Årets største begivenhet for store deler av motorsport Norge (og kanskje flere andre land) ble gjennomført i Juli, og for et event det var! Vi har brukt litt tid på å oppsummere festivalen, men er nå klare til å dele vår mimring av et av de beste Gatebil arrangementene til dato.
For å starte denne reportasjen fra Gatebil Juli 2016, legger vi ved en sitat fra Fredric Aasbø da vi pratet med han nylig om festivalen.
Det beste Gatebiltreffet jeg har vært på hittil! (Og jeg har vært på kanskje 30 stk?)
Og det Fredric sier er vi ganske enig i. Det var et flott arrangement med mye som skjedde hele tiden. Det holdt oss som fotografer travle non stop hele helgen, det skal vi love deg.
Torsdag – Dag 1
Så hva er nytt i år? Vel, du har en ny konkurranse som heter Gatebil Super 3 men kanskje mest spennende er at grunnet denne konkurransen begynte kjøringen allerede på Torsdag. Dette for at konkurransen ikke skulle stjele banetid til de som ikke deltar i konkurransen. En veldig rettferdig og god plan av Gatebil. Tommel opp!
Det ble kun kjørt Gatebil Super 3 på Torsdag. Kvalifisering.
Så hva er Gatebil Super 3?
Ett team består av 3 biler, som sammen kjører en løype som i et ordinært driftingløp. Dommere gir poeng fra 0 til 100 etter de samme kriterier som ved ordinær drifting: Fart, vinkel, røyk og hvor tett bilene kjører.
Alle lisensierte løpsbiler og sjåfører med lisens kan være med i ‘Gatebil Drift Team Challenge’. Alle må være registrert for vanlig drifting frikjøring på Gatebil.
Torsdag fra kl. 14:00 til 16:00 kjøres trening, mens kvalifisering er fra 18.00 til 20.00. I kvalifiseringen får alle team to eller tre run hver, avhengig av hvor mange som melder seg på til konkurransen. Det beste runnet til teamet avgjør poengsummen. De åtte beste teamene går videre til fredag.
Fredag fra kl. 19:00 til 20:00 kjøres finaler. Her kjører alle teamene et run hver. Deretter de seks beste et nytt run, for å avgjøre hvilke fire team som skal kjøre om første-, andre- og tredjeplass.
Vi ankom Rudskogen litt sent på Torsdag og rakk dessverre ikke å komme oss ut på banen for å se hele kvalifiseringen. Men det vi så var veldig tøft, og vi digger konseptet på den nye konkurransen.
Etter kval fant vi veien ned til Kim og Andre Olsen og resten av teamet. Vi satt oss ned, pratet litt, åpna en god kald øl og nøyt stemningen, folket og bilene som tuslet forbi.
Samtidig ble det planlagt en del for helgen angående Velosteren.
Vi tenkte også til tider at Gatebil crewet ikke får nok skryt for innsatsen og jobben de gjør. Husk, de jobber kontinuerlig bak kulissene under hele festivalen men også i flere uker før hvert arrangement.
Fredag – Dag 2
Vel, så er vi på Fredag. Dagen Gatebil vanligvis sparkes offisielt i gang. Og vi våkner til lyden av motorer, mennesker som vandrer opp og ned og de flotte stemmene til Arild og Jan-Gunnar hvor de løsner litt på halsen. Jepp, Gatebil er i gang!
Voff, så stod dette beistet foran objektivet mens vi finjusterte utstyret. Alt er å finne her.
NRK kjører VW Beetle kabriolet, mens TV2 kjører en Mercedes AMG. Begge kanalene lager program om Gatebil og i år følger TV2 blant annet Andre Olsen og hans Veloster. Dette blir moro!
Omtrent det første vi ser når vi ankommer banen er denne diesel Mercedesen som prøvde å spare på dekkforbruk ved å kjøre med bare tre hjul.
Selv danskene finner veien til Rudskogen med alt mulig slags biler. Denne Granadaen er nok ikke helt original.
Så har du gamle Gatebil Taxien, en Volvo XC90. Mer høylytt… Ja, du klarer å lese. Men, det kan hende dette stemmer fordi det er pen lyd fra denne bilen med sin v8 under panseret.
Så har du de dramatiske oversiktsbildene vi alltid liker å vise dere fra de forskjellige banene. Dramatiske skyer, kul lys og lyden av turboer som spinner fortere enn hodet til en 18 åring på byen.
Hvor kult er det ikke å se disse driftebilene komme sidelengs opp fra slakteren inn mot depot svingen. Du ser røyken før bilen omtrent.
Så var det dette med lyset da. Fytti det var bra til tider! Dette er forøvrig et av få bilder i verden av en s13 som ikke kjører sidelengs.
The boss himself – Bassan!
Fredrik Myhre har et sterk hat mot å ha dekkmønster. Så han bygget denne bilen som kan gjøre et nytt dekk om til søppel på få minutter.
Svenskene invaderer Rudskogen med sine sinnsyke bygg. Bilen minner oss noe om Ringnes sin GT86, men likevel er den unik på sin måte.
Alvin spinner om han vil det eller ikke. Når han aktiverer antilag systemet, vel da er det bare å legge fra seg alt du har for så å løpe. Pang pang, Alvin lager røyk som f**n. Sånn til informasjon, her tusler han rolig.
En Porsche som Kiwi burde vurdere å sponse. Sinnsyk bil!
DriftMonkeys will never die – Never forgotten.
Kongelig familie fra Polen? Nei, men en veldig glad polakk liker å lage show. Utrolig hyggelig mann.
Hvordan kan du ikke elske en R32 GTR? De ser bra ut på banen, parkeringsplassen – på bilder. Ja, overalt.
Så har vi et ikke bilrelatert bilde som viser de merkeligste poseringene fotografer gjør når de skal finne den perfekte vinkelen.
Nevnte vi dramatiske skyer?
Daaaaamn Daniel!!!
Red smoke. Tittelen på en kul drifting video kanskje?
Norge har mye rart rundt i landet. Hva med en sinnsyk v8 S15 med (det ryktene sier) nærmere 1000hk?
Næmmen, er det ikke den gode gamle Taunusen med alt for mye hester? Jo, og det er helt greit!
Denne karen er for MDG, haha.
Denne mannen skal dere holde øyene åpne for. Fredrik Standeren heter han, og denne karen er faktisk helt fersk i drifting. Han har kun kjørt et par treninger før dette, og se så pent han drifter gjennom karusellen. Om han velger å satse, kan han nå langt.
Et lite bilde som viser en brøkdel av Gatebil depot. Helt utrolig hvor mange mennesker som finner veien hit hver sommer. Vi hørte rykter om rundt 40.000 besøkende denne helgen.
Du har kanskje lagt merke til at vi har lite bilder av Andre Olsen sin Hyundai Veloster fra denne helgen hittil? Vel, det er fordi ting ikke gikk helt som planlagt. Først løsnet noen skruer på wastegaten som førte til null ladetrykk. Når det ble fikset, raste turboen. Men Jonus hadde en ny turbo til bilen og den ble i løpet av kvelden montert og klar for neste dag. Dette er en alltid blid kar, Kim Olsen, som står på sammen med Vidar Jensen.
Noen meget eksklusive Sviddgummi solbriller på bordet. Jepp, disse blir ikke lenger solgt men vi har planer om en ny kolleksjon senere.
Vi kommer alltid til å savne deg Ove, og din motivasjon og pågangsvilje er inspirasjon for oss alle.
Jan-Gunnar er glad i Andreas Bakkerud. Bromance?
Oh yes, here she is – LaSupra!
Aquila SR1, et syn for å nyte.
Se her, Aasbø ute på banen! Bilen ser ut til å fungere nå!
Et lite oversiktsbilde av vår utsikt av banen. Vi er heldige som får sett kjøringen så nært.
Opplevelsen er fantastisk og vi gjør vårt beste for å videreformidle opplevelsen til deg.
Det finnes nemlig deler av banen du som publikum omtrent ikke kan se.
Og derfor er det viktig at vi tar så mye bilder som mulig for at du får sett.
Det er utrolig spennende å se disse høyhastighets driftene på langsletten. Noen har fart på godt over 200km/t når de drar i håndbrekket.
Mens andre ligger omtrent 90 grader bortover langsletten lenge før svingen.
Gatebil Taxiene er kanskje verdens råeste taxiselskap. Du får en tur du sent vil glemme.
Vi setter pris på at noen sjåfører ønsker å vise oss motorrommet sitt, men vi kan ta det når dere har parkert i depot også.
Noen prøver på backwards entry, men ikke alle får det til. Men kudos for forsøket.
Smoke Machine!
Alltid moro å se firehjulstrekk gutta satse på banen. Enda mer spesielt er at denne bilen er registrert på Norske skilt!
Mye vinkel, mye fart og dramatiske farger. Kul kombo.
Dette er Kristaps Bluss, en Formula Drift sjåfør som ligger blant de beste i verden.
Som du ser, er dette ikke hans første gang bak rattet i en drifting bil.
Her er nok et bilde av Fredrik Standeren. Vi er imponert!
Aasbø trener på noen sinnsyke drift langs langsletten. Bak Aasbø ser du den legendariske Bil Baldwin.
Apropo legendarisk, hva med disse E30 driftebilene? Vi elsker disse!
Gatebil Super 3
Så er det tid for finaler. Her er oversikt over de som kvallet i går.
Det vil si at 11 team fra gårsdagen gikk videre. Hvert team har tre sjåfører og hvert team kjører sammen.
Dette førte til at vi hele tiden fikk se noen flotte tandem på sløyfen som var satt av til konkurransen.
Med tandem som du ofte ser i verdenseliten, bøy dette på mye spektakulær kjøring.
Det var ikke til å klage på i det hele tatt. Dette likte vi!
Det kommer til å bli mye kule filmer fra Gatebil i tiden fremover, blant annet TV2 sin film hvor de har brukt mye av utstyret til Moviebird.
Vi ville kanskje ikke vært den bakerste sjåføren i en sånn konkurranse.
Da den bakerste har to bilers røyk til å navigere gjennom.
Derfor falt noen ganger bakerste mann vekk fra toget.
Men til syvende sist var det Team Toyota som vant.
Teamet består av Fredric Aasbø, Tor-Anders Ringnes og Ola Jæger. Alle meget dyktige sjåfører. Gratulerer!
På andre plass kom teamet Fjesnissene som består av Fredrik Øksnevad, Emil Andrè Bogen og Jens Aabech. Gratulerer!
På tredje plass kom «The 3 smoke teers» som består av Hans Hartvikøy, Odd-Helge Helstad og Robin Alsaker. På slutten feiret flere av bilene med en aldri så liten burnout i solnedgangen til publikums store glede.
Og en aldri så glad Fredric Aasbø tusler rolig avgårde i sin GT86.
Dag 3 – Lørdag
Så var det kanskje den største dagen for helgen, nemlig Lørdag. Dagen da alle tar turen til Rudskogen.
Vi våkner til tusenvis av mennesker som vandrer rundt i depot gatene. Per Bakke patruljerer et par runder i sin tøffe Volvo Rescue bil.
Vi la fort merke til at ganske mange måtte skru etter gårsdagens kjøring. Men det som ikke kan fikses på Gatebil, kan ikke fikses.
Peace, Jan-Gunnar! Speaker som byr på bedre shuttle tjenester enn Gardermoen, det skal du lete lenge etter.
Put your hands up in the air, just like you just dont care.
Det er viktig å følge reglene, ellers får du en liten rød merke på godkjenningen din. For mange av disse så er det slutt. Dette er for å ivareta din sikkerhet, men også miljø lovene spiller inn her.
Vi lurer på hvor lenge denne turboen lever av gangen?
Utrolig hva du ser på Gatebil altså, og vi har lagt merke til at det blir mer og mer av disse «vanlige» bilene med ganske spesielle motorrom for tiden.
Så er det også en del fullblods drifting biler som bygges på flere typer biler nå enn tidligere. F.eks denne Mercedesen.
Ble mye Mercedes nå, men vi kan da ikke glemme Biltema AMG som vi faktisk var med å hente i 2015 i Tyskland.
Ahh, Kenneth Alm. Hva hadde Gatebil vært uten deg?
Vi vet ikke hva vi har gjort mot deg Waagaard, men du skal alltid prøve å drepe oss med dine gale innganger. Fra spøk til hockeypulver, det er sinnsykt gøy å se på.
En 1973 Porsche 911 med 290 gamp, det er tøft det!
Så har du en offroad Lamborghini, noe du absolutt ikke ser hver dag. Kenneth Moen valgte å plukke med seg litt småstein.
Denne Camaroen er noe for seg selv, med en kompressor på størrelsen av Gardermoen flyplass.
Forresten, noen som savner en nesten hel flytende bremseskive?
Vi har ankommet angsten, et av de mest spektakulære delene av Rudskogen. Dette er dessverre en del av banen publikum omtrent ikke får sett, men kanskje en dag?
Dette er nemlig den raskeste svingen på Rudskogen. Marius Lunde har etter lang tid endelig fått bilen sin til å fungere, og han kjører det bilen orker. Veldig gøy!
Vi har et lite fetish for disse farga dekkene. Veldig fin effekt.
Husker du vi nevnte på at flere bygger drifting biler ut av flere typer biler nå enn før? Vel, bare se her.
Moviebird følger Dan Mønster opp fra angsten. Dette må bli et kult videoklipp!
Andre Olsen er ute å tester bilen. Turboen fungerer godt, og motor går som den skal. Dessverre er styringen fortsatt et problem.
Ringnes sin forferdelige ulykke
Så til den skumleste hendelsen på Gatebil i år, og den verste ulykken (bortsett fra Asim Gondal sin ulykke) vi noen gang har sett på Gatebil.
Vi skal ikke gå inn i detaljer på hvordan dette skjedde, annet enn at det var en ren ulykke. Men kort fortalt traff Ringnes og en annen bil hverandre på langsletten som førte til at Ringnes sin bil lettet og fløy mange meter i luften før den rullet flere ganger og landet på taket like ved flagg området på langstrekken.
Andre Olsen var første mann på plass etter ulykken og hjalp Ringnes ut av bilen for så å hente brannslukker og slukke en liten brann i bilen hans. Rescue teamet var der på få sekunder og utrolig nok gikk det veldig bra med Ringnes, noe vi er evig takknemlig for.
Denne ulykken viser hvor utrolig viktig sikkerhet i motorsport er, og kanskje flere nå forstår hvorfor det settes så høye krav til nemlig sikkerhet i drifting. Ting kan skje, om du vil det eller ikke.
Bilen til Ringnes er totalvrak men heldigvis har han allerede fått ny bil til å bygge. Vi venter å se han på banen igjen med en grom driftebil i 2017.
Breisladd
Så er det tid for VM i Breisladd på Rudskogen. En konkurranse som har dratt noen meget profilerte sjåfører gjennom årene, alt fra Mad Mike til de ukjente. Vi elsker denne konkurransen.
Her er det rett og slett snakk om ferdigheter og kontroll på bilen som er ute av kontroll. Du skal komme nærmest mulig clipping points rundt banen samtidig som du har god flyt og vinkel på bilen.
Du ser fort at omtrent alle sjåførene har sine egne linjer og stil de kjører.
Og noen kjører bredere enn andre.
Tusenvis av mennesker følger spent med i tribunene mens konkurransen foregår.
Det går fort, og det var rekordmange påmeldte til konkurransen med over 100 biler til start.
Det satses.
Det går bredt.
Det går fort.
Og det blir tåkete.
Noen har mindre sikt inni bilen enn andre.
Mens noen bare får det til.
Noen har to motorer. Nei nå lyver vi. En har to motorer, ja – èn.
Noen har farga dekk.
Mens noen har tissatrengte dekk.
Noen er kreative med å montere raketter på panseret.
Og noen cruiser rundt med flotte damer på lasteplanet.
Dette var altså kval, og finalene kjøres i morgen (Søndag).
Det er Lørdag i dag, og det betyr at det er masse action nede på partycampen med flere konserter, fest og moro.
Søndag – Dag 4
Så har Søndagen kommet, og noen er slitne. Mens vi, vi er flinke og står opp for å jobbe.
Gatebil Taxiene står klare for passasjerer.
Arild fant ut at den perfekte tid å intervjue Robin Alsaker var mens Robin står i do køen. Ble noen spesielle trykk på ord her ja. «Ikke drit deg ut her a».
Velosteren soler seg, og gjør seg klar for siste dag på banen under denne Gatebil festivalen.
Martin fra Boosted har hatt en litt hard helg, men han smiler like bredt hele tiden. En skikkelig blid Danske.
Andre prøver seg frem, selv med store problemer med styringen. Hvis du lurte, har bilen de siste tre ukene fra skrivende stund (8. August) vært avgårde til bygging av ny styring og oppsett av dempere.
Dette er en Stealth. Jepp, det er sinnsykt. Du kan takke Ruud for at denne er å se på Gatebil.
Så er vi inne i finale tider for VM i Breisladd. Bilene eskorteres til start av alle tre Gatebil Taxiene.
Og pang, det er i gang. Ismail gunner på!
Det samme gjør Daniel Sævik i sin sinnsykt tøffe nye Nissan s14a med V8.
Alsaker kjører hardt hele tiden, med sin romskip.
Fredrik Myhre hater skyfri himmel og gjør alt han kan for å hindre å bli brun.
Fredrik Øksnevad går all inn med sine lilla dekk. Barney the dinosaur ville vært stolt.
Aasbø kjører som han pleier, stabilt men hardt.
Christian Erlandsson kjører hardt som fanken, men treffer dessverre kjeglen.
Og vinneren er? Jo, det er Petter Eriksen! Endelig har han vunnet, etter så mye motstand med trøbbel i 2016, har han fått igjen for strevet. Vi gratulerer så mye!
Topp 6 resultater:
- Petter Eriksen – Nissan S14 – 95,6667p
- Fredrik Myhre – Toyota Supra – 91,3333P
- Robin Alsaker – Toyota Supra – 90,6667
- Daniel Sævik – Nissan S14
- Odd-Helge Helstad – Nissan S14
- Ismail Salih – BMW E46
Så til resten av Søndagen.
Vel, vi nærmer oss slutten på årets hovedtreff. Skyene begynner å rulle inn (Takk Myhre) og vi føler på kroppen at vi snart skal vende snuta hjem.
Men først, la oss se på litt mer kjøring. Extreme gutta kjører showløp.
Blacksmoke har fått bilen på banen igjen etter mye trøbbel etter en kræsj. Når den først fungerer, fungerer den godt!
Ser du her hvorfor det til tider er veldig vanskelig å ta bilder med røyk i alle kanter?
For å ikke nevne her.
Kenneth Alm satser hardt, han vil ikke ta med seg så mye dekk tilbake til Toten.
Denne BMW E30 fungerer godt, selv med sin helt vanlige utsende.
Her er noen som glemte at Gatebil Super 3 er over, så de fortsatte å kjøre tandem.
Alsakern beviser at V8 er tingen.
Hyggepatruljen, du husker dem? En Audi med V8 og bakhjulstrekk fungerer til å ha det gøy.
Mens Rudsengen viser taxiene fra Gjøvik hvordan de skal kjøre.
Årets Gatebil hovedtreff syns vi har vært utrolig gøy. Det har vært konstant kjøring, masse mennesker, stort sett fint vær og en elektrisk god stemning hele tiden.
Noen av dere har nok sikkert hørt om en viss hendelse som skjedde natt til Søndag. Dette er noe vi ikke har tenkt til å snakke om da saken er håndtert og ferdig med det. Vi fokuserer på det positive.
Nå er det September treffet som står for tur, men før det er det Drifting NM finale i Skien.
Og i Oktober, da reiser vi til Los Angeles for FormulaD finalene. En spennende tid i vente!
Takk til Psycho-Tuning Kim Olsen, Andre Olsen og Vidar Jensen for deres evige hospitalitet. Vi stortrives å reise og være med dere, og ser frem til neste arrangement sammen.
Takk til Gatebil som gang på gang lar oss komme for å dekke deres arrangementer. Og takk til alle dere hyggelige mennesker vi pratet med i helgen.