Det har blitt en fantastisk tradisjon å starte et nytt år med Gatebil On Ice. For mange av oss er dette det første bil arrangement for året, sesongstarteren. 2015 var ingen unntak, her er vår tur til Sigdal.
Vi må starte med å beklage at vi har veldig lite bilder av dere som kjørte på banen for vanlige vinterdekk. Vi måtte vende snuten hjemover tidligere enn planlagt og rakk derfor ikke få så mye materiale som vi ønsket. Beklager dette!
Dagen begynte som alltid i Skien. Klokken 08:00 satte vi kursen mot Sigdal med en ganske stappfull bil med hyggelige mennesker og masse kamerautstyr. Det er ca. to timer å kjøre fra Skien via Lampeland. Det regnet faktisk i Skien når vi begynte reisen, men så fort vi nærmet oss Hvittingfoss forandret alt seg. Det gikk fra å være mildt til å være ganske kaldt og skikkelig vinterføre på veien. Lampeland var som å komme inn i en vinterfortelling.
Så nærmet vi oss Solevatnet (vannet som Gatebil On Ice kjøres på) som Hebbes Racing styrer med. Hebbe har holdt på med iskjøring her i åresvis og er veldig godt kjent i miljøet. En fantastisk bane.
Hvis du var på Gatebil On Ice 2014 vil du nok huske at banen var nokså dårlig grunnet mildt vær. Denne gang var det perfekte forhold. Ca. -5 grader og sol, sterk flott jevn is. Høye brøytekanter, myk snø. Helt fantastisk!
Det var masse mennesker på plass, som vi forstår godt. Om du er interessert i bil eller ikke er det unektelig moro å se på kjøringen. Alt i fra helt vanlige bruksbiler til veldig ekstreme biler som f.eks Vidar Jødahl sin BMW E30.
God stemning hele veien. Vi ser at folk har tatt med seg familien sin, termosen, kvikklunsj og sitteunderlag. Noen fyrer opp bål, mens andre nyter showet med en voksenbrus.
Dette er også det eneste Gatebil arrangement hvor så mange rallybiler dukker opp. Du kan selv tenke deg hvor moro det må være å kjøre rundt med en bil som dette med ispigg på isbanen. Skikkelig feste, masse fart, krevende svinger og masse snøføyk etter bilen.
Gatebil Taxi crewet jobber som bare det for at passasjerene skal få en god opplevelse ute på banen. Så fort taxien kommer inn, hjelpes passasjerene ut av bilen av noen veldig hyggelige jenter. Bilen sjekkes raskt for så å være klar for neste pulje med spente passasjerer.
Vips, klar for å øke adrenalin nivået til de heldige passasjerene.
Utover dagen strømmet masse mennesker til hele tiden. Det var akkurat som om at køen aldri stoppet. Vi tror ikke publikum måtte stå veldig lenge i køen for å komme inn, men det var unektelig veldig mange som kom samtidig hele tiden.
Dette var et uventet syn for oss. En Audi S1 stod under et partytelt ved isen. Hvis du ikke vet hva en Audi S1 er, må vi si «Google it» eller les denne testen hos VG. Men kort fortalt er det veldig liten quattro med 231 hestekrefter og 350nm. Den gjør 0-100 på 5,8 sekunder. Forbruket er oppgitt til ca. 0,7 liter på mila, takket være den lille 2-liters motoren.
Et av de første synene vi så fra selve banen var Team Buldre sin Audi som forsvant i en stor eksplosjon av snø. Sekunder etter så vi at den stod langt utenfor banen. Heldigvis takket være en snille snøen, skjedde det ikke alt for mye med bilen. Den dukket opp på banen igjen senere.
I mens Audien ble dratt ut av snøen, stod flere flotte biler klare for å «holde stumt».
I mellom banen for bilene hadde de laget en mindre rundbane for motorsykler og crosscarts. Dette så ut til å være utrolig morsomt, men vi hørte fra de som kjørte at det ble ganske kaldt i lengden.
Hebbes Racing er veldig flinke til å sørge for at banen forblir jevn hele dagen. Hver gang det begynte å samle seg snø på selve banen kom disse brøytebilene ut. De gjør jobben raskt slik at ventetiden er kortest mulig. Tommel opp!
Så plutselig, der er den. En ekte Ford RS200 kommer kjørende ned til isen. Wow! For en bil! For å toppe det hele, den har norske skilt.
Endelig er Audien løs. De brukte en del tid på å få den ut, men så stod den veldig langt ute også. Som tidligere nevnt, det så ut til å gå ganske bra med bilen. Om du lurer på sjåfør og passasjer, gikk det helt fint.
Litt snø her og der, kanskje litt deformering av fangeren men generelt gikk det bra. Motoren startet de ikke ute på isen, årsak ukjent for oss. Sannsynligvis ville de gå over alt for å ikke risikere noen unødvendige skader.
Endelig begynte de å slippe bilene ut igjen. Lina Holt er klar for å kjøre hardt.
Men vent, er det ikke? Jo.. Kenneth Alm! Jada, gode gamle Audien lever fortsatt. Han bruker denne bilen som en reserve/vinterbil slikt at Sciroccoen forblir så strøken som den er.
Kenneth har ikke glemt hvordan å mishandle Audien. Det tok ikke lang tid før en drivaksel takket for seg, men det fikset han ganske fort.
Denne Skyline mistenker vi kan være den samme som vi delte en video av på Facebook tidligere i år uten at vi er sikker på det. Det er en GTR som betyr den har firehjulstrekk. Høres det litt kjedelig ut sa du? Da tror du feil. Dette var desidert en av de hissigste bilene ute på isen denne dagen. Satsingen var det ingen ende på.
Med ispigg har du nesten like godt grep på isen som du har med sommerdekk på tør asfalt. Derfor kan det fort bli ganske varmt i motorrommet, noe denne Nissanen fikk oppleve.
Selveste Gundersen Motorsport var selvfølgelig på plass. De tok med seg denne BMW E30 for å showe litt på isen. Vi tror de tok med seg diverse passasjerer (kanskje kunder?) utover dagen for å sørge for at de måtte brukte toalettet etterpå. For en bil!
Denne BMWen blir godt brukt. Har du dårlig mage skal du være forsiktig med å sitte på med denne gale sjåføren.
Som du ser var det mye rallybiler på isen. Om denne Audien er en direkte rallybil skal vi ikke love deg med sikkerhet, men den så ut som det. Den hadde også en veldig spesiell eksospotte.
Som du ser her. Fiffig løsning!
Skyline vs. Volvo. Dette er det vi liker så godt med Gatebil. Du får alltid en stor variasjon av biler ute på banen som du ellers sjeldent vil se.
Det var ekstremt mange biler som skulle ut på banen for vanlig vinterdekk. Slike dager er veldig sunt for alle som kjører bil. Få vekk grisekjøring fra veien, få folk ut på isbaner for å lære seg å beherske glatte forhold. Ikke bare lærer du mye, men du koser deg også.
Om byer og kommuner gikk inn for det, er vi sikre på at det hadde vært en betydelig nedgang i grisekjøring på offentlig vei. Bare en tanke, som vi tror hadde vært lurt å følge opp.
Kudos til dere alle som møtte opp for å kjøre!
Variasjonen blant biler på denne banen var helt ekstrem. Alt fra gamle Ladaer til nye flotte Audier. Til og med Fredric Aasbø kjørte på denne banen med en Supra denne gang. Vi vil tro det var flere av de som kjørte som fikk en smakebit av verdensklasse drifting på den såpeglatte banen.
Det var veldig mye Corolla linet opp. Skal vi ta hintet? Skal vi kjøpe en sånn som prosjektbil for neste vinter kanskje?
Det var ihvertfall ingen mangel på fotografer ute på banen. Kanskje ikke så rart, det er ganske spektakulært til tider her ute.
De siste årene har været under Gatebil On Ice vært enten overskyet eller snøvær. Som i og for seg er fint, men vi har bestandig savnet lyset på disse arrangementene. Denne gang fikk vi en god blanding med masse flott lys. Tar du alt det pluss de flotte bilene på isen, er det svaret på hva en perfekt lørdag er.
Det blir kaldt til tider, da flokker gjerne folk inn til Gatebil teltet. Men selv da stopper ikke fotografene våre å jobbe, selvom det er en indirekte selfie.
Ut med brøytebilene igjen. Nok en gang fortjener Hebbes skryt for den kontinuerlige vedlikeholdsarbeidet de gjør for å sørge for best mulig føre hele dagen.
Kan ikke klage på det som var vårt «kontor» for dagen.
Her har du utsikten andre veien. Vakkert, ikke sant?
Wehey! Audien er ute på banen igjen, frisk som bare det!
Og ute igjen. Men det skal sies, satsingen var helt rått.
Det er synd du ikke kan se smilene til passasjerene i Gatebil taxien. Men de lyser opp.
Kanskje vi skal ta hintet. Kanskje firehjulstrekk på isen er veien å gå?
Men igjen ser jo bakhjulstrekk ut til å fungere ganske så bra med ispigg på isen. Begge har sine fordeler, det handler om hvordan du vil kjøre.
Disse galingene kom ut på indre banen utover dagen. Det må være et talent i seg selv bare å holde seg fast!
Selv gokartene var ute på isen. Noe som vi syns så veldig morsomt ut – og kaldt.
Så kom denne vakre RS200 ut på banen igjen. Fantastisk, ikke sant?
«Wheres the kvikklunsjes?»
Hyggepatruljen var også selvfølgelig på plass. Du kjenner de kanskje igjen fra sommer treffene hvor de har både denne Audien men også en rød Toyota Supra. Deres jobber å spre hygge på Gatebil, både på og utenfor banen.
Denne BMWen er registrert i Estland. Du ser tydelige Monster merker på bilen, i tillegg står navnet Dmitriy Illyuk i bakruten. Dmitriy Illyuk er en ganske kjent drifting sjåfør. Var det han som kjørte?
Vi har ikke sett så mye til denne Sierraen før, men eieren har funnet et oppsett som fungerer bra. Godt jobbet.
En fantastisk dag på isen for oss. Vi håper dere som publikum og dere som har kjørt på isen føler det samme.
Gatebil On Ice er som nevnt sesongstarteren for oss, for mange. Det første arrangementet mange besøker i det nye året.
Men dagen endte ikke der for oss. Gatebil holder en fest på kvelden etter hver eneste Gatebil On Ice. Gutta i Psycho-Tuning fant ut at vi skulle ankomme i stil, derfor falt valget på å kjøre limo fra Skien til Kongsberg. En stor takk må rettes til Ann-Cecilie Gjerset for at hun ville være sjåfør med familiens limosine, ikke minst at hun klarte å holde ut med en hel gjeng med glade noe høylytte mennesker.
Ja, på taket ser du en Ford Sierra limosine. Den står på GB Autotech i Skien hvis du noen gang vil se den.
Inne i limoen var det selvfølgelig masse lys, masse musikk og masse å drikke på. Det er meget sjeldent at vi får vært med på slike turer, så det setter vi stor pris på. Det er synd at ikke hele teamet kunne være med, men moro skal vi ha det.
På festen var det veldig mange kjentfolk. Alt i fra kjente sjåfører til de virkelige ildsjelene som arrangerer Gatebil.
Så igjen, tusen takk til Gatebil for en fantastisk dag. Tusen takk til Psycho-Tuning for at de fortsatt ønsker å ha oss med på turene. Dette har vært en perfekt start på sesongen. Det kan jo ikke bli et dårlig år nå!