På Lørdag (31/01) tok vi turen til Flatsjø Isbane i Seljord. Banen er i regi av NMK Seljord. Dagen ble brukt for endelige godkjenninger av isbanen før de offisielt åpner banen for alle.
Banen er ganske lang. Grunnet lite snøfall og litt vind har det ikke blitt spesielt store brøytekanter. Derfor var det omtrent ikke behov for tauebil om du kjørte av banen.
Turen begynte som alltid tidlig på morningen i Skien. Denne gang skulle vi reise opp med Psycho-Tuning. Andre Olsen (16 år gamle jr. drifteren) tok med seg sin Nissan Skyline R33 og Kim Olsen/Fredrik Glimsdal tok med seg en Mitsubishi Lancer Evo 6.
Dagen begynner da med å laste bilene på hengerene. Ikke alltid så lett med av/på clutch og ispigg. Men med god hjelp får man alt til. Stian Alexander Sanne Mikkelsen (Driftmonkey) ble med opp og hjalp til.
Vips, både Skylinen og Evoen er lastet. Da er det bare å sette kursen for Seljord. Heldigvis var været med oss denne gangen. Veiene opp dit var gode, turen skal gå fint.
Musikken på volum 9 (ja, det er høyt i en Ford Ranger), solbrillene på og energidrikken inntas.
Så er vi der. Siden det er en test dag for banen (samt. godkjenning av banen) var dette et lukket arrangement. Kun noen få biler kunne teste banen i dag.
Andre Olsen var ikke seint ute med å gjøre seg klar for å kjøre. Hans første gang med Skyline med ispigg på isen. Så rastløs som han var, ble bilen klar lenge før de begynte kjøringen.
Utrolig flott natur rundt banen. Men pytt pytt, du er ikke her for å se bilder av natur. Over til kjøring!
De deler opp kjøring ettersom hva slags dekk du kjører. Ispigg kjører for seg selv, vanlige dekk kjører for seg selv.
Som du så på det forrige bildet var det håpløst å stå ved depot for å ta bilder av kjøringen. Så gutta ansvarlig for banen kjørte undertegnende til øverste punkt på banen for å ta bilder. Takk for turen i den sinnsyke Volvo 740!
Andre mestret det å kjøre med ispigg imponerende raskt. Etter noen runder for å bli kjent med banen ble det hastighetsøkning til de grader. Det resulterte i masse snøføyk som igjen resulterte i en veldig kald fotograf utover dagen.
Det er veldig morsomt for oss å se fremskrittet til denne unge mannen. Vi har fulgt han siden han var 13 år gammel. Første gang vi så han kjøre bil var faktisk på denne samme banen da han fikk prøve faren sin Toyota Supra (Biltema Supraen). Han har kjørt aktivt de siste to årene, hvor veldig mye har skjedd.
Det var godt å se at jentene ble representert i dag. Denne MR2 hadde litt trøbbel i starten hvor motoren ikke ville gå skikkelig. Men utover dagen ble et eller annet gjort som resulterte i at den fungerte mye bedre. Veldig kult med kvinnelige sjåfører!
Tommy Skarperud var på plass med sin R32 Skyline GTR. Denne gikk fælt bra!
Den gikk så bra at innerskjermer ikke lenger ville sitte fast på bilen. Vel, kan være at ispigg dekkene hadde litt av skylden der.
Evoen vi tok med oss har ikke veltebur, derfor ble det ikke kjørt ispigg. Bilen har noen meget ukjente piggfrie vinterdekk med godt mønster, men siden dette trossalt er en isbane vil du forstå at grepet er begrenset selv for firehjulstrekk. Likevel etterhvert som man vendte seg til bilen, ble satsingen høyere og høyere. Bilen er forøvrig til salgs om du skulle ønske deg en flott Evo.
Firehjulstrekk var godt representert. Evo og en Audi S4 blant de som kjørte uten ispigg. Eieren av denne S4 var på ingen måte redd for å bruke bilen.
Her er Volvoen som kjørte oss ut på banen. Helt orginal, kun montert ispigg. Bilen ble hovedsakelig brukt til å dra løs de få bilene som satt seg fast. Men av og til ble bilen brukt litt ekstra godt.
[fbvideo link=»https://www.facebook.com/video.php?v=771217992955661″ width=»750″ height=»500″ onlyvideo=»0″]
Videoen over er en av mange morsomme ting som skjedde denne dagen. Kim Olsen leker seg med Volvoen mens Steinar Andersen spiller litt god musikk på full guffe. Alt dette mens de jager Skylinen rundt banen.
Mens vi ventet på at bilene nådde vår del av banen der vi stod, hørte vi noe kjent på veien ovenfor. Jepp, det var faktisk en BMW i8 som tuslet forbi.
Pulsaren kjørte denne banen utrolig raskt. Med driv på alle hjulene må dette være en utrolig morsom bane i denne lille spreke Nissanen.
Hastighet trenger ikke å være alt. De som kjørte med vanlige vinterdekk så ut til å ha det minst like moro.
Hvis du syns at det er for glatt med vanlige vinterdekk, gjør som denne bilen. Sett på en vinge fra en Boeing 747 jumbojet så får du nok vekt på bakhjulene til å bygge opp masse fart og vinkel.
Eller så kan du gjøre som Audien. Lage din egen bane på utsiden av banen.
En ting er ihvertfall sikkert.
Ingen hadde en kjip dag denne dagen.
Om du kjørte bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, ispigg eller vanlige vinterdekk – moro er det uansett.
Vi kan med glede melde at banen er nå godkjent. Allerede i dag (01/02) har de åpnet banen for alle. Det er billig å kjøre her, med hyggelige mennesker som arrangerer.
Da har du ingen grunn til å sladde på offentlig vei. Ta med bilen din (uansett hva det skulle være) på isen en dag, så skal du se at å sladde lovlig er en mye bedre, tryggere og mer morsom opplevelse.
Men nyt det mens du kan. Vinterene de siste årene har ikke vært spesielt stabile. Plutselig kan det bli for varmt til at kjøring på isen er forsvarlig.
Flatsjø Isbane ligger kun noen få minutter fra Seljord sentrum. En veldig sentral bane for de fleste på Østlandet.
Perfekt for deg med bakhjulstrekk, forhjulstrekk eller firehjulstrekk.
Med flotte omgivelser. Veldig fint for dere som er glade i å ta flotte bilder av kjøringen.
Takk til NMK Seljord for en kjempe flott dag på isen.
Vi kom oss fint tilbake til Skien etter en liten stopp innom Bø for en god burger, og innom bensinstasjonen i Skien for å spyle av bilene før de går tilbake til verkstedet.
Nå tenker vi – når skal Sviddgummi bygge en banebil? Det må nesten bli snart, fordi dette er utrolig moro!
Ses neste gang!