Det har gått 17 år siden siste Toyota Supra rullet ut av fabrikken. Nå har endelig nye GR Supra blitt offisielt premiert på Detroit Auto Show. Her er alt vi vet om bilen hittil.
For å gå rett på sak, svinge unna all tvil, er dette en blanding av Toyota og BMW. Det høres kanskje rart ut, og det er det. Men likevel tror vi dette kun er positivt for denne nye bilen som virkelig går mest inn på kjøreglede fremfor noe annet. For å være spesifikk er dette egentlig en Toyotafisert utgave av nye BMW Z4. Gjør det noe?
Toyota lover at nye Supra er bygget som en sportsbil uten kompromisser. Kjøregleden står høyt i listene over prioriteringer.
Fronten av bilen er basert på fjerde generasjon Supra (forrige Supra) med en fremtredende grill med digre luftinntak på hver side.
Bakenden har det blitt gjort en del med for å gi mest mulig marktrykk. Lyktene er selvsagt av LED og har noen tøffe kombinasjoner av lys for å gi alt av signaler tydelig.
Interiøret er spennende syntes vi. Blant mye er det lagt kne puter i dørene for å støtte deg i svingen når du presser beistet. Det samme er det gjort på midtkonsollen så du slipper å få «lat manns avslapnings gnagsår» fra denne delen av bilen.
Under panseret vil du finne en 3-liters rekkesekser med 340 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment. Samme motor som sitter i flere BMW modeller som eksempelvis m40i Z4, M140i osv. «E det turbo då?» Ja, selvsagt! En såkalt twin-scroll turbo. Vi lukter chip tuning lang vei her!
Alt av nymotens teknologi er å finne i bilen, med digitalt instrumentpanel, sports innstillinger som påvirker hele bilen m.m. Men det vi virkelig lurer på er hva bilen skal koste. Det får vi vite om kort tid.
Dessverre vil bilen kun være tilgjengelig med 8-trinns automat i førsteomgang. Men de har utviklet bilen som manuell gir også, dog. dette holdes tilbake inntil videre.
De 900 første som reserverer bilen får bilen i en spesial farge om ønskelig, samt. mange fordeler mens de venter på bilen. De første bilene vil bli levert på sensommeren 2019. Kanskje noen i Norge har reservert en? Vi håper!
Alle bilene blir produsert i Graz, Østerrike.
Prisene ryktes til å starte på rundt 600.000 kroner i England. Legg til norske avgifter så kan du med god sikkerhet si at bilen blir nærmere 1 million før den har norske skilter. Vi får se.
Vi gleder oss til å oppleve bilen en dag.