Rudskogen Motorfestival er Rudskogen sitt eget arrangement som de tradisjon tro har hatt hver høst de siste årene. 2015 er ingen unntak, men feirer en spesiell jubileum.
Rudskogen feirer 25 års jubileum i år, derfor trår de litt ekstra til med årets festival. Det store trekkplasteret i år var selvfølgelig Mark Webber sin gamle Formula 1 bil som skulle kjøre oppvisning både Lørdag og Søndag. Bilen er en Jaguar R5, 2004 modell. Motoren er en Cosworth V10, 3 Liter med 800 HK.
Eieren er den Nederlandske milliardæren Klaas Zwart, hvor det faktisk er han selv som kjørte på Rudskogen også. – Lyden fra bilen er god gammeldags F1 lyd, sier Harald Huysman.
Det er ingen ordinær leketøy, særlig for oss dødelige. Men det er veldig moro at Zwart tok med seg bilen og teamet sitt til Rudskogen for å vise frem maskineriet for publikum.
Når vi tok noen minutter til å se over bilen, skjønner vi hvorfor disse bilene er så ekstremt dyre. Hvor mange timer som går inn i å bygge noe sånt aner vi ikke, men det må være umenneskelig mange harde timer. Ikke bare det, men husk at denne bilen er faktisk 11 år gammel. Den har riktig lyd, masse hestekrefter og begrensningene sitter kun i hodet til sjåføren.
Dette alene er grunn nok til at alle burde besøke Rudskogen Motorfestival. Det er eneste mulighet man har i Norge til å se Formula 1 biler – i Norge. Men hvis ikke Formula 1 er din «greie», finnes det oppvisning innen en hel haug av diverse motorsportgren under denne festivalen.
Eker hadde med seg en fin samling av sinnsyke biler som stod utstilt i en av pitgarasjene, åpen for alle å nyte.
Hvor ellers får du mulighet til å virkelig studere en Koenigsegg CCGT?
Så hadde du DS3 bilene som er en cup fylt av Citroen DS3. Dette er en virkelig spennende sport, særlig med tanke på at bilene er like som betyr at det er ferdighetene til sjåføren alene som avgjør plasseringen i løpet.
Om det kunne friste å ta seg en tur på banen, kunne du mot slutten av dagen betale 350,- for å sitte på med en nydelig BMW M5. For å si det slik, bilen gikk bra fort rundt banen.
Siste heat for dagen var Supercars, hvor en god variasjon av drømmebiler presset runder – gjerne med passasjerer. Værgudene bestemte seg for å gi oss en fin regnbue over banen når disse Porschene kjørte inn til depot.
Det ble kjørt drifting oppvisning med flere meget dyktige sjåfører. Her ser du Joachim Waagaard og Fredrik Øksnevad dreper dekk gjennom karussellen.
Tor-Anders Ringnes kjørte selvfølgelig oppvisning i sin meget tøffe GT86. På langsletta koset han med veggen. Legg merke til at spoileren treffer veggen, i nærmere 200km/t.
Team Yellow stilte med sin gale sjåfør Raymon Gardan Sørum. Bilen ryktes å ha over 1000 hestekrefter, noe som omtrent alt med bilen kan bekrefte i form av «damn» reaksjonene til publikum.
Gutta satte i stand litt av en show for oss alle. Det var virkelig moro å se dem bruke opp dekk som om det var de siste dekkene i Norge. Applaus til dere!
Noe annet som var moro for oss var at siden det var så få driftebiler, hadde vi mulighet til å virkelig kunne nyte synet av drifting uten å kun se gjennom viewfinderen til kameraet. Vi brenner for sporten, men har sjeldent sjans til å kun se på uten å jobbe.
Se opp! Her kommer 1.400 hestekrefter med en galing bak rattet – Petter Eriksen. Èn runde så måtte han bytte dekk. Ikke så rart, kanskje?
Denne BMW E36 huser en Audi motor under panseret. Det ser ut til å fungere temmelig bra.
Igjen, godt jobbet drifting gutta! Dere viste frem sporten til tusenvis av mennesker som kanskje ikke har fulgt så mye med på drifting tidligere. Way to go!
Så var det tid for motorsykler. Disse gutta, vel de er ikke redde for noe som helst. De kjørte løp når vi ankom Rudskogen men det rakk vi dessverre ikke å dokumentere. Derfor ble det til at vi fotograferte under løpet senere på dagen.
Starten er det mest spennende syns vi, da alle gir alt samtidig.
Dessverre var det en ulykke i første sving, hvor tre sjåfører kjørte i hverandre. Ulykken var alvorlig nok til at løpet ble avlyst, men heldigvis gikk det bra med sjåførene slik vi forstod.
Så var det tid for litt Formula 1. Dette er tredje gang vi har fått se Formula 1 biler på Rudskogen. Tidligere har både Redbull og Ferrari vist frem sine biler. Denne gang var det Zwart sin tur.
Lyden i denne bilen, den er noe helt utenom det vanlige for oss. Det er nok flere av dere som kanskje har vært på skikkelige F1 løp, eller kanskje noen av dere husker hvordan F1 var i gamledager. Men for oss er dette en fjern sport, noe vi aldri får oppleve. Derfor kan vi skrive under på at lyden i denne kontra Redbull og Ferrari teamet sine biler som har vært her tidligere – er helt sinnsyk i forhold. Men husk, dette er en mye eldre bil kontra de to andre som har kjørt.
Når det gjelder lyd og F1, er det ofte «jo eldre jo bedre».
Kan du se for deg 20-30 slike biler ute på Rudskogen samtidig under et løp? Det hadde vært utrolig moro. Banen er godkjent for å kunne kjøre F1, men om det noen gang blir løp her er vel heller usikkert. Men la oss håpe.
En stor takk må rettes til Huysman som har klart å få dette til de siste årene.
Og med det var nok et ønske i vår «ønsker å se» ønskeliste huket av.
DS3 cupen var også spennende å følge med på. Det var 8 biler som stilte til start (vi skulle ønske det var flere) og de kjempet seg gjennom mange runder på Rudskogen.
Men som nevnt tidligere, disse bilene er veldig veldig like. Derfor er sporten spennende fordi alt kommer ann på sjåføren – og det alene. Det er en rettferdig sport.
Det er veldig små marginer. Det er spennende.
Så var det tid for Shortcar.
Her var det veldig mange biler som stilte til start. Her var det kjemping fra start til slutt.
Men etterhvert spredte feltet seg hvor de raskeste lå i tet.
Lite skilte 1. plass og 2. plass. Ekstra spennende ble det når #2 nesten snurret like før målgang.
Men han holdt tunga rett i munn, rettet bilen og vant. Veldig spennende finale!
Så var det NTCC løp, med hele 18 biler til start.
Når du hører lyden av alle disse bilene samtidig, det kan vel faktisk sammenlignes med torden. Ikke rart det kalles Thunder Cars?
Dessverre ble løpet stoppet underveis grunnet regn. Føret gikk fra tørt til vått, noe som er en vanskelig kombo med disse bilene hvis de ikke har riktige dekk.
Det var også diverse flyshow fortløpende gjennom dagen. Dette flyet kom tidvis ekstremt lavt over Rudskogen etter han tok mange loops.
Dette ser nesten ut som det kunne vært fra en krigsfilm. Veldig dyktige piloter som viste frem sine fly her i dag.
Så har du denne galingen som flyr akrobatikk med helikopter. Fytti!
Han fløy til og med rundetider rundt banen. Da er du dyktig!
Jepp, det var en veldig artig dag på Rudskogen. Timene føltes ut som minutter.
Så var vi tilbake til Supercars, som siste kjøring for dagen. Her kunne folk sitte på med noen meget eksklusive biler.
Sier ikke nei til å sitte på i denne? Hint hint!
Autolife viste frem noen meget fine BMW, sånn som denne 235i.
Hadde vært moro å teste ut denne lille caben. Nydelig lyd var det også.
Så takk for denne gang, Rudskogen Motorfestival!
Vi ses igjen neste år for Rudskogen Motorfestival 2016.