1964. Det sitter en 1.5 liters V4 motor under panseret. Den heldige eieren heter John Andresen fra Drøbak. Blant alle de fete kjøretøyene, kan du se noen sinnsyke lakk jobber. Denne sykkelen er lakkert av Kenneth Olsen og Maria-Elena. Sinnsyk arbeid! Hos Moviebird gjengen stod denne flotte Ferrari 458 fra 2010. Bilen har 566 hestekrefter på sine drøye 1.6 tonn. VW Boble, anyone? Mot slutten av dagen begynte folkemengden å tynne ut. Dette gir fotografene sjansen til å ta noen bilder uten å vente på at 100 mennesker går foran kameraet. Joachim Waagaard sin nye bruksbil har blitt så pen at den ble utstilt på Oslo Motorshow hos SCEvent. Nye Ford Mondeo var også å se på messen. Her har Ford gjort mye riktig. Mondeo har blitt tøff! Mye fine vinkler på biler, med meget stor variasjon stil. Noen som kjenner igjen denne? Hint hint, ***** gul?
Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.
This is a customizable subscription pop-up to sign up your visitors to your newsletter
[mc4wp_form id="324"]
Vi bruker cookies (informasjonskapsler) for å gi deg den beste opplevelsen av vår nettside. Hvis du fortsetter og bruke denne siden så antar vi at du er fornøyd med dette. OkLes mer
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalit...
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.