Ja, vi har ikke glemt Gatebil On Ice men det er ikke festival. Gatebil på Vålerbanen er bestandig årets første Gatebil Festival, noe vi selvsagt ikke vil gå glipp av. Så i år – som tidligere år – her er vår oppsummering av Gatebil Vålerbanen.
Vi kom faktisk opp ganske seint denne gang. Vanligvis reiser vi opp på Torsdag men grunnet jobb hadde vi ikke sjans til å reise opp før rundt 15:00 tiden på Fredag. Vi tok i år med campingvogn ettersom teamet har kvittet seg med bussen og går for bobiler. Budsjettet vårt er ikke helt der at vi kan gå til innkjøp av bobil enda, men campingvogn funker like bra – trodde vi.
Det er en lang kjøretur fra Skien til Våler, det er faktisk ca. 30 mil. Ja, mange av deltakerene har lengre kjøreturer enn det vi hadde men snart forstår du hvorfor vår tur var ekstrem. Vi kan begynne med trafikken i Oslo. Det var jo trossalt Pinseutslipp, noe vi opprinnelig ikke trodde ville by på alt for mye problemer ettersom de fleste skal ut av Oslo. Men jaggu slo denne teorien tilbake på oss, vi stod nemlig i Oslo i rundt to timer! Men greit nok, man skal ikke klage. Når vi etterhvert kom oss videre ble neste stopp i Kongsvinger. Litt innkjøp av diverse provianter, samt. litt «stæsj» til helgen måtte til. Her oppdaget vi årsak nummer to til at vi brukte så lang tid opp. Campingvogna hadde nemlig begynt å gå i oppløsning. De fremre veggene hadde løsnet fra rammen, så vi måtte forte oss til Biltema Kongsvinger for å kjøpe litt deler og verktøy. Etter en liten stund her i regnet var vi nok en gang klare for neste etappe.
Et par timer senere ankom vi endelig Vålerbanen. Det regnet hele veien bortsett fra de siste 10 minuttene (ikke langt forbi Flisa). Da gikk tiden til å komme inn, så finne teamkameratene våre Psycho-Tuning. Dette gikk veldig greit og vi fikk rigget oss til. Litt mat og drikke så var det faktisk tidlig kvelden for oss.
Så var det Lørdag morgen. Det første vi våkner til er film crewet til TV2. De skal lage en serie med 10 episoder fra Gatebil fordelt utover året. Serien kommer til å være klart til høsten en gang. TV2 har valgt å følge blant annet vårt team (Psycho-Tuning), noe vi visste om men ikke var helt forberedt på når vi våknet. Etter en liten introdusjon til film teamet til TV2 var de i gang. De fulgte spesielt Andre Olsen en del i løpet av helgen.
Så fikk man da en liten smak av «kjendis verden». Uvant er det å stå foran kamera og ikke bak, men moro!
Som vi alltid gjør, tok vi oss en liten runde rundt i depot for å bli kjent med hvor de diverse teamene og bilene står. Det er et selvfølge å hilse på alle kjentfolk (og nye kjentfolk) før vi tilbringer store deler av dagen ute på banen. Noe av det første vi så var denne VW Golf MK7 R. Denne har 301 hestekrefter, som må være en morsom opplevelse. En slik Golf har vi enda ikke testet, hint hint Skien Bil!
Det var relativt stille i depot tidlig på morgenen, men bilene begynte å gjøre seg klare for dagen ute på banen. For å si det rett ut, det er mange dekk som skal dø resten av helgen.
Såleis! Vi er i gang, og begynner med Joakim Johnsen og hans gale Toyota Supra som i år har fått ny forstilling og bakstillingsoppsett fra Wisefab. Ser ut som alt fungerer sålangt.
Selvom det ikke var kjempe mange biler ute på banen på morrakvisten, var det ikke mangel på røyk. Snakk om satsing fra alle mann (og damer).
Det tok ikke lang tid før noen biler måtte bli reddet. På grunn av trang depot, ble det av og til temmelig høye løft for at hjullasteren klarte å løfte bilene inn. Var det moro mr. BMW E30?
For første gang er Biltema C63 AMG ute på banen. Som alle nye bygg er det en prosess å jobbe seg gjennom barnesykdommer. Men heldigvis var det ikke alt for mye sykdom i denne bilen.
Som du ser er bilen glad i å røyke, noe vi ikke tror den skal slutte med i nær fremtid.
Det fine med Gatebil er at det tiltrekker folk fra hele verden. Vålertreffet er ikke det treffet med mest «innvandring», men det kom noen som f.eks Kenneth Dalskov og hans motivlakkerte Toyota Supra.
Denne nydelige FORD CAPRI 1300 GT har i følge Vegvesen.no 0 hestekrefter. Yeah right!
Så har vi denne temmelig kjente Forden som vi hvert år ser på Gatebil. Den gjør virkelig jobben sin, men om du ser nøye på dette bildet kan det se ut som noe ikke var helt riktig på Lørdags morgenen.
Det er også en veldig fin utstilling på Gatebil Vålerbanen, hvor det bestandig er noe spesielt å se på. Erik Gulbrandsen sin GT86 har i år blitt brun – noe vi syns var veldig elegant.
Det var mange biler som vi har sett tidligere, men vi mistenker at vinteren har bydd på mange forandringer for flere av de «vanlige» bilene på Gatebil. Denne BMW E36 Touring har virkelig en del pulver under panseret. Så mye pulver at Grensevakten på MAX må vel snart begynne å lure litt.
Gatebil Extreme er, vel det er ekstremt. Så mange ekstreme biler ute på banen – spesiell på hver sin måte. LaSupraen er uten tvil et av våre favoritter.
Du ser også noe du ikke får sett noe annet sted. En ekte Audi A4 DTM bil vs. en BMW E46 M3. Si oss, hvor utenom Gatebil kan du faktisk se noe sånt her i landet?
Noen ganske deilige biler fra Team Buldre i år på banen, det er helt sikkert.
Kenneth Dalskov fikk seg en kjøretur i nye Biltema C63 AMG. Ser ut som han var godt fornøyd med turen!
Endre fra SS-P tok med den sinnsyke 1000hk BMW E30 (den bakerste). Dessverre ble det turbohaveri temmelig fort grunnet alt for høyt ladetrykk (ryktene sier 3+ bar). Vi er sikker på at bilen er oppe og klar til Julitreffet.
Det var tydeligvis skummelt å bli «forbidriftet» av SS-P BMWen. Men å kysse muren er hyggelig det også, men de burde kanskje begynt med en kaffe først.
Lars Kvissel har aldri hatt problemer med å lage skyer – som vi liker å si. Bilen er veldig fin uten merker, det skal sies.
Under Extreme løpet på Lørdag gikk det litt galt for Kai Roger Bakken, men følg med.
Han klarte å holde kontroll på bilen over både grusen OG gresset hvor han da klarte å komme seg foran DTM Audien og endte opp med å vinne løpet. Det er sinnsykt, det er Gatebil.
Vidar Frogner har bygget ny bil etter hans gamle Porsche dessverre brant opp i fjor. Ganske rå denne nye GT3RST.
Vidar Jødahl sin BMW E30 med mer enn nok hestekrefter har du nok sett før, om ikke live så garantert på YouTube. Denne bilen er et monster!
Så har vi flammespytteren. Du skjønner, Gatebil er litt av alt. Noe for alle å se på, uansett alder.
Og der har du resultatene. Et veldig spennende løp med direkte imponerende kjøring fra alle.
Så tilbake til frikjøring og drifting. Vi så mye bra kjøring her også, ikke minst mye tapper kjøring. Denne karen skal ha for satsingen, se vinkelen!
Dette er første gang vi så Joachim Waagaard sin nye BMW 4-serie driftebil. Sorry Joachim, men fakta er fakta – he he. Bilen ser helt fantastisk ut, og med bare noen få barnesykdommer å løse – blir dette en av de råeste driftebilene på banen.
Vålersladden 2015
Så kom tiden for Vålersladden 2015. Vi blander inn både Lørdag (kval) og Søndag (finaler) i denne delen.
Fredric Aasbø var gjestespeaker under Vålersladden. Det er alltid fint med kommentarer fra proffene når man kjører slike konkurranser.
Petter Eriksen satser for fult i år. Det er bra, fordi denne bilen og denne sjåføren er en perfekt match. Bilen har mer effekt enn den første Apollo raketten hadde.
DriftMonkey hentet inn Nigel Colfer fra Irland til å kjøre deres DriftMonkey politi Supra.
DriftMonkey fører Reidar Andresen kjørte imponerende bra hele helgen. Dessverre røyk Anders Klerud diffen sin og kunne da ikke kjøre.
Psycho-Tuning sjåfør Ronny Køhler kjørte også veldig bra hele helgen. Denne mannen gir alt 100% av tiden.
Joakim Johnsen satset hakket for hardt og endte opp i veggen. Litt kosmetiske skader ble det, men ellers like fin.
Tryggvason Tryggvi fra Hardhaus Racing er heller ikke kjent for å kjøre tamt. Her er det alt eller ingenting.
Robin Alsaker er endelig tilbake på banen. Du tenker kanskje – enda en Supra? Vel, denne Supraen er litt utenom det vanlige. V8 for å nevne noe, og så er det ikke så mange driftebiler som har raketter på bakluka.
Dotz sponsede Stian Jacobsen har fått ny look på bilen sin i år. Ser bra ut.
Odd-Helge Helstad hadde ikke helt flaksen med seg denne helgen grunnet trøbbel med bilen, men godt satset likevel.
Hans Hartvikøy kjørte veldig veldig bra, noe som ville gi resultater.
Ismail Salih er vel ganske kjent for sin aggressive kjørestil. Publikumsvennlig!
Fredrik Myhre kjører også en motor litt utenom det vanlige i Supra, nemlig V8. Lyden er ikke mulig å klage på.
Omigaen e skakk!
Det gikk ikke helt veien for Kenneth Nornes. Det gikk faktisk virkelig ikke veien heller.
Alvin Lægreid er så glad i vennen sin Nornes at han valgte å kjøre nøyaktig samme linje, som resulterte i flere skader for Nornes.
Tor-Anders Ringnes satset hardt med sin nyoverhalede GT86.
Dette var deilig å se! Øyvind Øversveen aka. Mr Burns tilbake på banen i sin Supra. Endelig!
Ford Taunus med 2JZ. Jepp, det er Gatebil det.
Øksnevad hadde en litt hard helg med bilen, men alt i alt så den ut til å fungere.
Teemu Peltola fra BlackSmoke Racing har fått bilen til å fungere – endelig.
Nok en som ville se nærmere på veggen. Alle blir like skuffet hver gang, det er jo ingenting spennende der.
Finaler – Vålersladden
Så var det tid for finaler. Finalene var på Søndag, så vi beklager blandingen av dager i denne artikkelen.
Kenneth Alm kom seg videre til finalen, noe som ikke er så rart med tanke på det ekstreme showet han gir publikum. Kenneth endte opp på 6. plass.
Odd-Helge Helstad kom seg også til finalen, men det gikk ikke helt veien for han dessverre.
Nigel Colfer sikret seg en 5. plass med DriftMonkey politibilen. Det satt nok en fornøyd Ove Harlem i bakgrunnen en plass.
Reidar Andresen kom seg dessverre ikke til Topp 6, men kjørte bra uansett. Neste gang!
Fredrik Myhre tok en imponerende 4. plass.
Hans Hartvikøy sladdet seg til en imponerende 3. plass.
Øyvind Øversveen kjørte Mercedesen til Rudsengen under Vålersladden. Øversveen sparte på ingenting, som resulterte i en 2. plass!
Så har vi vinneren, som kanskje noen ble overrasket over ettersom han ikke er «en av de kjente gutta». Dette liker vi! Emil Bogen vant Vålersladden 2015, ikke minst det at folk kanskje nå husker hvem Bogen er – nemlig en veldig flink drifter. Gratulerer, dette var velfortjent!
Topp 6 Vålersladden 2015:
1. Emil Bogen
2. Øyvind Øversveen
3. Hans Hartvikøy
4. Fredrik Myhre
5. Nigel Colfer
6. Kenneth Alm
Kvelden på Lørdag
Kvelden går til sosial kos, titting, fest og moro. Men før vi startet den typiske Gatebil kvelden, tok vi en tur ut på banen med noen biler.
Vi brukte litt tid ute på banen på kvelden for å knipse litt bilder av team bilene. Først ute var Andre Olsen og hans 600+ hk Toyota Supra. Andre er 17 år gammel.
Eirik Jahren tok med sin Audi S5 som vi hadde tenkt til å bruke som filmbil ute på banen. Dessverre lot det seg ikke gjøre.
Så har vi teamets nye glis, Mercedes C63 AMG. Denne bilen er fantastisk!
Sist men ikke minst, Ronny Køhler sin Toyta Supra.
Vi måtte selvfølgelig bruke et par minutter foran Speedhunters lastebilen.
Sånn ser det ut når vi prøver oss på rullende photoshoot. Note to self; å bruke banebil som bilen du skal ta bilder fra er noe vanskelig.
Det var flere som benyttet seg av en photoshoot ute på banen på denne ganske perfekte kvelden. Hva med Automote sin Ferrari med 14″ breie felger?
Søndag
Vi er inne på siste dagen av Gatebil Våler. Heldigvis er det fri på Mandag!
Det er viktig å stå opp tidlig for å nyte morningen før alt tar av. Bilene og sjåførene sover. Men slapp av, roen varte ikke lenge.
En Toyota Starlet litt utenom det vanlige. Ikke bare utsendemessig, men faktumet om at den har to motorer!
Gatebil speakerene var tidlig oppe, klare for å snakke hele dagen.
Det ble gitt disp til å kunne kjøre så tidlig som 10:00 Søndag morgen. Det var mer enn nok blårøyk på Vålerbanen lenge før 12!
Hjullasteren fikk litt å gjøre tidlig på morgenen. Legg merke til video-selfie fra Nissanen.
Hvor mye bensin har du brukt i helgen? Bensin? Pff..
Nok en gang, Buldre bilene er fine!
Ronny Køhler kjørte så mye han fikk lov til. Det røyk en del dekk denne helgen, for å si det på den måten.
Smygen holdt ikke tilbake, ikke overraskende. Men veldig publikumsvennlig!
Så har vi den kuleste bilen på Gatebil, en BMW 2002 med mer enn nok hester under panseret. Sinnsykt tøff bil!
Bilen har fått en Norsk eier, så den blir nok et vanlig syn på Gatebil fremover – håper vi.
AMGen er unektelig en elegant bil, men den kler å være banebil syns vi. Det er en rar følelse å se bilen på banen, med tanke på vi har vært med på hele reisen fra henting i Tyskland til bygging i Skien.
Luke var på plass fra England for å lage nok en tøff film for DriftMonkey. Vi gleder oss til å se resultatet.
Publikum og fotografer trakk seg mot banen hele dagen.
Camilla benytter sjansen til å ta et par bilder av Waagaard sin sinnsyke BMW 4-serie.
Det var nok av ekstreme biler ute på banen. Ruud har jo ikke holdt tilbake på hva som er ekstremt. Likevel har han montert flammekaster bak.
Ikke bare ekstreme biler, men ekstrem kjøring foregikk omtrent hele tiden.
Selv Aasbøs GT86 ble vist frem med Jæger bak rattet. Bilen ble veldig bra etter vinterens oppussing.
Ikke ofte du ser en Celica Supra driftebil, men jaggu fant vi en.
Så er det noe spesielt med disse ekstreme røykmaskinene. Fytti hvor moro det er å se på.
Som vi alltid sier, Gatebil har noe for alle smak – så lenge fellesnevneren er bil.
Clash of GT86.
Så liker vi godt det at folk bygger banebil av omtrent hva som helst. Dette gir mye bedre variasjon av hva du ser på banen, som gjør alt mye mer moro for publikum.
Rattutslag, hestekrefter, røyk (i dette tilfellet, grus) og masse fart. Hva er ikke å like?
Biltema C63 AMG
Vi har skrevet en lang sak om denne bilen, hvor vi har vært med fra A-Å. Vi hentet bilen i Tyskland og hadde en veldig artig reise hjem til Norge med bilen. Nå har bilen blitt ribbet, fått fire racingstoler og veltebur.
Det gikk noen dekk på denne første helgen på bane. Ikke så rart med den meget kraftige 6.2 liters V8 som sitter under panseret.
Bilen kjøres av Kim Olsen, som tidligere kjørte Biltema Supraen. Olsen sier at bilen er veldig lettkjørt, selv med 7-trinns automatkasse med rattgir.
Etter et par tastetrykk er alle hjelpemidler på bilen deaktivert, noe som må til hvis du har lyst til å kose deg på bane.
Disse tastetrykkene gjør bilen om til en røykmaskin uten like.
Siden det er en Mercedes, har den god styrevinkel. Dette er viktig for å ha kontroll under drift, noe Olsen sier er veldig enkelt med denne bilen.
Som du ser, sitter det en veldig fornøyd Kim Olsen bak rattet på AMGen etter den første testen på bane. Bilen fungerer veldig bra og er godt balansert. Vi gleder oss til neste arrangement denne bilen skal på, som er DHB i Danmark.
Drifting NM/NC Runde 2
Vi starter med Pro klassen.
Pro Drift
Det ble Ismail Salih som stakk av med seieren på runde 2 på Vålerbanen. Ledende hittil er Odd-Helge Helstad med sine 145 poeng, fulgt nærme av Kenneth Nornes med 140 poeng. Nornes ligger likt med Petter Eriksen som også har 140 poeng.
Dette var drifting på ekstremt nivå. Sinnsyk kjøring fra alle parter, med følge runder som var i verdensklasse.
Det er tydelig at sjåførene var tørste for seier alle sammen.
Selv Finnene kom for å prøve seg på NM runde seier. Ser ut som de Norske gjorde alt for at det ikke skulle skje.
Intens kamp for alle. Imponerende kjørt!
Semi Pro
Ole Morten Davanger leder overlegent hittil i Semi Pro Norges Cup med 100% rundeseiere hittil. Han har altså 200 poeng, 50 mer enn 2. plass. Ronny Tøsti stakk av med 2. plass på denne runden etter en hard kamp mot Davanger.
Du skal ikke tro at Semi Pro er noe mindre spennende enn Pro. Semi Pro og Junior ble kjørt på bane 3 på Vålerbanen, som er noe adskilt fra hovedbanen dessverre. Det er synd at ikke dette ble kjørt slik at alle kunne se talentet til disse sjåførene.
Kim Mathisen har 2. plass sammenlagt i serien mens Davanger (høyre) leder overlegent med to runde seiere.
Snakk om å «live on the edge»!
Disse gutta kommer til å overraske fremtidige konkurrenter, det er det ingen tvil om.
Junior Drift
Andre Olsen har gjort det veldig bra i år med sin nye Supra. Han har to seiere hittil og leder med 200 poeng. På 2. plass ligger Aleksander Øen som har samlet 170 poeng. På 3. plass ligger Martin August Myrseth med 160 poeng. 4. plass har Nikolai Kristiansen med 150 poeng og 5. plass har Petter Lauvås med 60 poeng. Disse gutta kjører helt ekstremt bra, særlig med tanke på at ingen av de er over 17 år gamle.
Andre Olsen kjører gamle Biltema Supraen, og han kjører bilen godt! Litt forskjell fra hans gamle Skyline som han kjørte i 2014.
Som hans far sier, noe drastisk har skjedd med Andre over vinteren. Ikke bare kjører han mye bedre, men det ser ut som han virkelig har vokst med tanke på hvor flink han er til å bedømme avstand og fart nå kontra fjoråret. Andre Olsen vant runden på Vålerbanen, som betyr han har 100% seier hittil i sesongen.
Aleksander Øen kjører en non-turbo Toyota Supra med rundt 200 hester en plass. Dette er hans første sesong og han kjører imponerende bra, særlig med tanke på lite effekt.
Øen kom på 2. plass på Vålerbanen og ligger 2. plass sammenlagt med 170 poeng.
Martin August Myrseth kjører en ganske fet Supra men har slitt med både motor og clutch. Dette resulterte i at han ikke fikk kjørt så godt som han pleier, dessverre. Uansett veldig bra kjørt!
Han ligger på 3. plass sammenlagt med 160 poeng.
Nikolai Kristiansen kjører en ganske spesiell BMW E36 med 2JZ motor under panseret. Det hørtes ut som at bilen ikke fungerte helt slik den skulle, som kanskje er årsaken til at han kom på 4. plass fremfor en høyere plassering. Uansett kjører denne unge gutten veldig bra, og det blir nok bare bedre og bedre.
Nikolai ligger på 4. plass sammenlagt med 150 poeng.
Petter Lauvås kjørte dessverre ikke Runde 2, derfor er det ingen bilder av han.
Takk for denne gang!
Så var det slutt. Gatebil Rescue teamet sperrer banen og veien ut på banen for å sikre at ikke flere kjører på banen. Det har vært tre dager fylt med masse spennende kjøring, ikke minst masse nye bygg som har blitt luftet for første gang i mange tilfeller.
Som vi skrev tidligere i denne artikkelen; Våler treffet er det første skikkelige Gatebil festival som for mange er sesongstart. Og for en start det har vært! Nå er det bare å gni seg i hendene og glede seg til neste Gatebil festival. Midt i Juni er det Gatebil Mantorp, så er det hovedtreffet på Rudskogen i Juli. Vi gleder oss!
Takk nok en gang til Psycho-Tuning som ønsker å ha oss med på alle disse flotte turene hvert år. Det er viktig å ha et team å tilhøre, ikke minst en god gruppe mennesker rundt deg.