Nå roes tankene etter noen helt fantastiske dager på Vålerbanen under Gatebils første sommerarrangement. Vi reiste sammen med Psycho-Tuning som vi alltid gjør. Å reise til noe så moro som Gatebil, med en så flott gjeng som teamet Psycho-Tuning er ikke lett å ordlegge. Kort sagt er det fantastisk, moro, spennende og resulterer i gode minner for livet. Her er vår tur til Gatebil Våler.
Psycho-Tuning bussen reiste før oss for å gjøre klart på plassen vår på Vålerbanen. Kim Tveit, som du ser til venstre i bildet, var tydeligvis veldig klar for å reise til Gatebil. Rart? Nei!
Så to Supra tvillinger etter hverandre, satte vi kursen fra Skien til Braskereidfoss.
En tur som tar ca. 4 timer, tok litt lenger tid grunnet veldig mye trafikk gjennom Oslo. Men vi fikk studert Operatunellen skikkelig siden vi var der inne en times tid.
Så fort vi var ute av storbyene, kom vi til den fantastiske Norske «landet». For noen fantastiske veier. Hva ville du kjørt på denne strekningen om du kunne kjøre hva du ville, så fort du ville?
Team bilene er klare – nesten
Vinteren var lang, men gikk fort. Det er ofte sånn i motorsport at bilene påbegynnes relativt sent på vintersesongen. M5 Supraen (lik Supraene under utsendemessig) ble dessverre ikke klar til Gatebil Våler. Men bilen regnes med å være klar til Gatebil Juli, kanskje til og med DHB om noen dager.
Kim Olsen sin Supra har i vinter fått BMW 530d girkasse, tilpasset drivverk, nye kjøleløsninger, MaxxECU og mye annet snadder. Den vil snart også få nytt grenerør, ny turbo, nye dyser og en justering av mappet fra Jonus for å øke effekten noe mer.
Thomas Pryerdalen har også gjort mye på Passaten. Den har også blitt konvertert til MaxxECU datasprut og mappet på nytt hos Jonus Racing. Han har også reparert problemene med girkassen som du kanskje fikk med deg i fjor.
Ronny Køhler har helt ny bil i år. I fjor kjørte han Nissan 200sx s14a. I år er det Toyota Supra 2JZ med en del mer hester enn Nissanen. Bilen var svart, men har blitt lakkert hvit og fått på samme dekoret som de andre team bilene.
Stian Michelsen har vært uheldig med sin Nissan Skyline R33. Den har vært igjennom brann og ødelagt forstilling, men er nå reparert og klar for banen. Bilen skal shines opp, og så få samme dekor som de andre bilene. Dette er samme Skyline som du så i fjor med det gamle Biltema dekoret.
Sammen ser bilene utrolig bra ut. Enda bedre blir det med den siste bilen på plass, og dekor på Skylinen. Det luftes også om å få inn en sjette bil, en Supra som da ville hatt samme dekoret.
Powerdrift R1
Resultater runde 1:
1. Kim Søndergaard / Nissan 180sx s13 / 200 poeng
2. Joakim Johnsen / Toyota Supra / 180 poeng
3. Robin Alsaker / Toyota Supra V8 / 170 poeng
4. Marius Andrusevicius / BMW E30 / 160 poeng
5. Ole Bakken Lokreim / Nissan S13 1JZ / 150 poeng
6. Glen Louis / Nissan S13 / 140 poeng
7. Kenneth Nornes / Nissan Skyline R34 / 130 poeng
8. Martin Halstensgård / Opel Omega / 120 poeng
9. Fredrik Myhre / Toyota Supra V8 / 110 poeng
10. Tor Anders Ringnes / Toyota GT86 / 100 poeng
11. Reidar Andresen / Toyota Supra / 90 poeng
12. Harald Berentsen / 80 poeng
13. Anders Klerud / Toyota Supra / 70 poeng
14. Stig Bornø / Nissan 350z / 60 poeng
15. Emil Bogen / Nissan Skyline R33 / 50 poeng
16. A. Andresen / 40 poeng
Driftmonkey sendte ut to av sine sjåfører til å delta i Powerdrift R1. De fikk en 11. plass og en 13. plass. Noe som ikke er galt med tanke på at begge bilene hadde problemer i helgen. Både Reidar Andresen og Anders Klerud er meget flinke sjåfører.
Fredrik Myhre viste frem sin nylakkerte Toyota Supra V8 i helgen. I Powerdrift R1 kom han på en 9. plass med 110 poeng.
Ole Bakken Lokreim endte på en 5. plass med 150 poeng. Gutten satset hardt, det syns!
Kenneth Nornes med sin Skyline R34 kom på en 7. plass med 130 poeng.
Tor Anders Ringnes kom på en 10. plass med 100 poeng i sin helt nye Toyota GT86. Etterhvert som han vender seg til bilen, vil han nok klatre opp som før.
Marius Andrusevicius i sin BMW E30 endte på en 4. plass med 160 poeng, selv med bare tre dekk som var hele under finalen. Utrolig imponerende kjøring på Marius!
Robin Alsaker kom på 3. plass med 170 poeng. Robin er en av de mest stabile sjåførerne i Powerdrift.
Kim Søndergaard kom på 1. plass i sin S13 med hele 200 poeng. Meget impoerende kjøring på Kim, uten tvil! Gratulerer!
Finalen består av twin drifting. Her ser du Kim Søndergaard kjører mot Glen Louis. Glen endte på en 6. plass med 140 poeng.
Her ser du at Marius kjører rundt på tre hjul, alikevel klarte han hele runden. Meget impoerende, meget moro!
Gatebil Extreme løp 1 av 5
Gatebil Extreme er, vel det ligger i navnet, det er ekstremt. Skikkelig racing biler kjører så fort de bare klarer rundt Rudskogen, Vålerbanen og Mantorp Park. Med så høy fart, skjer det ofte ting på banen. Dette er veldig publikumsvennlig.
Det som er spesielt moro med Gatebil Extreme er at det er så mye variert. Det er ikke mange fabrikksbygde biler, nei her er det garasjen som beistene blir født i.
Vidar Frogner er en av de beste i serien. Det er Vidar, Kai Roger Bakken og Tommy Schønberg som stort sett kriger i toppen bestandig.
Tommy Schønberg sin Audi A3 er ekstrem på alle måter. Den ser ekstrem ut, den går ekstremt og sjåføren er ekstrem.
Hvem liker ikke flammer? Denne gode trofaste Porschen gir deg nok flammer.
Kai Roger Bakken har bestandig kjørt med ekstreme biler i serien. Tidligere Audi, nå Lotus Espirit med Audi V8 motor. Kai Roger vant runde 1 av Gatebil Extreme serien! Gratulerer så mye!
Det spennende med Gatebil Extreme er hvor stor variasjon biler du faktisk ser i et og samme løp.
Hvor ellers får du se en Volvo 3-serie som er breddet så mye at den nesten ikke er til å kjenne igjen, i tillegg bygget for grep og hastighet.
Det er også noe av det mest brutale du får se på Gatebil, selvom det kanskje ikke alltid syns. Det er en veldig hard påkjenning på alle mekaniske komponenter i bilene som kjører Gatebil Extreme. Av og til ryker mekaniske komponenter, som ofte resulterer i utforkjøringer eller haverier.
Mange hadde uflaks
På Gatebil ser du ofte biler kjøre av banen, kræsje i hverandre eller rett og slett rase motorer. Det er en del av gamet. Heldigvis har Gatebil en veldig godt rutinert og orientert rescue team som er på plass på få strakser. Vi kan ikke huske at det har vært noen større problemer ved uhell gjennom alle årene vi har reist på de forskjellige Gatebil arrangementene. Men det kan se ut til at Gatebil Våler er det stedet flest biler kjører skikkelig av banen.
De fleste uhellene er ganske lite alvorlig. Det kan være et hjul som flyr av, bremser som ryker, drivverk som knekker eller noe så enkelt som plastikk som flyr.
Det er uansett slik at en bil kan repareres/erstattes. Det viktigste er at sikkerheten i bilen for fører/passasjer er på topp. Her er Gatebil veldig strenge – noe som er veldig bra.
Det tar heller ikke lang tid fra da en bil stopper, til at bilen blir berget bort fra banen og helt inn til vedkommendes plass på depot.
En annen ting vi har sett i løpet av årene er at ulykkene som ser verst ut, er ofte de hvor bilen er like hel etterpå. Eksempelvis denne BMW som kjørte av i veldig høy fart, skled sidelengs på gresset og stoppet med en stor sky av støv rundt seg. At bilen ikke veltet er helt utrolig. Bilen var på banen igjen senere.
Mens andre biler fikk problemer og fikk ikke kjørt mer i løpet av helgen.
Brann er dessverre noe som skjer bestandig på slike arrangement. Med så hard kjøring, blir komponenter veldig varmt. Av og til kan det være f.eks oljeretur linjer som løsner, lekker olje på eksos for så å ta fyr. Denne BMW tok fyr, men stoppet to meter fra vakter med brannslukkere. Bilen var på banen igjen senere.
Så har du de som kjøper dyre spreke biler, og faktisk tør å bruke de. Det er kjempe moro! Litt overivrig inn i denne svingen, men det gikk bra.
Du har forskjellige klasser på Gatebil. Klassene som er for gateregistrerte biler kreves ikke veltebur eller kjøredress. Slik er reglene i Norge. Denne BMW var uheldig og endte opp på taket. Heldigvis hadde den halvbur som du tydelig kan se stoppet taket for å kollapse helt. Eieren av bilen sier at den får nå helbur. Forresten, denne var også å se på banen igjen senere etter litt hurtig retting.
VÅLERSLADDEN:
(Finalen ble avlyst pga dårlig vær, og resultater fra kvalifiseringen ble stående)
1.pl: Kenneth Moen, Team ENI Toyota Supra
2.pl: Christer Halvorsen, Nissan Silvia
3.pl: Robin Alsaker, Toyota Supra
3.pl: Kim Søndergaard, Nissan S13
Vålersladden i år ble kjørt «riktig» vei. I fjor ble den kjørt andre retning, som resulterte i noen stygge ulykker i betongen.
Det var mange som kjørte veldig bra under Vålersladden, til publikums store glede. Her kjører Lasse Tonby til en delt 16. plass med 76 poeng.
Tor Anders Ringnes fikk 93 poeng og endte på en 6. plass med sin nye Toyota GT86.
Marius A. står ikke oppført i listen.
Speaker står klar for å komme med mange lure og morsomme kommentarer til kjøringen, i tillegg gi publikum nyttig informasjon om kjøringen og bilene.
Selvom ikke alle fikk laget like mye røyk, var alle flinke på å produsere vinkel.
Publikums favoritt Fredrik Sørlie med Toyota Cressida fikk 76 poeng, som endte han på en delt 16. plass.
Allan Tinnion står ikke ført opp i listen.
Gulf bilene kjører bra hele gjengen. Her kjører Hans Hartvikøy sin Skyline. Han fikk 76 poeng, som betyr delt 16. plass.
Chriser Halvorsen med sin Nissan S15 fikk 97 poeng som landet han en 2. plass.
Tor Olav Moen fikk 91 poeng som endte han på en 7. plass.
Driftmonkey fører Reidar Andresen fikk 88 poeng og endte på 9. plass.
Tryggvi Tryggvason fikk 83 poeng og endte på 13. plass.
Denne står ikke ført opp på listen.
Robin Alsaker fikk 96 poeng og landet på en 3. plass.
Denne står ikke ført opp på listen.
Kenneth Alm fikk 86 poeng og landet på en delt 10. plass. Temmelig imponerende med tanke på dette er quattro!
Pål Fredrik Andersen med sin Audi S4 Quattro endte på en delt 15. plass med 77 poeng.
Kenneth Norness kom på en delt 16. plass med 76 poeng.
Roger Nærum fra Guttakrutt Racing snurret dessverre.
Det gjorde denne Nissanen også.
Denne står ikke ført opp på listen.
Denne står ikke ført opp på listen.
Martin Halvorsli med sin BMW E36 fra Guttakrutt Racing står ikke ført opp i listen.
Det gjør ikke denne BMW heller.
Fredric Aasbø kom på 5. plass med 94 poeng.
Kenneth Moen kom på 1. plass med nesten perfekte 99 poeng! Gratulerer!
Joakim Johnsen kom på en delt 15. plass med 77 poeng.
Kim Søndergaard kom på en delt 3. plass med 96 poeng.
Røyk, fart og vinkel
Gatebil er stedet å dra til om du vil se en variasjon av kjørestiler. Du ser kjøring i verdensklasse fra både kjente førere som Fredric Aasbø til helt rå kjøring fra den vanlige mannen (eller dama) i gata.
Ble du overrasket? Fredric Aasbø ville trene litt på sine backwards entries.
To Psycho-Tuning tvillinger ute å leker på banen.
Fredrik Øksnevad ute med sin Soarer som i vinter har fått helt ny look. Designen er laget av Bekkengen Photo. Good job buddy!
Ford Sierra Cosworth 4×4 drifting. Tøft gjort!
Det er moro at Tesla eiere tør å bruke bilene sine på banen. Denne hadde ingen problemer med å holde følge med disse ekstreme banebilene.
Kenneth Moen ute med nye Supraen sin. Utrolig kul design!
Go hard or go home.
Denne Skyline syns vi ser veldig brutal ut. Sjåføren kan virkelig bruke maskinen, uten tvil!
S13 er ikke en sjelden driftebil, men denne her fungerer spesielt bra ser det ut til.
Kenneth Norness piner bil og motor når han kjører. Så høy hastighet som han er det ikke mange som holder blant drifting gutta.
To ord: that ass!
Thomas Pryerdalen er ute å drifter med V8 Passaten. En bil som alltid vil se annerledes ut på banen da du aldri ser en Passat stasjonsvogn som banebil.
Kim Olsen kjører både Extreme og drifting med sin Toyota Supra 2JZ. Her testes bilen etter noen justeringer på datasprutet.
Ronny Køhler kjører sin nye Toyota Supra 2JZ for første gang etter handel i vinter. Bilen hadde litt problemer med ladetrykk, men dette ble reparert iløpet av helgen. Ronny sier at han må vende seg til bilen, så vil den nok bli å se bredt litt overalt fremover.
Fredric Aasbø og Tor Anders Ringnes twindrifter. GT86 er noe av det tøffeste vi ser innen drifting, og nå har vi to å sikle etter! Gratulerer til Ringnes med ny bil.
Christer Halvorsen og Kenneth Moen twindrifter nedover depotsletta. Nye bilen til Kenneth ser helt fantastisk ut! Disse gutta er blant de beste.
I Extreme serien kuttes svingene bestandig. Ofte så mye at bilen letter, slik som denne er i ferd med å gjøre.
Harlem rakk å kjøre litt med sin ganske ekstreme Subaru Impreza. Vi vet ikke om bilen kanskje hadde problemer, da vi ikke så bilen noe særlig mer enn dette.
Siden Fredric Aasbø har 28 timer i døgnet, rekker han alt han gjør. Her spilles det inn en reklamefilm for Flax hvor det skal gis bort en Toyota GT86 i en ny Flaxlodd.
Dirt drop her, dirt drop der. Alltid kult å se gutta (og jentene) satse hardt.
Ruud var selvfølgelig ute med flammemaskinen sin. For en bil, for en lyd!
Som du sikkert har sett nå, var dirt dropping veldig populært denne helgen. Masse fart, masse vinkel og litt for store b*ller fører fort til bilder som dette.
Alle Gatebil Taxiene har i vinter fått kjærlighet. Nå er alle bilene bygget om til manuell gir. Det så ut til at bilene i år gir enda mer vinkel og røyk enn tidligere. Veldig moro!
Her ser du hva som fort kan skje hvis du har bensinlekkasje. Denne Granadaen lakk bensin allerede første runde ute på banen. Neste runde vi så bilen komme rundt, var det full fyr i drivstoffet. Heldigvis skjedde det lite skade. Det ble slukket, lekkasjen reparert og bilen var så å se ute på banen igjen.
Tusen takk for en fantastisk helg!
Vi har det alltid utrolig moro på tur med Psycho-Tuning, ikke minst er Gatebil bestandig kjempe moro! Masse kjentfolk, nye bekjentskaper og ikke minst mye fete biler!
Torsdag, Fredag og Lørdag var det stort sett veldig flott vær. Veldig varmt, utrolig deilig. Natt til Søndag og hele Søndagen var det utrolig mye nedbør. Derfor ble det ikke bilder på Søndag da vi ikke ville utsette kamerautstyr til det. Vi beklager at det derfor er ingen fotodekning fra siste dagen!
Vi rakk en liten photoshoot på Lørdags kvelden med teambilene. Dessverre var ikke alle bilene klare til årets første Gatebil. M5 Supraen gjenstår det noe arbeid på, men den blir å se på Gatebil Juli og forhåpentligvis allerede på DHB om litt over en uke. Skylinen har heller ikke rukket å bli ferdig, men ble likevel med. Den skal få litt shining og dekor. Alt i alt skal det være 5 helt likt dekorerte biler i teamet, muligens en sjette bil snart også!
Stian Michelsen var kjempe fornøyd med helgen. Han fikk kjørt uten større problemer, og gleder seg nå masse til neste kjøring.
Torger fra Torgersskraphandel fikk kjørt et par runder i regnet og da ble det problemer med dynamoen på bilen. Det betydde slutt for kjøringen denne helgen dessverre. Camaroen går noe ekstremt, som kanskje ville gitt konkurranse til gutta i Extreme. Kanskje vi får se den kjøre noen fete runder på Julitreffet?
Kim Olsen er ganske fornøyd etter helgen. Bilen fungerte ikke helt som han håpet etter vinterens forandringer, men med noen justeringer så kom det seg. Så da feirer vi med rare ansiktsuttrykk og grillmat.
Thomas Pryerdalen (t.v.) hadde noe av de samme problemene som Kim, men der også ble det gjort justeringer hvor bilen da gikk mye bedre. Krister Slotte fikk ikke kjørt denne helgen da han er sjåfør på M5 Supraen som fortsatt må jobbes litt med før den kan kjøres.
På Søndag var det ufattelig vått på Vålerbanen. Alle gutta i teamet valgte å ikke kjøre denne dagen for å ikke utsette bilene for unødvendig risiko. Det var så ille på banen at Vålersladden finalen ble avlyst.
Derfor pakket vi ned relativt tidlig. Vått, guffent og ikke veldig tiltrekkende baneforhold gjorde at det var på tide å reise hjem. Men ikke misforstå, helgen var uansett fantastisk bra.
Publikum har fått se masse kjøring fra alle som hadde med bil. Alle har hatt mulighet til å snakke med mange artige personligheter.
Vi gleder oss allerede som barn på lillejuleaften til Julitreffet. Men først, DHB om noen dager.