DHB er Danmarks svar på Gatebil, men med en typisk Dansk vri. Her snakker vi festival med drifting, dragrace, utstilling, salgsboder, party og strippeshow. I tillegg er det den såkalte «brennerplassen» som er stedet å være på natten. Dette er DHB 2015.
Vi begynner denne saken med å beklage hvor lang tid vi har brukt på å publisere artikkelen. 2015 sesongen har vært en hektisk sesong som har innebært at vi omtrent daglig er på reise. Men nå er sesongen over og vi jobber iherdig for å komme ajour med alle artiklene som ennå ikke er publisert.
Reisen begynte som alltid i Skien hvor vi grytidlig måtte reise til Larvik for å ta Colorline fergen til Hirtshals i Danmark. Mange Nordmenn tar turen til DHB hvert år, og dette året var ingen unntak.
Etter en del venting kom vi endelig ombord. Nå var det frokost som stod for tur, for så å slappe av de tre timene vi var innelåst på sjøen.
Og her er skjønnheten til Psycho-Tuning og Biltema. Dere har sett og lest mye om denne Mercedesen, så en introduksjon er nok ikke nødvendig. Men kort fortalt er dette en C63 AMG som skal brukes. Dette var den andre gangen bilen ble vist frem etter byggingen i vinter, men første gang for Danskene. Vi gledet oss til å se hvordan Danskene ville like den.
Reisen ned til DHB er alltid moro. Du finner veldig mange flotte og spesielle biler på motorveiene nedover. Denne gamle Forden er absolutt verdt et bilde.
Tradisjon tro måtte vi stoppe på Himmerland for en liten pause. Det gjør også de fleste andre Nordmenn som reiser til DHB. Se på denne skjønnheten vi fant på parkeringsplassen.
Undertegnede selv måtte ha litt sukker ombord for å booste energinivået.
Noen timer senere ankom vi siste butikk før vi invaderer Vandel Flyplass der DHB arrangeres. Jentene i teamet gledet seg nå.
Som vi regnet med var det kø for å komme inn. Vi er en del mennesker i teamet og alle papier må være på stell før vi slipper inn. Det upraktiske var at undertegnede måtte til en annen port for å hente ut presse godkjenningen.
Eirik a.k.a Tribunemannen ble rar av glede når vi endelig ankom vår tildelte plass inne i depot.
Vi bestemte oss for å pakke lett i år, og kunne da raskt bruke litt tid på å titte på bilene. Hva syns du om denne fine Audi TT?
Hvis vi skal nevnte ordet «clean», syns du ikke denne CRX passer under kategorien? Det syns nemlig vi. Denne bilen er utrolig godt gjennomført.
Et par Golf Rallye står sammen. Disse bilene kjørte mye dragrace gjennom helgen. For å si det mildt, det er mange biler som sliter med å holde følge med disse.
En god gammel Opel. Ikke strøken, men en veldig tøff stil over bilen.
Så var det de gale Nordmennene da. Her står en Lambo som har tatt med hele Nord-Danmark sin flue befolkning.
Vår gode venn Kenneth Dalskov reiste helt til Tyskland for å kjøpe våre forsyninger for denne langhelgen. En VW Amarok har akkurat nok plass til det vi trengte.
Denne Svenske GT86 er et av de råeste driftebiler vi har sett på lang tid. Her snakker vi funksjon!
Noen som vil bygge en motorisert drift-trike til oss?
Mørket siget raskt innpå, og da er det en viss fare for at man nyter en øl eller to for anledningen. DHB er som ferie for oss.
Enkelt rigget til, med litt partylys fra Ebay. Det var alt som måtte til.
Mens våre venner fra Boosted Magazine rigget seg til hakket større en oss. En fin fin Torsdag, men slitsom. Nå er det noen timer søvn for å lade opp til Fredagens festligheter. Det er da det smeller.
Dag 2 – Fredag
Så var det fredag, dagen DHB offisielt åpner. Solen skinte, det var godt og varmt og alle var uthvilte. Kim fra Psycho-Tuning tok seg en liten orienteringsrunde på plassen for så å besøke førermøtet.
Kjør hardt kjør stil, kjør Biltema foliert «Segway» uten tvil.
Vi måtte på førermøte for Dragrace i og med at det var her AMGèn skulle brukes denne helgen.
Dette er en Opel GT. Dette er en driftebil. Dette er sprøtt!
Norge var godt representert på DHB. Her er Christer Lønn i siget mens han drifter få cm unna muren i sin BMW E36 2JZ.
Publikum strømmer til området rundt driftebanen så fort de hører lyden og ser røyken. PS: Sjekk den rumpa! (på bilen).
Toyota Supra, noe av det kuleste som finnes på banen – og på veien. Men, dette er ikke akkurat helt vår smak. Likevel skal det sies at arbeidet som er gjennomført her er helt ekstremt godt gjennomført. Det har nok gått mange timer på dette prosjektet.
Det Danske luftforsvaret viste seg frem over området. Vandel Flyplass er et miliært anlegg.
Tøft var det å se jagerfly komme over dragstripen.
AMGèn er klar til å kjøre noen raske tider på 402m drag.
Dagen ville gå til prøving og feiling, for å lære bilen.
Dragrace er utrolig populært i Danmark. Det er mange sjåfører og mange forskjellige biler som prøver seg.
Men det er visse biler som du omtrent kan d*ite i å slå.
Når du får hjulløft, da vet du at bilen har hester – og feste.
Jon Arve fikk sitte på i AMG. Det ser han ut til å virkelig nyte.
Ser du hva slags bil dette er? Ikke? Nei, det er ikke så rart. Dette er en hjemmelaget elektrisk dragster. Og ja – den er rask!
Trenger vi virkelig forklare dette? Nei, det er porno.
Flere Nordmenn ute på driftebanen. Det er dyrt å frakte dekk, så de skal brukes opp!
«Jeg skal ha en stor pizza..»
Pandamannen følger med. Han følger litt for nøye med. Skummel.
Så nærmer kvelden seg. Denne kvelden ville være veldig spesiell da det skulle settes verdensrekord i burnout. Over 100 biler burnet sammen. Såklart var vi med med AMGèn!
Kim valgte bevisst å sette bilen litt lenger bak, noe du vil forstå hvorfor lenger ned.
Jepp, brann. Flere av bilene tar fyr grunnet den enorme påkjenningen burning gir bilen over lengre tid.
Men AMGèn er trygg, og fornøyd.
At denne Nissanen hadde dekk igjen etter burnouten kan vi ikke helt forstå. Men de skulle jaggu ikke være med inn i depot.
Martin Halvorsli hadde til og med litt dekk igjen. Men ikke nå lenger.
Dag 3 – Lørdag
Fredagen er historie, nå er vi inne på den tredje dagen på DHB. Nå merkes det at det er slitsomt, men likevel utrolig moro å være her.
Så det første vi ser er en kar som helst kjører motorsykkel på hodet. Helt genialt, særlig når det gjelder å kunne høre etter ulyder.
Her ser du hva som skjer når du ikke kjører ting på hodet. Du ødelegger kjøretøyet.
Jocks teamet har noen ville biler. Denne S15 satset alt hele helgen. Her måtte vingen hive inn flagget, men bilen fortsatte.
Steffen Rudsengen fra DTE Systems med sin V8 Merce laget show så det jomet etter.
Team Torden gutta kan også lage show.
Driftebanen på DHB er teknisk vanskelig. Derfor skiller den raskt mellom amatører og proffe sjåfører.
DHB skiller også raskt ekte bilfrelste mennesker og ikke bilfrelste mennesker. Denne damen hadde en bensintank med skilt som veske.
Et par-tre dyre leketøy står parkert i solnedgangen. Hadde vært moro å prøve noe sånt.
AMGèn nyter siste rest av solen og skal sove litt før siste dag på DHB settes i gang.
Lørdag kveld går til burning og fest.
Dette flaket er en publikumsfavoritt i Danmark når det kommer til burning. Motoren er helt ekstrem!
Peugeot 306 med bakhjulstrekk, perfekt eksempel på hvor glade Danskene er i burnouts.
Gale er de også. Denne R34 Skyline har en Viper V10 under panseret.
Dessverre er Danskene flinke til å søle med øl. For noen bortkasta verdifulle dråper.
Team Man står for festen på kveldene.
Det er helt tydelig at å eie en Mercedes med V8 under panseret er bedre enn Tinder.
Christer Lønn skulle rett og slett ikke ha med seg noe dekk hjem igjen. Jaggu brukte han noen sett i burneringen også.
Fredrik tør ikke si «b-order», så han lånte seg et lite kjede.
Når vi så Øversveen fikk oppmerksomhet i sin V8 Mercedes var det naturlig at vi hentet AMGèn og kjørte ut i burneringen. Jaggu ser det ut til at teorien stemte.
Oida, var da ikke meningen å spinne her vel.
Bilen ser helt fantastisk ut, men enda bedre er det med røyk svivende ut av hjulbuene.
Roger Nærum glemte grillen i Norge. Men han er en praktisk mann og ser løsninger i alt.
Den ene dagen i året det er kjekt med LED lys i hjulbuene. Det ser kult ut i mørket med røyken.
Og mye hjemmemekk biler dukker opp. Danskene bygger biler kun for burning, gjerne kun for DHB.
Gjerne med passasjerer som enten filmer eller drikker noe godt.
Med masse masse lys, det er viktig. Forståelig nok, det er på kvelden og hele poenget er å lage show.
Og det å se på slik show kjøring på kvelden er unektelig veldig moro, særlig blir det tøft på bilder og film.
Det dukket opp flere driftebiler som ville bruke opp dekkene sine. Da hender det at det sprenger og flammer en del.
Og nonner. Nonner må du ha.
På kvelden ble det satt i gang en kjempe fyrverkeri show.
Så vi parkerte AMGèn, satt oss til rette og nøyt showet.
Utover kvelden var det masse konserter og show for publikum. En skikkelig festfylt aften.
Jepp, det var en morsom kveld med masse morsomme stunder, mye bra musikk og tusenvis av hyggelige mennesker.
Dag 4 – Søndag
Så var Søndagen kommet, den siste dagen av DHB 2015. Dette er den mest slitsomme dagen. Det har vært tre lange netter, en lang reise, masse kjøring og mye mennesker. Så skal man tilslutt pakke ned alt sammen, så kjøre en del mil hjemover for så å ta en fergetur seint på kvelden.
Dagen begynte med frokost, så rett ned for å kjøre drag med AMGèn. Tidene ble bare bedre og bedre, men vi hadde ikke riktig dekk til dette.
Det var nok denne dagen bilen virkelig fikk kjørt seg. Runde på runde på runde raste bilen nedover stripen.
Så, det er veldig enkelt. Du varmer dekka, du samler nervene så gir du alt!
Men dragrace er jo ikke det eneste å se på. Drifting er jo alltid moro for oss, det er jo Sviddgummi!
Det som er enda litt mer moro med drifting på DHB for oss, er alle de rare bygga vi får sett der.
Gatebil var på DHB for å promotere årets Gatebil arrangementer. De var ikke redde for å showe for publikum.
Martin fra Boosted Magazine showet også. Rettere sagt, han konkurrerte hele helgen. Flink sjåfør!
Niels Becker er en kjent sjåfør i Danmark. Denne S14a har mer enn nok gamp for at det skal ryke, for å si det mildt. Slik vi har forstått er bilen nå solgt.
Så var det clash of the titans igjen. To mega ryddige bygg som konkurrerte til siste minutt. For en kamp!
Psycho-Tuning er teamet vi følger år etter år. Vi har reist tusenvis av kilometer sammen med dem til arrangementer rundt i Europa og omtrent hele Norge på tvers. Vi stortrives i teamet og blir behandlet som familie. Psycho-Tuning er sponset av Biltema, og drifter/bygger Biltema AMGèn. Vi har vært med på hele reisen rundt denne flotte Mercedesen – fra henting i Tyskland til byggingen her i Skien.
Vi syns det er veldig moro at Biltema år etter år satser på motorsporten i Norge og gjør seg godt synlig på flere arrangement i- og utenfor landets grenser. Stor tommel opp!
Takk igjen Psycho-Tuning for at vi får være med dere!
Og takk til deg som har tatt deg tid til å lese gjennom denne lange artikkelen fra DHB 2015. Vi beklager at det tok så lang tid med å få saken ut, men her er den. Du legger kanskje også merke til at artiklene er i en ny format. Dette er for å kunne levere høyere kvalitet på bildene og mer plass til tekst, slik at det hele blir enklere å lese seg gjennom.
Om du ikke har besøkt DHB før, håper vi denne saken frister deg til å ta turen i 2016.
Takk til fotograf hjelp fra Fredrik Glimsdal og Kim Olsen.