BMW i8 har mye å by på, både når det gjelder utseende men også effekt. Det snodige med bilen er hvor all effekten kommer fra, en tanke du vil få så fort du prøver en i8. Ja, bilen har bare en 1,4 liters bensinmotor (samme motor som i Mini Cooper S) men med en liten «party tricks» på lur. Totalt snakker vi 362 hestekrefter. Vi prøver bilen!
Vi må starte denne artikkelen med å takke eieren av bilen for at han låne den bort til oss i noen timer. Det er en ting for et firma å låne ut presse biler, men noe helt annet for en privatperson å låne bort «babyen» sin. Takk for tilliten!
BMW i8 er virkelig fremtidsorientert. Dette er en bil fylt av teknologi fra A-Å. Akkurat denne modellen har også de kjente laserlysene som vi kommer tilbake til lenger ned i artikkelen.
I Grenland, her vi holder til, har vi nok til en viss grad blitt bortskjemt når det gjelder mangfold av spesielle biler. Her har vi i alle år sett det meste av kjøretøy. BMW i8 ser vi flere ganger i uken på veiene her, og ikke bare èn heller. Likevel syns vi det er like spennende hver gang å se disse.
Vi har hatt gleden av å testkjøre BMW i8 tidligere men kun en rask svipp. Denne gangen fikk vi tilgang til bilen i flere timer hvor dagen gikk til å finne gode lokasjoner til bilder, kjøring og reflektering over bilen. Eksempelvis bildet under, her tok vi bilder men vi stod også å studerte linjene på bilen. For en vakker bil!
Det er noe spesielt med å kjøre en bil som dette. Dørene eksempelvis vekker mye oppsikt når du åpner dem. De går så elegant til værs, uten noen form for motstand. De flyter opp, og hvem kan vel si de ikke syns det er tøft. Sant nok, det kan være en utfordring det å komme seg inn og ut av bilen hvis du er litt stiv i kroppen, men alt vender du deg til.
Vi sliter litt med å finne en bil som kan sammenlignes mot denne. Ja, det er en sportsbil og ja, det er en plug-in hybrid. Porsche 918 er også en sportsbil og hybrid men både prismessig og effektmessig ligger Porschen i en annen kategori – også kjent som hyperbil. BMW i8 er virkelig sprek, den er bensingjerrig og den har utseendet. Bilen er lav, bred og nokså lett med sine 1485kg. Gode kjøreegenskaper har den også, selv om den gjerne kunne hatt litt bedre svingradius. Vel, i hvertfall når man kjører på bygater.
BMW i8 leveres med 362 hestekrefter. 231 av disse hestekreftene kommer fra 1,5 liters bensinmotoren mens de resterende 131hk kommer fra den elektriske motoren. Disse hestene (sammen) gir bilen firehjulstrekk. Men kjører du i ren elektrisk modus, har du forhjulsdrift da den elektriske motoren er kun koblet til framhjulene. Kjører du ren bensin modus har du bakhjulstrekk og bruker du alt sammen har du driv på alle fire hjulene. Fra bensinmotoren har du 320 Nm @ 3700 o/min, mens samlet med elmotoren har du hele 570nm tilgjengelig.
Effekten går gjennom en 6-trinns automatisk girkasse som girer sømløst. Du kan manuelt gire med skifterene på rattet, eller du kan la kassen styre dette selv. Begge deler fungerer utmerket på denne bilen.
Når vi prater om effekt, lurer du kanskje på hvor rask bilen er. Vel, 0-100km/t går unna på bare 4,4 sekunder om du bruker begge motorene. Dette er mer enn raskt nok syns vi. Men med effekt kommer også utslipp og forbruk inn i bildet som et større tema. Pff, ingen problem for BMW i8. Her vil du ha et estimert blandet forbruk på bare 0,21 l/mil om du ikke kjører bajas til en hver tid. Utslippet vil ligge på rundt 49 g/km som er latterlig lavt.
Toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Visste du at..
BMW i8 har faktisk to elektriske motorer. Denne sekundære motoren står ikke nevnt i spesifikasjonene for BMW i8, men den er der. Det er en 280 volt motor/generator koblet til bensinmotoren med belte. Den produserer opp til 20hk og 100nm. Motorens primære oppgave er å starte bensinmotoren og delvis lade batteriene i Sport modus. Men, den kan også by på litt ekstra hjelp for bensin motoren når den opplever turbo lag ved lave turtall. Dette såkalte «anti-lag» systemet hjelper den tresylindra motoren holde følge med den elektriske motoren.
Hvis du har lyst til å reise på bilferie med en BMW i8 er det noen ting du må tenke på. Du vil blant annet ikke ha mulighet til å ha med fryktelig mye bagasje siden det er kun 154 liters bagasjerom tilgjengelig. Du vil heller ikke kunne ha med tre venner på tur med mindre de som skal sitte bak er relativt lave. Vi har testet å sitte bak i en BMW i8 før og det var ikke en veldig komfortabel tur. Vedkommende er 181cm høy. Men setene foran er utrolig gode.
Noen klager på at du sitter litt for høyt i BMW i8, men det er vi uenig i. Man kan ikke sammenligne dette med superbiler og hyperbiler, det er ikke en rettferdig sammenligning. Bilen er ikke ment til å brukes kun på Søndager da det er lite trafikk. Du skal kunne ha oversikt men samtidig føle at du kjører en racerbil. Det har BMW oppnådd helt fint her. Det er ingen problem å kjøre BMW i8 hver dag, til og fra jobb eller til butikken.
Sprekeste BMW pr. liter noensinne
Selvom bensinmotoren er liten og har kun tre sylindre på totalt 1499cc, produserer motoren 231 hestekrefter som igjen blir 154 hestekrefter pr. liter. Det er mer enn noen annen BMW, inkludert M modellene. Dette takket være en stor turbo som leverer 1,72 bar ladetrykk. Dette inkluderer selvfølgelig ikke BMW sine racing biler gjennom tidene.
Tekniske data
Drivstoff | Bensin + elektrisitet |
Girkasse | Aut. 6 |
Slagvolum | 1499 ccm |
Effekt | 231 hk + 131 hk = 362 hk |
Dreiemoment bensinmotor | 320 Nm @ 3700 o/min |
0-100 km/t | 4,4 sek. |
Toppfart | 250 km/t (sperret) |
Forbruk – blandet | 0,21 l/mil |
CO2-utslipp | 49 g/km |
L x B x H | 469 x 194 x 130 cm |
Akselavstand | 280 cm |
Egenvekt | 1485 kg |
Bagasjerom | 154 liter |
DAB-radio: | 4210 kr |
Du har helt sikkert fått med deg at det sitter en høyttaler i bilen som forsterker motorlyden fra bensinmotoren. Dette er en detalje flere hybrider har begynt å få. Vi er usikker på om det har noen annen hensikt enn underholdning, men som nevnt i tidligere tester, tror vi muligens det kan ha noe med å øke fartsfølelsen i slike biler grunnet mangel på lyd. Hvis du prøver en ren elektrisk bil, vil du oppdage raskt at du får veldig lite fartsfølelse når du ikke hører noe. Det er nok en elsk/hat ting, men vi syns det er moro.
Hva koster i8?
Vel, artig at du spør. Vi sjekker ut Finn.no først for å se om det ligger noen brukte ute for salg i skrivende stund, og hva de koster.
Pr. i dag (03.12.15) ligger det åtte BMW i8 for salg på Finn.no. Alle er brukt og alle er relativt mye billigere enn en helt ny i8. Når det er sagt, alle er selvsagt 2015 modeller.
Den billigste på Finn.no ligger ute til kr 1 095 000,- og har bare 2,380km på klokka. Den har en god del ekstrautstyr og selvsagt BMW sin 5 års nybilgaranti.
Den dyreste ligger ute til kr 1 249 000,- og har 600km på klokka. Den ser ut til å ha noe mindre utstyr enn den billigste men har omtrent aldri blitt kjørt. Her også har du selvsagt BMW sin garanti med.
En splitter ny BMW i8 har grunnpris på kr 1 313 400,-. Engangsavgiften er på kr 83 917,- og bilen ligger i miljøklasse A. Dette er da en i8 uten noe ekstrautstyr. Sant skal sies, grunnmodellen av i8 har veldig mye utstyr fra før. Modellen vi testet har BMW Laserlight som vil koste deg ekstra kr 74 400,-. Det er i skrivende stund kun tre BMW i8 i Norge med laserlys.
Hva er BMW Laserlight?
Vel, grovt og enkelt fortalt er det en lysteknologi som kommer til å bli mer og mer brukt i fremtiden. Disse lysene erstatter ikke tradisjonelle lys (LED i BMW sitt tilfelle) men fungerer som en slags «booster». Sant skal sies, Laserlight slår seg ikke på hver gang du bruker fjernlysene dine. Først må bilen bevege seg mer enn 70km/t for at de aktiveres. I tillegg kan det ikke være møtende biler eller gatebelysning. Det er et kamera som registrerer om omgivelsene er klare for laserlysene via fjernlys-assistenten og slår laserstråle på og av etter behov.
Dinside har testet akkurat denne bilen som vi prøver. Blant annet tok de bilen til Rudskogen for å teste disse lysene på natten. Når de ble brukt på langstrekken på Rudskogen klarte de å lyse opp hele strekken som er på 650 meter. Lysene er oppgitt til å lyse 600 meter. Det er omtrent dobbelt så langt som tradisjonelle fjernlys klarer å lyse opp.
Som du ser er denne nye teknologien virkelig spennende. Audi var først ute med å bruke teknologien men det var i deres Audi R18 e-tron quattro løpsbil.
Fin plass å være
Interiøret i BMW i8 er langt ifra kjedelig, for å si det mildt. Det er veldig fremtidsrettet men likevel kan du se og føle at du sitter i en BMW. Kvaliteten er fantastisk med en god blanding av holdbare men gode materialer.
Setene er veldig komfortable. Vi kjørte bilen et par timer og det var skikkelig luksus men sportslig samtidig.
Du har skjermer som viser deg til en hver tid hva som skjer med bilen og rundt bilen. 360 graders ryggekamera har du også tilgjengelig. Med andre ord, det skal litt til å rygge på noe.
BMW i8 er en dyr bil, og en unik bil. Noen vil klage på at den er for upraktisk, men samtidig må du huske hva slags type bil dette er. Om du vil ha en praktisk bil med masse bagasjeromsplass og store bakseter så er kanskje en BMW 5-serie eller 7-serie bedre egnet for deg. Men om du er ute etter noe spennende, et leketøy – en sportsbil – da er i8 uten tvil et godt valg.
Hvis du er litt som oss, 50% voksen og 50% barn, er det ingenting artigere enn å slå bilen over i sport modus. Det blir ikke kjedeligere av at instrumentene går over til å bli røde – sinna. Ikke minst er det merkbar forskjell når du er i party mode.
Rattet er veldig godt å holde i. Passe tykkelse og størrelse, ikke minst pent med de blå detaljene som går igjen overalt i og utenfor bilen. Du har også alle knapper du skulle trenge tilgjengelig her.
Å se i sidespeilet minner deg på at du kjører noe spesielt. Hvor mange biler kan du se slike former og detaljer fra speilet? Ikke mange.
BMW i8 er noe av det morsomste vi har testet, og vi ble ikke mettet av å kjøre den. Kanskje vi får prøvd en i8 på skikkelig roadtrip ved en senere anledning for å skrive litt om hvordan bilen fungerer på langtur.
En spesiell takk til eieren og Bilsalongen for tilliten. Uten slike mennesker er testing av disse eksklusive bilene omtrent umulig for oss. Takk!
BMW i8 er noe unikt.
Bil levert av Bilsalongenl
Takk til Bilsalongen i Skien, Telemark for lån av vår test bil.