Årets Oslo Motor Show er nå ferdig. Den feteste messen i motor Norge har hatt hele 40.013 besøkende på tre dager, noe som er meget imponerende tall. Fikk du ikke tatt turen? Les mer for masse bilder av de ekstreme kjøretøyene som stod utstilt for alle å beskue.
Da billettlukene på Oslo Motor Show 2015 stengte søndag ettermiddag, var det klart at hele 40.013 besøkende hadde vært innenfor dørene denne helgen. Det er ikke bare det høyeste besøkstallet i utstillingens seksårige historie, men nesten 30% høyere enn de to foregående bestenoteringene.
– Det er klart jeg er glad, jubler prosjektleder Tommy Larssen. Han mener suksesstallene viser at Norges Varemesse og medarrangøren, det svenske forlaget FABAS, har truffet med sammensetningen av programmet, riktig markedsføring og unike utstillingsobjekter og aktiviteter.
Beste Oslo Motor Show hittil?
Den første hallen vi kom inn i var Amcar hallen. Her stod det flere meget gjennomført Amerikanske biler. Denne Chevrolet Impala fra 1958 ser ut som den akkurat rullet ut fra fabrikken. Tenk, bilen er faktisk 57 år gammel!
Ikke langt unna var hallen for bilene som skulle kjøres denne helgen. Denne gode gamle Chevyen er ikke som du kanskje tror. Dette er en dragster.
Det blir ingen spesifikk rekkefølge på våre bilder gjennom denne artikkelen. Vi viser deg litt av alt. Driftebilen til Joakim Johnsen har alltid sett bra ut på banen, men jaggu ser den bra ut på utstilling også.
Det var så mye fantastiske bygg å se på. Hva sier du til en skikkelig rå Escort?
Jepp, rå for å si det minst. Her snakker vi mer enn bare en litt større turbo og en dumpventil. Listen over hva som er gjort med denne bilen er for lang til å publiseres uten å ødelegge internettet.
Men bilder sier mer enn 1000 ord, gjør de ikke?
I år skulle Biltema ha stand på Oslo Motor Show, og det betydde at Psycho-Tuning/Biltema bilen – en Mercedes C63 AMG – skulle stå utstilt på standen. Det var moro, særlig når vi så hvor mange mennesker som likte bilen.
Chevrolet C2 Corvette fra 1967. Hele den setningen er bare helt riktig. Se på denne bilen – se nøye. Dette er strøkent.
Maserati med masse rart i. Denne bilen er helt verst, som Kenneth Nornes ville sagt. Se på lakk jobben, for å nevne noe.
Her har du en sjelden bil. Dette er en Lamborghini SE30 Jota. Det ble produsert 11 av disse. Den har en 5.7 liters V12 med 632 hestekrefter. 0-100 går unna på 3,8 sekunder. Hvis du vil kjøpe denne, må du punge ut med 7 millioner kroner. Eller så kan du kjøpe 69.306 Dobbel Cheeseburger menyer fra McDonalds til samme prisen.
Parts & Retards var tilbake på OMS. Her hadde de sin tøffe VW Beetle ABT. You´ve been retarded.
Blant Amcar bilene finner du mange spesielle lakk jobber. Denne 1955 Chevrolet Belair er et godt eksempel på akkurat dette.
Bak alle disse skuelystne menneskene står det en litt artig Saab som har stereoanlegg som overdøver vulkanutbrudd.
Ny Challenger, ja takk!
Petter Solberg hadde med seg flere av sine gamle vinnerbiler. De fleste husker nok denne Subaru Impreza som Solberg og Mills kjørte.
Beklager pornografiet, men denne Porsche 918 Spyder måtte komme med. Vi var ikke trege med å dele et bilde av den på Instagram så fort vi så den. For en maskin!
Men så fant vi Ferrari LaFerrari. En bil til over 30.000.000 kroner, hvor du kan kun kjøpe den om Ferrari ringer deg og tilbyr deg å kjøpe en. Det har blitt produsert 500 av disse hvor 499 ble solgt. Den siste holder nok Ferrari på.
Men jaggu fant vi enda en meget dyr bil, nemlig en Bugatti Veyron. En bil som har en toppfart på langt over 400km/t. Liten fun fact: oljeskift på disse koster deg nærmere 100.000 kroner!
Her har du en relativt kjent BMW Z4 GT3 bil. Denne er faktisk til salgs for 250.000 Euro.
E30Meet gutta har bestandig en veldig fin stand med masse flotte biler med seg. I år var intet unntak.
BMW M1 hadde de klart å få med seg. Helt fra Tyskland til Lillestrøm.
Hvem sa at du ikke kan være hipster med en eldre Porsche. Denne karen motbeviser den teorien.
Ur Quattro med riktige bokstaver i skiltet. Tenk å ha noe sånt hjemme i garasjen.
At en bil skal styles opp tidsriktig er nok noe mange føler. Men denne Mustangen med en moderne twist fungerer i vår bok.
BNMW X6 AC Schnitzer. Dette er en saftig bil med masse muskler, selv om det «bare» er en diesel.
Støken + Supra = se bildet. Fytti!
Om du er ofte på Gatebil, har du garantert sett denne bilen tidligere. Dette er nok et godt eksempel på hvor flotte banebiler ofte er bare de får seg en skikkelig vask.
Skikkelig vask hadde ikke denne BMW i8 fått. Se på all støvet! Men dette er morsomme biler, det vet vi alt om.
Joachim Waagaard har fått ny look på sin 4-serie driftebil. Nå ser den virkelig bra ut!
VW Polo, stanced life. Den har også «lambo dører».
Hot rod, rat rod – rod er rod. Tøff bil det her!
Takk til denne standen for fet belysning av en fet bil. Lambo ser bra ut, det er unektelig.
Dodge Challenger fra 1970 – med skikkelig blås.
En veldig uvanlig stil for en Volvo, men det ser ikke så halvgærnt ut dette.
Opel Rekord fra 1967, med litt motor Dette er tøft! Det vi likte godt var navnet på siderutene bak – A. Fraid.
Snakk om å bli sett! Denne Volvoen ber om det, men det er greit – bare se på den.
Autoxo med skikkelig Ferrari. Scandinano har foliert denne bilen.
Volvo 242 med BMW M5 V10 motor under panseret. Det er bare helt sprøtt!
Noe så strøkent hører hjemme i museum!
Denne Volvoen har kun gått på tomgang i noen ytterst få minutter. Dette er en orginal Gruppe A bil, en av fem slik vi forstod.
Igjen, det er litt for alle på Oslo Motor Show. Det var egentlig ikke noe spesielt vi ikke likte her.
Sjefen selv holder talen i gang under MC show premieutdelingen med flere skuelystne publikummere.
I tillegg holdt han auksjon tidligere.
Vær ærlig, du tenker mafia du også?
Utenfor hallene ble det kjørt oppvisning et par ganger om dagen i diverse motorsport gren.
Velkjent ansikt for oss, men du vil kanskje kjenne igjen stemmen hans før noe annet. Dette er en av Gatebil speakerne.
Shortcar gutta viste frem sporten sin for publikum.
Det samme gjorde Rallycross gutta. Denne Bobla har forøvrig wankel motor.
Robin Alsaker viste frem drifting.
Vidar Jødahl viste frem sin 1000+ hk BMW E30. Her tar han en launch i 3. gir.
MC gutta kjørte også oppvisning.
Det samme gjorde Crosscart guttene.
Det var forøvrig ingen mangel på dem heller.
Det var litt av hvert som kjørte oppvisning.
Noe for barnet ditt?
Lexus LFA. Det er bare så, deilig. Har du hørt lyden i en sånn før?
Vi vil se mer sånt på veiene i Norge!
Husker du Saaben vi nevnte på lenger opp? Her er den.
Sammen med nok en Petter Solberg bil.
Daniel «Assman» Hovdahl hadde sin meget tøffe Mazda MX5 på luft her på OMS.
For dere Ferrari fans, versegod.
Vi liker denne stilen. Skikkelig California stil syns vi. Godt jobbet.
Dette er en gammel VW. Som om ikke bilen er uvanlig fra før, har den veltebur med tilhørende tilbehør.
Meget ryddig VW Golf MK4 på OMS.
Denne Mantaen trenger vel ingen beskrivelse? Den har blitt bygget, dødd en gang så blitt fikset igjen.
Eieren av LaFerrarien hadde ikke kun en Ferrari med seg.
Til dere lastebilsjåfører, hadde ikke en lastebil cab vært tingen på sommeren?
Ikke et vanlig syn i det hele tatt. Dette er en Internasjonal R100 fra 1955.
Surf´n bird.
Denne mannen må virkelig ha det bra. Han har 8 Ferrarier i dag og 32 andre biler. Vi regner med de andre bilene ikke er gratis de heller. Han har laget sin formue gjennom eiendom.
Officer, I just love your bike.
Her er selveste Mike Lavallee. «Mike Lavallee from Killer Paint is known worldwide as the undisputed king of fire».
Porsche 962 Le Mans. En av 8 som ble laget som i teorien kan godkjennes for veien. Pris? 25 millioner kroner.
Nok et bilde av den sjeldne SE30 Jota.
Etter en lang men morsom dag på Oslo Motor Show var det på tide å reise hjem. Vi fikk være i hallen en times tid etter stengetid for å ta litt bilder. Det var omtrent umulig på dagen når tusenvis av mennesker vandret rundt. Takk til arrangør for at vi fikk være igjen.
Ute på parkeringsplassen fant vi denne. Dette er en Ford Escort fra 1976. Utrolig tøff!
Oslo Motor Show er noe du må besøke om du er glad i bil. Vi kommer selvfølgelig tilbake i 2016.