Ja, da skjedde det. I følge Statoil på Facebook skal nå alle Statoil stasjoner som tilbyr E85 kutte ut. Så fort tankene blir tomme, blir de ikke fylt opp igjen. Det er slutt på E85 hos Statoil.
UNDERSKRIFTSKAMPANJE MOT FJERNING AV E85 I NORGE
OPPDATERING FRA STATOIL (01.10.2015)
Det er dessverre riktig at vi har sett oss nødt til å avvikle E85 på de seks stasjonene der vi har E85 i dag, og at dette vil bli gjort når gjenværende beholdning er solgt ut. Årsakene til nedleggelsen er mange:
– Redusert salg av E85 over lang tid
– Ingen salg av nye flexifuelbiler
– Manglende incentiver for flexifuelbiler, politikerne har valgt å satse på elbil
– Nytt avgiftsrgime for biodrivstoff fra 1. oktober som medfører at E85 må ilegges full bensin veibruksavgift på kr 4,87 kr/l + mva dersom bioetanolen skal telle med i oppfyllelse av det myndighetspålagte omsetningspåbudet for biodrivstoff
– Lang og dyr transport. E85 hentes i Sverige på en spesialtilpasset tankbil som vi ikke bruker til noe annet.
Vi er veldig klar over at mye av den E85 vi selger går til dere motorsportmiljøet, og vi er de første til å beklage at dette dessverre går utover dere. Vi jobber derfor allerede med en løsning for stasjonen på Rakkestad spesielt. Det er for tidlig å si hva løsningen blir, men vi har som ambisjon å ha en løsning klar til neste vår. Vi vil også minne om at det er mulig å kjøpe E85 på Statoil-stasjonen i Strømstad, ca en time fra Rakkestad.
Enn så lenge har vi E85 tilgjengelig på seks stasjoner. Under er en oversikt over gjenværende beholdning og hvor lenge dette varer med normalt salg:
– Skøyen: Få liter igjen, tilnærmet tomt
– Hervakrysset: 3000 liter, 6 dager
– Rakkestad: 6000 liter, 10 dager
– Kallerud: 4500 liter, 12 dager
– Rundtom: 6000 liter, 14 dager
– Telemarksporten: 9000 liter, 34 dager
All beholdning som ligger på de seks stasjonene er sommerkvalitet.
Igjen – vi beklager at dette går utover motorsportmiljøet, men vi jobber som sagt med å finne en løsning, i første omgang for Statoil Rakkestad.
Med hilsen
Anders Kleve Svela
Senior Fuel Product Manager
Ikke bare nok med at de ikke lenger skal selge E85, men de selger heller ikke 98 Oktan lenger. Det er flere spesielle uttalelser fra Statoil den siste tiden som vi skal bringe opp her.
Info fra Statoil Norge ang E85:
Det er besluttet at Statoil skal avvikle E85 i Norge etter hvert som stasjonene nå går tomme.
– Skøyen
– Hervakrysset
– Rakkestad
– Kallerud
– Rundtom
– Telemarksporten
Bare drøye 10 måneder siden ble man oppfordret til å bruke E85, spesielt på biler som er motormessig justert noe.
Mens nå sier samme stasjon at det er besluttet å avvikle E85 i Norge etterhvert som stasjonene går tomme. Vi har hørt at E85 kommer til å forsvinne, men det første «offisielle» som har kommet fra Statoil om dette som vi har sett – er via et svar på Kenneth Alm sin Facebook status. Dette er alt for dårlig!
Statoil begrunner avviklingen med at det ikke lenger produseres biler som kan gå på E85. Om det var de eneste bilene som handlet E85, hadde avviklingen vært rettferdig. Men i motorsporten her i Norge – og i resten av Europa – kjører utrolig mange (kanskje de fleste) E85 på sine løpsbiler. Dette gjelder alt fra Bilcross til Drifting, ja det meste. Salget av E85 på de gjenværende stasjonene er antageligvis hovedsakelig til motorsporten. Vi har til og med hørt at stasjonene ikke taper noe på å selge drivstoffet i og med at motorsporten alene bidrar til nok salg.
Dette er våre tanker om det. Hva som er fakta eller ikke kommer nok ut snart. Vi har sendt mail til Statoil Norge vedrørende saken for å få en skikkelig uttalelse om dette, men slik det ser ut nå er det kun få uker (kanskje et par måneder) igjen før E85 er helt borte i Norge.
Det finnes alternativer hvor du kan f.eks kjøpe Race E85 eller E100, men da blir problemet prisen. Slik drivstoff må kjøpes på fat og koster fort 30-40 kroner literen.
Så hva skjer nå?
Vel, de som driver med mapping og tuning her i Norge vil nok få mye å gjøre i vinter. Alt må mappes om, om det er til 95/98 Oktan eller til Race E85/E100.
Vi håper at Statoil er villige til å gjøre et kompromiss som lar motorsport Norge fortsatt få tilgang til E85 på noen få nøkkelpunkter i landet. Det lure ville vært å la stasjonene som ligger nære motorsport arenaer fortsatt selge drivstoffet. Dette kommer trolig ikke til å la seg gjennomføre.
La det være sagt; det er ikke opp til hver å enkel stasjon om de skal selge E85. Det styres sentralt. La oss håpe at «sjefene» vil være litt på vår side her.
Saken oppdateres så snart vi har fått svar fra Statoil Norge.