Carl Bronken

Gatebil – The place to be, every year!

Hva er en sommer uten hoved treffet til Gatebil som blir avholdt på Rudskogen? Det er en sommer uten «høydare». Vi har selvsagt tatt turen inn for å dekke, oppleve og nyte det som er Gatebil. Velkommen!

Gatebil blir beskrevet som et av verdens råeste biltreff/festivaler. Er du glad i kjøretøy, store folkemengder, sol og varme, sinnsyke biler og motorsport – da er dette perfekt for deg. Selv en gammel tante som aldri har brydd seg om bil vil sitte i breisladd svingen og måpe over det som foregår foran hennes øyer. Dette er virkelig verdt å besøke. Vel, alle Gatebil arrangementene er absolutt verdt å sjekke ut men hoved treffet er virkelig årets høydepunkt!

Mine damer og herrer, jenter og gutter – Velkommen til Gatebil!

I 25 år har Gatebil i bunn og i grunn vært et arrangement ment for hvem som helst som har en bil de vil kjøre på banen med. Denne opprinnelige tankegangen er fortsatt en stor og viktig del av hva Gatebil har blitt i dag. Vi hører fra tid til annen at folk syns det har blitt hovedsakelig fullspekka racing biler som dominerer Gatebil arrangementet, og det kan kanskje være sant men det er fordi folk ikke tør å kjøre like hardt med en bil som er godkjent for veien, som med en bil som er bygget for banen. Når det er sagt, det er i hauger av kjøretid for alle som vil ta sin bruksbil ut på banen.

Tiden utvikler seg, og det gjør også bilene. Det blir flere og flere nyere biler å se ute på banen, og det blir flere og flere racing biler. Blandingen er sunn, og byr på en veldig positiv variert opplevelse. Du får liksom litt av alt, på en helg!

En ting er sikkert, at du får se drømmebilen din ved en eller annen tidspunkt i løpet av en helg på Gatebil er omtrent helt sikkert. Her er et av få arrangementer hvor variasjonen er like bred som avstanden fra Oslo til månen.

Det er heller ikke mange steder du får oppleve så mye ekstremt, selv om det er godt skjult. Ta denne gode gamle Audien, den ser temmelig urørt ut – helt til du begynner å studere detaljene. Se eksempelvis eksosen som kommer ut rett foran bakhjulet. Legg også merke til luftinntak i de bakre sidevinduene. Når du først ser det, forstår du at dette er ikke en hvilken som helst Audi.

Dette er trenden som går igjen på omtrent alt av biler du finner her. Om det er effekt, styling, lakk eller detaljer, har folk virkelig vridd hodet og lagt utallige mange timer inn i bilen sin for å komme med den bilen du ser på Gatebil.

Så var det det med disse detaljene da. Om du så denne 1978 Ford Granada uten klistremerkene og røyken etter seg, ville du kanskje ikke tenkt noe særlig over den. Men så ser du bilen på banen og ser og hører bilen levere et show uten like rundt hele banen, da oser det Gatebil av den.

Nok en fin ting med denne kulturen er antall biler som for et fornyet liv som banebil. Vi snakker gamle Volvoer, Forder, BMW osv. som ender opp som en gjennom herdet racingbil.

Nok et godt eksempel. Svensker, dansker, nordmenn – alle tar med seg gliset sitt hit. Og ikke nok med det, de presser bilene sine langt over de grensene bilene helst vil ligge under.

Ekstreme kjøretøy, gale sjåfører, mye varme, tonnevis av mennesker og et utrolig vel gjennomført arrangement. Perfeksjonisme av en helg, uten tvil.

Ha det i bakhodet at vi har vært på Gatebil i over ti år, og det er like spennende hvert eneste år for oss. Det viser at Gatebil vokser, fornyer seg og leverer år på år.

Tingen er at hvis du reiser til Gatebil for første gang, da vil du få hodet ditt eksplodert av opplevelser og inntrykk. Det er så stort, så actionfylt og spennende at du får forventninger ute av en annen verden for neste gang du reiser dit. Derfor finnes det folk som rett og slett blir litt misfornøyd neste gang. Men vær ærlig, hvis du liker bil, da kan du ikke si at dette er kjipt. Derfor reiser vi hit hvert eneste år, derfor motiveres vi til å levere spennende reportasjer fra Gatebil, og derfor tar vi oss fri flere dager i året kun til dette.

Vi håper at flere og flere tar sin første tur til Gatebil. Ta med deg bilen din, kjør den på banen. Eller kanskje du er glad i en fest? Så ta med campingvogn, rigg deg til på campen og ha en utrolig gøy og sosial helg her sammen med all galskapen som er Gatebil. Eller så kan du bare ta en dagstur. Det er tilrettelagt for alle ønsker.

Noe annet som er ufattelig viktig for en festival på denne skalaen er sikkerheten. Selvsagt vakthold og vakter for folkemengdene, men også rescue teamet til Gatebil som jobber hele dagen for å bevare sikkerheten til sjåførene på banen, men også sikkerheten til publikum. Tenk om neste gang du ser disse karene (og jentene) kjøre runde på runde ute på banen. De risikerer egen sikkerhet for å sikre sikkerheten til den stakkars personen som kanskje har kræsjet eller fått stopp der ute. De lager en sikkerhetssone slik at de kan reddes ut av banen.

Det har vært episoder tidligere hvor de har blitt virkelig satt på prøve. Dette har vist seg å være livreddende. Så vink gjerne til dem, de er helter alle sammen!

Hvor ofte har du sett en gammel Mitsubishi Lancer komme sidelengs i RWD drift? Nei ikke så alt for ofte kanskje? Vel her er det blitt helt normalt å se konverterte biler kjøre drifting. Firehjulstrekkere bygd om til ren bakhjulstrekk, fremhjulstrekkere bygget om til bakhjulstrekk. Motorbytte, rør ramme, ja – alt er mulig og alt ser du her.

Vi har i år for første gang reist til Gatebil mannsterke (og damesterke) for å dekke Gatebil så godt vi kan. Derfor har Erica Kristiansen og David Brubakken blitt med i teamet og har gjort en formidabel jobb med å dokumentere Gatebil på film. Denne filmen kommer ut så snart vi har den klar.

Hvor ofte ser du en BMW M4 drifting bil (Joachim Waagaard) og en gateregistrert Nissan Skyline fra England kjøre drifting sammen? Ikke så ofte? Nei trodde ikke det, men nok en gang er dette ikke helt unormalt på Gatebil. Dette er en av flere grunner til at over 40.000 mennesker drar på sommertreffet til Gatebil.

Opel Calibra, ja det var tider fra vår første smak av bil miljøet. Nå ser du dette som drifting bil. Hvem skulle tro?

Jon Arve Bustadmo og Fredrik Glimsdal er en duo det står enorm respekt av. De står på hele tiden og til syvende sist fungerer bil og sjåfør og team. En seiers historie uten tvil disse to!

Denne Supra begynte sitt liv i Norge som en svart Supra med BMW E39 M5 motor under panseret. Det ble montert kompressor, men motorvalget ville aldri helt fungere og viste seg å ikke holde i lengden. Derfor ble det satt tilbake en Supra 2JZ motor med MaxxEcu motorstyring og nå fungerer bilen som bare det.

Noen gang lurt på hvordan røyken ser ut når den blir låst i sanntid? Vel, her er et bilde som virkelig illustrerer det. Vakkert, syns du ikke? Lukten av moro!

Deilig å se så mange mennesker nyte dagen fra tribunen, og få litt farge i samme slengen. Pft, hva skal man med syden når vi har Gatebil og 30 varmegrader?

I senere år har flere og flere jenter begynt å kjøre drifting, noe vi syns er veldig gøy. Dette skal ikke være en sport dominert av menn. Her er alle velkommen, og det er jo kult at jentene har begynt å villet prøve seg. Her ser du Hunter Taylor i sin Supra på vei til breisladd kval på lørdag sammen med ei venninne. Om du ikke visste det fra før, er Hunter kjæresten til selveste drifting kongen Fredric Aasbø. Det var bare et tidsspørsmål før hun begynte også.

Breisladd konkurransen er en utrolig stor og populær konkurranse som blir kjørt hvert år. Her konkurrerer de om å bli verdensmester i breisladd. Sjåfører fra hele verden er å se i denne konkurransen hvert år.

Andre Olsen i sin meget unike Hyundai Veloster drifting bil. Verdens eneste, og det har både Andre og bilen fått mye oppmerksomhet for. Nå har disse små barnesykdommene i bygget blitt rettet på og Andre har begynt å føle seg hjemme bak rattet på denne illsinte Velosteren.

Tor Anders Ringnes har endelig kommet tilbake, etter kræsjen to år siden på samme bane. Vi trenger ikke å gå i detalj om kræsjen men det er trygt å si at bilen ble totalvrak uten mulighet for å bli rettet opp. Derfor ble det bygget en ny bil, og den ble vist for første gang på Gatebil. Bilen har blitt oppgradert enormt mye fra den tidligere GT86 han kjørte og vi digger designet. Velkommen hjem, Ringnes!

Dan Mønster representerer hjemlandet sitt (Danmark) i sin heftige Toyota Supra. Dette er mannen som driver Lillestrøm Dekksenter som leverer veldig mye dekk til drifting miljøet.

Det er et flust av nye biler i år ikke sant? Fredrik Øksnevad snakket til oss i vinter om at han vurderte å selge hans Toyota Soarer for å fornye seg litt men trodde ikke økonomien ville strekke til for det denne sesong. Plutselig samlet folket rundt han seg og hjalp han om å få dette til. Plutselig, dukket denne GT86 opp med en stor sterk V8 under panseret. I kjent Øksnevad blå kjører han hardt og satser som aldri før.

Joakim Johnsen i sin ekstreme BMW M3 sponset av Madcroc kommer sidelengs i kjent Johnsen stil. Han kjørte tidligere en Toyota Supra, men han kjører fortsatt litt Supra da det sitter en 2JZ i denne BMW. Godt å se deg kjøre!

Joachim Waagaard bruker bestandig hans BMW M4 for alt det er verdt, og likevel ser bilen like strøken ut hver gang vi ser den. I år har bilen fått nok et nytt design og vi liker det. Stå på!

Vi skulle gjerne vist bilder av alle som kjørte konkurransen, men vi snakker godt over 100 biler. Vi valgte ut noen utvalgte bilder for å vise dere i denne reportasjen og forhåpentligvis får vi ut et komplett album på Facebook om kort tid.

Midt under kvalifisering kom det beskjed ut om brann på stedet kjent som «øya». Dette er den mindre delen av banen hvor det begynte å brenne i gresset. Beskjed ble gitt over høyttalere om at publikum stille og rolig skulle bevege seg vekk fra området så at brannvesen og rescue team kunne gjøre sin jobb med å slukke. Kort tid etter var hele situasjonen under kontroll og brann var slukket. Hatten av nok en gang til disse dyktige heltene som sørger for din sikkerhet på Gatebil.

Dette er også viktig å ha i bakhodet hvor raskt en brann sprer seg. Sansynligvis startet brannen etter noen har kastet en røyk, og med tørken vi opplever for tiden er dette svært farlig. Så tenk deg om!

Hunter gjør en god innsats i kval i sin Supra. Girl power, right? Stå på! Og kanskje den perfekte love story at boy meets girl, boy is famous drifter for så at girl starts drifting og da ville de start twin drifting together. Fett!

Pål Ivar Frigstad gir alt i sin Skyline R34 4-dørs monster. Vinge fra en Airbus og høyrefot fra bigfoot byr på farten, røyken og lyden som Pål Ivar leverer.

Blacksmoke Racing er et kjent syn på Gatebil, hvor de er de første originale diesel drifterne. Dessverre gikk det ikke så bra i kval denne gang.

Breisladd kval

Nøyaktig 114 biler stilte til kval i breisladd konkurransen som foregår på lørdag helt på slutten av dagen. En konkurranse som trekker flere og flere biler hvert år og tar hele to timer kun for å kjøre gjennom alle bilene.

Odd-Helge Helstad fra Norge vant kval med hele 95,7 poeng av 100 i sin tøffe og hissige Nissan S15.

Emil Bogen kvalifiserte seg til 2. plass med 90,7 poeng i sin Toyota Supra. Viktig med hånda ut av vindu poeng!

Ørjan Nilsen endte opp på tredje plass med 87,3 poeng i hans Toyota Soarer.

Breisladd kval 4×4

Det er fult lov å stille til start i breisladd konkurransen med firehjulstrekk, men dette dømmes som en egen klasse. Her er de topp tre beste kvalifiserende i denne klassen.

Mazhar Iqball kvalifiserte til første plass i sin Audi S4 med godt over 1.000 hestekrefter. Han fikk 81,3 poeng.

Casper Thorsen i sin Audi 90 kvalifiserte seg til 2. plass med 71,7 poeng.

Kenneth Alm tok med seg sin godt kjente Audi A4/S4 og kvalifiserte seg til 3. plass med 64,7 poeng.

En lang men fantastisk dag på Gatebil er over (i hvertfall på banen) og alle setter kurs til sine camp for god mat og drikke før det blir masse konserter på party campen på kvelden.

I bildet over ser du en av de to dyktige speakere til Gatebil, Arild Dyrkorn. Han kjører sin sinnsykt tøffe motorsykkel fra midten av breisladd svingen og setter kurs til god mat og drikke som nevnt.

Hatten må av til Jan Gunnar og Arild som står på hele dagen lang i fire dager for å underholde alle dere via høyttalerene som er plassert rundt hele Rudskogen. De gir god informasjon, intervjuer, tips, fakta og humoristiske innslag for å sørge for at det alltid skjer noe. Hatten av!

Dag 2 – Søndag

Så er dag to (for oss) på plass. Tidligere år har morningen på søndag vært noe rolig, men i år våknet vi til blårøyk som kom krypende inn i vår campingvogn, mens det dundrer fra rekkeseksere og turbomatede V8. Finnes det noen bedre måte å våkne på?

Dette er tatt minutter etter vi hørte første bil kjøre rundt banen. Vi snakker tidlig på en søndags morgen og allerede sitter det godt over tusen publikummere i breisladd svingen. De har rigget seg til med solstoler og annet «jeg skal nyte dagen» utstyr mens røyken kommer sigende opp fra banen og gir dem en ufrivillig gummi fargetone over kroppen.

Det trengs nemlig ikke sol for å bli brun på Gatebil! Her får du det vi kaller «toyo tan» om du vil det eller ikke.

Mens folkemengden toyo taner seg, ser vi bilene sørge for at alle siste rester av dekk skal forsvinne før dagen er omme. Max attack (hmm, godt navn for en McDonalds meny), mye vinkel og hastighet, for å ikke nevne på lyd. Å fytti, vi elsker Gatebil!

Kjenner du igjen denne Mercedesen? Du husker kanskje vi var med for å hente en Mercedes C63 AMG noen år siden for å bygge en drifting taxi for Biltema, vel – dette er den samme bilen som nå er eid av Martin Poorhamidi fra Boosted Magazine. Her har det skjedd en god del, blant annet mer effekt, bredding og konvertering til manuell girkasse. Kjenner vi Martin rett, dukker det nok opp noe turbo opplegg på denne bilen etterhvert.

Andre Olsen og Olav Haugen Hasdal var tidlig ute på banen. Andre bestemte seg for å lage litt farger for de slitne menneskene som stod opp tidlig nok for dette showet.

Boost Racefuel gutta var også tidlig ute med sine Supraer. Dyktige sjåfører som kjører bedre og bedre for hver gang vi ser dem.

Selv om det er søndag, er det utrolig mye mennesker på området. Det føles ut som at dette kan bli en rekord når det kommer til besøkstall, hva tror du?

Hasdal liker å stå foran kamera, så han samlet teamet sitt og bilen sin midt i veien for oss å ta et bilde. Ohh sier vi!

Andre begynner virkelig å få teken på denne Velosteren etter at de fant ut hva som har vært problemet med bilen en god stund. Den hadde nemlig manglet en god del effekt, men nå er det på plass!

Madcroc lamboene ser brutale ut fra alle vinkler. Her på vei inn i depot etter testing på banen.

Dessverre gikk det ikke helt etter planen for Ringstad i hans Corvette. Men bilen er nok veldig kjapt tilbake på banen igjen.

Nok en gang må vi rette oppmerksomheten mot rescue teamet til Gatebil. Disse frivillige heltene jobber lange dager for å bevare sikkerheten til alle på området. Dere er rå!

Fredric Aasbø shower for publikum da han fikk mulighet til å kjøre kvalifisering til breisladd konkurransen på søndag siden bilen ikke fungerte på lørdag. Det var faktisk så vilt at hans team tok motoren ut på søndag og bygde to nye motorer i løpet av natten. Det er dedikasjon!

Fredrik Øksnevad sin nye GT86 ser utrolig bra ut, og vi liker at han har fortsatt å bruke V8.

Tor Anders Ringnes har lært sin nye bil å kjenne veldig fort, og kjører som vi så han to år siden.

Kenneth Moen leverer bestandig, og nå for tiden går ting mer og mer hans vei.

Mazhar Iqball står og ser på bilene kjøre breisladd konkurransen. 4×4 gutta kjører helt tilslutt.

Tor Arne Kvia har oppgradert sin V8 S13 i vinter og kjører ennå bedre enn tidligere. Følg med på han her!

Mazhar leverer alltid et show uten like, og søndag er ingen unntak.

Som de fleste nå vet, bygde Kenneth Alm og hans team en VW Scirocco med quattro system lik det som er i hans Audi. Men denne gang valgte han å ta med seg sin gode gamle Audi til Gatebil for første gang på flere år. Ser ut som bilen fortsatt fungerer godt!

En del av risikoen av det å kjøre på bane er ulykker. I de aller fleste tilfeller går det bra med personene i bilene, men bilene i seg selv får ofte en smell.

Denne Nissan 200sx s14 fra Finland (tror vi) fikk en god del skader av denne kræsjen. Vi får håpe at bilen ikke ble kjørt til Rudskogen uten tilhenger.

Øksnevad røyklegger Waagaard mot slutten av dagen. Nå skal vi kvitte oss med så mye dekk som mulig, så blir hjemreisen litt lettere.

Fredric Aasbø holder heller ikke tilbake. Her snakker vi høy hastighet og mye røyk, runde på runde.

Det er typisk på Gatebil Rudskogen at sjåførene prøver seg på dirt drop helt på slutten av søndagen. 200+ km/t drift er alltid moro å se på!

En veldig clean Supra drar i brekket på enden av lang sletten.

Ringnes sin nye GT86 ser ut til å fungere veldig godt, og det bekreftet Tor-Anders når vi spurte han etter dagen var over.

Porsche drifting bil er ikke noe du ser hver dag, selv på Gatebil. Slapp av, i dette tilfellet hadde dekket løsnet fra felgen. Ingen kræsj heldigvis.

Ringnes putrer avgårde etter en vellykket første helg i sin nye bil. Alt har fungert godt sier han.

Fredric Aasbø trente på dine backwards entry i høy hastighet. Dette er en svært få ganger vi noen gang har sett han ikke få til det han prøver på. Men, du ser blikket hans. Han sier selv at du må se der du vil gå, kanskje derfor dette gikk bra?

Breisladd finalen

Finalene for VM i breisladd 2018 ble kjørt på søndag, som det alltid gjør. Mange dyktige sjåfører stilte til start i finalene, men kun en i hver klasse kunne vinne.

Kenneth Moen stakk av med seieren og vi gratulerer han så mye med seier. Deilig å være tilbake nå Kenneth!

Odd-Helge Helstad kom på en respektabel 2. plass i sin S15. Grattis!

Fredric Aasbø landet på 3. plass som også er utrolig bra. En fantastisk innsats fra alle deltakerne og fytti for et show!

Kenneth Alm tok med (som nevnt) sin gamle Audi til Gatebil for første gang på lenge, og vant VM i breisladd i 4×4 klassen. Gratulerer!

Mazhar Iqball tok 2. plass i 4×4 klassen i sin Nasa rakett av en Audi.

Casper Thorsen tok 3. plass i 4×4 klassen.

Gratulerer til alle vinnerne i begge klasser, virkelig bra kjørt!

Det er obligatorisk å ta en tur innom Madcroc for en titt på Lamborghiniene deres. Heldige oss fikk hver vår 1 liters flaske med Madcroc for å sørge for ingen søvn på hjemturen.

Nok en hovedfestival av Gatebil er skrevet inn i historiebøkene. Gang på gang overgår Gatebil våre forventninger, og våre forventninger har ikke blitt lave med årene. Ta det fra oss som er der hvert år, og har vært det i over 10 år.

Både som team medlemmer, vanlig publikum og som presse – vi trives der uansett. Med tusenvis av morsomme, hyggelige og interessante mennesker – hvordan kan det slå feil?

Vi gleder oss til neste Gatebil i slutten av august. Ses vi?

 

 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.