Litt spontant en torsdags kveld ble vi invitert til en lanseringsevent i regi av Gjermundsen Bil på en liten bane i Andebu, nærmere bestemt Håsken. Alt vi visste på forhånd var at et par drifting sjåfører skulle kjøre oppvisning, og at nye Hyundai 5 N skulle vises frem på en litt tøff måte. Så, vi kastet kameraet i bilen og satte kursen.
Vi går rett til sak, tittelen vår er faktisk ganske relevant. Hyundai 5 N er en elbil som virkelig gir deg følelsen av å kjøre en bensin bil med en god del hester under panseret. Bilen etterligner en bil med girkasse, så du kan få et drag du kanskje er mer kjent med fra en sprek bensin bil. Den lar deg sladde, drifte og virkelig leke deg.
Selv hadde vi faktisk tilfeldigvis lest om bilen på Top Gear sine nettsider bare dager tidligere og diskuterte om bilen faktisk ville være like morsom å kjøre som de påstår. Det skal nevnes at vi har ikke fått prøve bilen selv ennå, men utfra hvordan vi så bilen bli brukt på Håsken, kan vi trygt melde om at Hyundai 5 N er nok kanskje den morsomste elbilen som er på markedet per dags dato.
Det er mange veldig spreke elbiler, med veldig lang rekkevidde og duppeditter ut av milde, men dette er første elbil vi ser hvor du får følelsen av å kjøre en bensinbil ned til hver eneste detalj bortsett fra kosten av drivstoff. 650 hestekrefter og forskjellige kjøre moduser som lar deg herje som en villmann. Dette er faktisk veldig moro!
For å vise litt av begge verdener, tok Andre Olsen med sin Hyundai Veloster til eventet. En bil som opprinnelig var forhjulstrekk men er i dag bakhjulstrekk og har en Supra 2JZ motor som hjerte. Elektrisk drifting er vi milevis unna, men det er veldig moro å se at Hyundai prøver å gjøre bilene sine mer morsomme for å appellere til oss ekte bil folk.
Litt rally oppvisning ble kjørt mot slutten av eventet av selveste Tom Heitmann. Svevende kjøretur for passasjerene, det skal du være helt sikker på at de kjente i magen.
Lie brødrene viste frem et par biler, blant annet denne Toyota Supra. Det ble lite kjøring med Supraen fordi utløserlageret bestemte seg for å ikke fungere en drøy time før arrangementet, så de måtte frem og tilbake for å skaffe ny del og få det byttet. Men, man skal ha for innsatsen fordi her er bilen!
Her er deres andre bil, som viste seg å være is bilen de skal bruke på vinteren. Ganske heftig bil for å bruke for isen, det må vi få sagt. Så ut til å fungere godt på banen også!
Andre Olsen viste folket runde etter runde hvorfor bensin og stor turbo er moro. Det blir mye lyd, røyk og flammer – noe som vi alltid må digge. Egentlig veldig imponerende kjøring også med tanke på at dette er første kjøring for Olsen siden høsten 2023. Bilen har kun vært startet opp igjen få dager siden og vi kan melde at både bil og sjåfør fungerer godt og er klare for 2024 sesongen. Denne kan du se på Natt1mai. PS: Kanskje vil den være litt annerledes?
Men om det er en elektrisk verden vi skal til, elsker vi å se at produsenter som Hyundai forstår viktigheten av at bilene skal føles rå, at du skal føle bilen gjennom rattet og at du skal svette litt når du pusher grensene.
Takk til Gjermundsen Bilsenter for at vi fikk komme, og vi kan melde at Sviddgummi skal teste bilen om ikke alt for lenge.