Nå som vi har fanget oppmerksomheten din, har du faktisk prøvd Kona? Altså, Hyundai Kona – den nye satsingen til Hyundai som kommer både som fossil-drevet bil og som helelektrisk. Vi fikk låne en fra AutoXL og her er vår oppfatning av bilen.
Vi tror at dere (våre lesere) forventer tester av de mer sportslige bilene fra oss, og i all hovesak stemmer dette. Gjennom årene har vi testet mye eksklusivt og sprekt, men fra tid til annen må vi faktisk teste ut de mer realistiske bilene også. Men er det egentlig noe nedtur? Vi bare venter å høre om at elektriske biler er kjedelige, gir lite kjøreglede og rett og slett blir sett ned på. Vel, vi har et par poeng å komme med der for å motbevise det.
Nå skal du høre, Hyundai Kona som vi fikk låne var en av de aller første på veien i Norge. Vi prøvde både en kunde bil (bil nr. 8 i Norge), og demobilen til AutoXL. Vi sier aldri nei til å prøve biler, men faktisk var dette temmelig interessant da Hyundai har god historikk med elektriske biler med den kjente Ionic.
Vel, Kona var overhodet ikke dårligere enn forgjengeren. Faktisk ville vi påstå at Kona har blitt kulere, sprekere og holder ut hakket lenger.
480km rekkevidde
Yes, nesten 50 mil lover Hyundai at bilen skal klare. Og for å være helt ærlig forventet vi ikke tall i nærheten av dette. Sant skal sies at vi hadde ikke bilen lenge nok til å faktisk teste ut dette, men vi kjørte drøye 20 mil og skal vi stole på rekkevidde displayet, stemte dette tålig greit med at vi hadde rundt 20 mil rekkevidde gjenstående etter testen.
Vi er heller ikke eksperter på strøm og forbruk av dette, og heller ei kjent med hvordan man kjører best økonomisk med elektriske biler. Vi kjørte bilen som vi ville gjort med en hvilken som helst annen bil.
Så da kan du tenke deg, hvis bilen skal klare 480km og vi kjørte 200km med drøyt 200km gjenstående rekkevidde – da er ikke tallene så himla langt unna sannheten. Hvis høyrefoten ikke hadde presset seg mot gulvet så ofte, og kanskje valgt bedre veier med mer stabile fartsgrenser – kanskje 480km hadde vært oppnåelig? Vi vet at elektriske biler har en smerteterskel på 90km/t vanligvis, altså alt over dette tømmer batteriet raskere. Vi kjørte på E18 i 110km/t under store deler av testen.
I og med at vi hadde bilen fra 16:00 til 22:00 sier det seg selv at vi ikke kunne gjennomføre en uhyre teknisk og detaljert test. Dette er en test basert på inntrykk og meninger.
Hvordan var den å kjøre?
Det vi kan si med en gang er at bilen er litt stiv, som påvirker kjørekomfort. For oss som er vant til sportslige biler er ikke dette noe problem, men vi mistenker at folk flest kanskje ønsker seg et noe mykere understell.
Støy er også en svakhet etter vår mening her. Vi har opplevd at Koreanske biler ikke nødvendigvis er de best støyisolerte bilene på markedet, og denne trenden finner du også i Kona. Husk, det er ikke ekstreme mengder med lyd, men nok til at du reagerer på det – særlig om du eksempelvis kjører en mer eksklusiv bil rett før du kjører Kona.
Dette er «feil» vi ikke mener er så ille at bilen skal få noe imot seg for det. Altså, de er der men ikke til det punktet at du ville mislikt å kjøre bilen. Misforstå oss rett, bilen er ikke ukomfortabel eller ubehagelig. Det er bare et lite savn for et mykere understell og kanskje noe bedre støy isolasjon.
Verdt det?
Ja, det er det. Du får kjøpt bilen for litt over 300.000 kroner ny fra fabrikk, men må forøvrig forvente en ventetid på nesten to år hvis du bestiller i dag. Det var over 20.000 mennesker som forhåndsbestilte Kona i Norge, hvor 7000 av disse gjennomførte kjøpet. De første bilene dukket opp i August.
Du får en skikkelig artig liten elektrisk bil med god rekkevidde til denne prisen. Vi tror ikke noen av konkurrentene kan levere noe i denne prisklassen som kan konkurrere mot noen Tesla modeller. Du har også en del teknologi som vi har sett lite til i andre elektriske biler. Eksempelvis varme i rattet, og head-up display. I tillegg er det veldig god stereo i bilen.
Bagasjerommet er ikke direkte lite, men faktisk nærmere 100l mindre enn Nissan Leaf. Det er med andre ord en bil som er god, men hvor du må vurdere litt dine behov. Trenger du god rekkevidde, eller god bagasjeromsplass?
Vi syns at bilen er ganske tøff å se på, og venter på å se de første bilene som blir noe modifisert av eieren sin. Før eller siden begynner styling verden å blande seg inn med Kona, og da tror vi det vil dukke opp noen skikkelig tøffe varianter av bilen. Du får tross alt bilen fra fabrikk med veldig tøffe og flotte farger.
Hvis vi skulle kjøpt en elektrisk bil i dag med krav om over 40 mil rekkevidde til under 400.000 kroner, hadde vi valgt Kona slik ståa er i dag. Go for it!
Tusen takk til Kim Olsen for test av hans private Hyundai Kona, og til AutoXL Skien for lån av deres demobil.