Sesongen har for lengst begynt, men dette er første runde av Norges Mesterskapet i drifting. Denne runden ble avholdt på Grenland Motorsportsenter i Skien, drøye 12km fra sentrum. Tro oss, dette ble en kanon start for NM sesongen!
Ikke bare var dette første runde, men det var den runden med mest biler i Drifting NM historien. Med godt over 40+ biler påmeldt, satt vi i spenning på torsdagen og ventet på at sjåførene dukket opp en etter en på GMS.
I tillegg til det ble dette arrangementet det første arrangementet som vikk benytte seg av det nye anlegget på GMS. Her snakker vi enormt nytt bygg med stor kafè, 360m2 terasse, leiligheter (hotell) osv. Dette tror vi sjåførene og publikum satte stor pris på – det gjorde ihvertfall vi.
Sett deg tilbake i godstolen, gjør deg klar for masse bilder fra den hittil tøffeste NM runden vi har vært med på. Og ja – Sviddgummi har hatt en rolle i arrangeringen av denne runden, noe vi er meget stolte av å ha vært med på for andre gang.
På torsdag dukket de aller fleste opp og fikk rigget seg til. Det er fortsatt april på torsdag, så du kan ikke forvente deg t-skjorte vær og sommerfryd. Det regnet – mye! Men det stoppet ingen. Alle stod på, både sjåførene og funksjonærene. I tillegg jobbet NMK Grenland for fult med å få klar nye bygget til dagen etter.
Vi hjalp til så godt vi kunne litt overalt. Været var ingen humør-løft, men heller ingen brems. Faktisk ganske imponerende å se hvor mye energi alle gir i dette miljøet.
Når alt var på plass gikk retningen bobil. Vi deler bobil med NM speakeren Fredrik Glimsdal og Psycho-Tuning i år. Litt god mat og god drikke før kvelden, for så å stå tidlig opp på fredag. Nå gjelder det å få anlegget på plass slik at musikken og «Barry White stemmen» til Glimsdal kunne dominere GMS. Vips, det var gjort på null komma niks.
Fredag skal gå til trening og kval før løpet på Lørdag. Alle benyttet seg av sjansen til å trene så mye som mulig. Banen blir nemlig kjørt motsatt vei av det som er vanlig under NM. Dette er for at ingen skal ha noen goder av å ha kjørt mye på banen tidligere. La oss si det sånn, det merkes.
Ronny Køhler i Psycho-Tuning ventet ikke lenge med å teste bilen. Sist han kjørte den (GMS siste runde av NM 2014) kræsjet han i autovernet og skadet bilen ganske heftig. Han har i vinter selv rettet bilen og er tilbake for å kjøre nok en gang. Ronny har tydeligvis brukt mye rustfjerner på rattet sitt i vinter, for han kjørte meget bra.
En gladnyhet for 2015 sesongen må være at Petter Eriksen er tilbake med sin sinnsyke Nissan s14a. Ryktene sier at bilen har over 1300nm på bakhjulene! Disse ryktene kan nok stemme ganske bra ettersom det var få som laget så mye røyk som Eriksen.
Alexander Øen har kjørt sin Supra non-turbo for første gang i konkurranse. Denne unge mannen (junior drift) har omtrent aldri kjørt drifting tidligere. Vi syns det er veldig tøft gjort av han å gå rett i konkurranse. Det er i konkurranse du lærer best. Stå på!
Andre Olsen (16 år) har i år tatt over den tidligere Biltema Supraen. Motoren raset på Gatebil September i 2014 og i løpet av vinteren har ny motor blitt bygget. Litt mindre hester enn tidligere, men mye mer effektiv oppsett. Olsen kjører bedre enn han noensinne har gjort tidligere. Dette blir en spennende sesong for han – og oss som følger han og teamet.
Så har vi de gale fra «oppi der». Nornes og Lægreid gir bestandig alt. Skikkelig publikumsvennlige sjåfører disse to her.
Unge Myrseth har også byttet bil i år. Han kjører også Supra med gode tall under panseret. Litt barnesykdommer finnes det, men han kjørte veldig godt i helgen. Vi gleder oss til å se han på neste runde!
Ikke alle hadde så flaks under trening. Forstillingen ser ikke helt riktig ut her, gjør den vel?
Olsson satset virkelig alt i helgen, og det gav resultater. Han kvalifiserte seg til 1. plass på fredagen med bra frisk innsats.
Smygen gir seg aldri, og det er vi glade for. Skakk eller ikke, denne bilen kommer alltid til å være en røykmaskin!
Helge Ougland har i år som forrige år kjørt fort, ekstremt og røykfylt. Dette liker vi.
Ikke undervurdèr Skyline. Disse små beistene av en Nissan ble omtrent levert som driftebiler fra Nissan.
Rudsengen har også valgt å kjøre NM i år, hvor tøft er ikke det? En E-klasse Mercedes med LS v8 under panseret. Ikke hverdagskost dette her, men det er slike bygg som gjør drifting ekstra spennende.
Men ikke drift for fort, ellers kommer politiet etter deg i samme stil. Eller ikke?
Fjorårets junior NM mester Odd-Helge Helstad har i år rykket opp til Pro serien. Med litt mer guffe under panseret og diverse andre modifiseringer har han gjort seg klar for en hard sesong.
Trym Svennungsen har også meldt seg på til NM runden. Dette er hans første konkurranse og hans andre år i drifting. Veldig bra at folk melder seg på selv uten alt for mye erfaring. Du kan ikke lære drifting bedre enn det du kan i konkurranse.
Vinkel, fart og røyk. Hva snakker vi om da? Jo, drifting så klart!
Nornes er nok en vanskelig sjåfør å følge under drifting løp. Du kan bare såvidt se følgebilen i røyken bak han.
Så skjedde noe vi ikke forventet i det heletatt. Det begynte å SNØ! Det var ikke spesielt kaldt, men likevel måtte været (tradisjon tro) legge om midt i en NM runde.
Rett før været slo om hadde Helstad raset girkassen sin. Dette resulterte i at banemannskapet måtte bruke en god halvtime på å rense banen for girolje.
Men til syvende sist var banen klar, men våt. Lantz var klar med en gang til å gi alt han turte på den meget glatte banen.
Køhler er ikke en mann som ikke takler glatte underlag. Rett ut, kast i kast.
Selvom vi helst vil ha sol og varme, er det noe underlig vakkert med drifting på våte baner. Så mye action og effekt.
Og til tider, så sinnsykt mye vinkel!
Solen begynte å gjøre comeback på GMS. Ville det tørke opp før dagen var over?
Johnsen har bygget om bilen understellsmessig i vinter. Dette syns ganske godt på dette bildet. Hint, se sving.
Vi tøyset litt med Ougland om at dette var første gang han var på GMS uten å skade bilen. Bank i bordet burde vært obligatorisk. Det ble nemlig noen mindre skader utover, men ikke noe alvorlig.
Smygen var tidlig ute på runden på GMS i 2014 med å kose med muren. I år klarte han å unngå å gjøre «Omigaen skakk».
Alt i alt en veldig vellykket treningsdag og kval på GMS under R1 Skien. Her er alle sjåførene sett fra nye terassen på GMS. For en herlig gjeng med meget flinke sjåfører!
Lørdag
Konkurransedagen har ankommet. Nervene står nok noe til spill for mange, det er nå det gjelder. Gutta i junior, semi pro og pro klassene har mye konkurranse i år. Vi ser nye sjåfører, nye biler og nye talenter i depot som venter på å svi litt gummi.
Nå som det er konkurransedagen betyr det twin-drifting i semi pro og pro klassene. Eneste ulempen med dette er at vi sliter med å faktisk se bilene gjennom den meget tykke røyken som legger seg utover dagen.
Marius Lunde har drøye 300 hestekrefter på hjulene sine i sin Nissan s14. Likevel kan han satse om «de store gutta». Masse hestekrefter er ikke alltid så viktig, så lenge du tør og kan det å bruke bilen. Vanligvis ville vi sagt at understell er like viktig, men i Lunde sitt tilfelle hadde han ikke godt understell for å si det mildt. Denne mannen regner vi med å se mer av fremover.
Bødtker mappet bilen sin bare få dager før konkurransen. Ser ut som det har fungert!
Det er noe spesielt med å se en MB 212 med LS V8 under panseret komme i drift mot seg. Men fy hvor tøft det er!
Så har vi de gale som mener at alt under 2 bar er sugemotor. Disse gutta kan kjøre, og de kan showe.
Vi er litt forelsket i denne E30 Touring. Vi ser ikke så mye stasjonsvogn i drifting verden, så dette er helt riktig måte å skille seg ut på.
Mathisen har kjørt sin MK3 Supra i åresvis. Det er et godt valg da du virkelig lærer å kjenne bilen din. Når det er sagt, litt uflaks må du regne med.
Respekt til både Myrseth og Svensson som har kommet helt fra Frøya området for å kjøre. DET er langt det!
Semi Pro og Junior resultatene ble annonsert før vi rakk å komme oss bort til bygget. Men alle resultater har vi skrevet helt i bunn av denne artikkelen.
Pro guttene kjørte som om det gjaldt livet. Kvaliteten på rundene var så høyt og likt at det ble flere «OMT – One more time» på flere av rundene. Det betyr at dommerene ikke ser hvem som var best så de ber dem om å kjøre en gang til.
Tilslutt var det som oftest en liten førerfeil som endelig gav dommerene noe å trekke på, som igjen filtrerte ut en vinner.
Det kan trygt sies at mange av de Norske sjåførene fint kan hevde seg i Formula Drift i USA om de bare fikk muligheten.
Blod på tann, det beskriver situasjonen her.
Andre Olsen er forelska – i bilen sin! Se hvor bra denne kombinasjonen av bil og fører fungerer!
Stian Sanne Mikkelsen var maks uheldig under helgens NM runde. Han har brukt masse tid og penger på en ny grom motor, men tragisk nok raset motoren før han rakk å kjøre obligatorisk trening. Stian lover å være klar til neste NM runde. Lykke til!
Vi kaller herved denne svingen «Dirt Drop Corner».
Eller kanskje GMS Flyplass?
Det viktigste er at alle har hatt det gøy. Hva er vitsen med sport om det ikke er gøy? Det meste har fungert. Vi er overrasket over at ikke flere biler hadde motortrøbbel eller lignende på årets første drifting arrangement.
En ting er sikkert. Det ble overskyet i Skien, men ikke på den måten meteorologene forklarer.
Takk alle sjåfører!
Resultater
Junior
- Andre Olsen – (Startnr.: 202)
- Martin August Myrseth – (Startnr.: 203)
- Aleksander Øen – (Startnr.: 256)
- Nikolai Kristiansen – (Startnr.: 206)
- Petter Lauvås – (Startnr.: 241)
Semi Pro
- Ole Morten Davanger – (Startnr.: 143)
- Jonas Jørgensen – (Startnr.: 192)
- Kim Mathiesen – (Startnr.: 133)
- Andreas Olsson – (Startnr.: 148)
- Marius Lunde – (Startnr.: 124)
- Christian Bergersen – (Startnr.: 140)
- Kim Andre Svendsson – (Startnr.: 180)
- Kristoffer Tisland – (Startnr.: 190)
- Andre Andersen – (Startnr.: 112)
- Andreas Waage – (Startnr.: 181)
- Trym Svennungsen – (Startnr.: 119)
- Kent-Harald Jensen – (Startnr.: 120)
- Kenneth Hansen – (Startnr.: 142)
- Mathias Larsen – (Startnr.: 177)
- Kristian Kristiansen – (Startnr.: 115)
Pro
- Odd-Helge Helstad – (Startnr.: 99)
- Joakim Johnsen – (Startnr.: 15)
- Petter Eriksen – (Startnr.: 26)
- Christoffer Antonsen – (Startnr.: 42)
- Helge Ougland – (Startnr.: 10)
- Emil A Bogen – (Startnr.: 17)
- Kenneth Nornes – (Startnr.: 3)
- Lars Atle Helstad – (Startnr.: 23)
- Stig Wilhelmsen – (Startnr.: 2)
- Einar Solberg – (Startnr.: 30)
- Steffen Rudsengen – (Startnr.: 16)
- Alvin Lægreid – (Startnr.: 7)
- Cato Kiil Finsås – (Startnr.: 24)
- Christer Lønn – (Startnr.: 74)
- Geir Helge Bødtker – (Startnr.: 86)
- Ronny Køhler – (Startnr.: 27)
- Daniel Sævik – (Startnr.: 11)
- Svend Funderud – (Startnr.: 21)
- Andreas Øvergård – (Startnr.: 33)
- Espen Lantz – (Startnr.: 36)
- Kjetil Thorbjørnsen – (Startnr.: 69)
- Allan Tinnion – (Startnr.: 22)
- Odd-Arne Kragseth – (Startnr.: 76)
- Stian Sanne Mikkelsen – (Startnr.: 44)
Vi gratulerer alle sjåførene for sine plasseringer. Det finnes ingen dårlige plasseringer i våre øyer, alle har kjørt meget imponerende. Om kort tid er det tid for R2 på Vålerbanen under Gatebil. Hvem kommer til å lede serien om noen uker?
En stor takk må rettes til alle innvolverte rundt arrangeringen av denne runden, samt. NMK Grenland for deres enorme innsats for å få klar nye bygget til publikum på Drifting NM R1. Hva disse menneskene har klart å få til er ufattelig imponerende. Respekt!
Vi ses på Gatebil om noen uker!