Grenland Motorsport Senter (GMS) ligger et par mil utenfor Skien sentrum oppe i Luksefjell. Her ligger det et flott motorsportanlegg som huser både drifting, bilcross, rallycross, motorcross, monstertruck, 4×4 og mye mer. Banen er ment å utvides med tiden, men er allerede et harem for oss bilfrelste. Her er vårt besøk til en helt vanlig trening på en tirsdag (24.06).
Psycho-Tuning har de siste månedene jobbet iherdig med å få M5 Supraen klar til banen. Siden vinteren har bilen fått store oppgraderinger, blant annet konvertering til MaxxEcu datasprut. Før dette har bilen slitt med programvaren i hjernen som ikke har klart å lese alt av verdier riktig, noe som har resultert i at den sterke V8 motoren med kompressor ikke har fungert slik den skal. Etter lang tid med feilsøking, har endelig feilen blitt funnet. Søndag ble bilen testet for første gang etter at bilen ble mappet på fredag hos Jonus Racing . tirsdag (24.06) under treningen ble bilen brukt skikkelig på banen. Etter noen timer på banen, kom både sjåfør og eier ut av bilen med to svære smil som dominerte ansiktene deres. Konklusjon; bilen fungerer!
Bilen har nå ca. 540 hjulhester og 580 nm på 0.45 bar ladetrykk. Dette er med aktive vanos. Bilen går på E85 uten intercooler.
Noe som straks var merkbart var at bilen vil nok bruke vesentlig flere dekk i år enn i 2013. Med så sterk motor og vekten til en Supra på bakhjula, kan det trygt kalles en røykmaskin.
Men dette er bra. Litt små justeringer før Gatebil Julitreffet så er bilen helt klar for show. Vi gleder oss til å se alle team bilene på banen sammen med lik dekor for første gang.
I tillegg til de lokale som bruker banen Flittig, kommer gjerne Sørlendingene opp for å trene. De har dessverre ingen bane å trene på, så de velger å kjøre helt opp til Skien for å kjøre. Dette kaller vi dedikasjon! I tillegg til at de får trening er det moro for oss å se biler vi ellers kun ser på f.eks Gatebil.
Trym Skoglund har begynt å få teken på sin Soarer. Han er bare 18 år gammel, og har ikke veldig mye kjøreerfaring under beltet. På de få gangene vi har sett han kjøre har han virkelig høynet spillet sitt. Fart, vinkel og røyk øker for hver gang.
Det samme gjelder Andre Olsen. Han er bare 16 år gammel. Andre kjører bedre enn mange med førerkort. På banen tester han grensene sine hver gang, noe som resulterer i bedre og bedre drifting fra denne unge mannen. Husk, utenom på banen har han kun lov til å kjøre moped.
Enda en Sørlending fant veien til GMS. Her i hans BMW E30 Touring med M3 bredding bak. Under panseret sitter det en eldre M5 motor, noe som ser ut til å fungere mer enn bra nok.
Disse to kompisene koser seg virkelig på banen da de sammen bruker opp dekk og drivstoff. Trening er nøkkelen, det har de forstått. Bruk GMS for det det er verdt!
Du må ikke ha en banebil for å kjøre på banen. Har du skilt på bilen er du mer enn velkommen til å kjøre. Bruk heller banen enn veien til å kjøre fort!
Denne 2jz maskinerte 200sx var litt av en røykmaskin. Vi vet veldig lite om både sjåfør og bil, men at han hadde høyt ladetrykk – det er uten tvil!
Lasse Tonby kom til banen etter en tur i benken. Håpet var selvfølgelig at bilen nå fungerte slik den skulle, noe det så ut til. Men dessverre etter ca. fire runder, skjedde det et eller annet. Det mistenkes rådebank – dessverre! ETter en kjapp prat med en litt trist Lasse, er det klart at han skal få ordnet dette. I verstefall har han en ny motor på hånda.
Christer Lønn tok turen med sin sinnsykt tøffe og sinna BMW E36. Denne mannen kan virkelig kjøre, men dessverre sleit han med tette dyser. Dermed gikk ikke motoren slik den skulle som resulterte i nesten ingen kjøring for han. Christer har en plan, så forvent å se en frisk E36 på banen snart.
Slik ser dashbordet ut i M5 Supraen. Her er det enkelt og funksjonelt. Noen få brytere og en nettbrett med alle verdiene på motoren. MaxxEcu er utrolig ryddig! Bilen er utrolig ryddig. Det samme datasprutet brukes i Kim Olsen sin Supra 2jz og Thomas Pryerdalen sin V8 Passat.
Trym Skoglund sleit med varmeproblemer, noe veldig mange gjør på GMS da driftesløyfen er veldig kort. Heldigvis hadde Kim Olsen en plan – vi bruker løvblåseren til å kjøle motoren! Dette fungerte, ha ha!
Andre drifter, drifter, drifter. En skikkelig ape!
Noen ganger blir våre bilder «photobomba». Denne gangen av en fugl som tydeligvis var PR kåt.
Du husker kanskje tidligere nevnte røykmaskinen?
Igjen, du trenger absolutt ingen banebil for å ha det moro på banen. Her en E36 med liten motor. Alt denne mannen trengte var noen ekstra dekk til å bruke på banen. Etter mange runder på banen, var det bare å legge på de vanlige hjula igjen så kjøre hjem.
Dette er hva du kan bruke GMS til, blant annet. Driver du med drifting, hvorfor ikke komme hit for å trene? Eller kanskje du vil se om bilen fungerer? Da er det bare å komme. Stort sett tilbyr KNA treninger på tirsdager og torsdager, mens NMK tilbyr på onsdager. Det er bare å ta kontakt om du ønsker å leie banen, eller om du vil komme på en av treningene.
Treningene annonseres på Facebook.
Takk til alle førerne for en flott innsats!