I år skal vi se de første Golf MK7 el-bilene rulle ut til diverse VW forhandlere rundt i Norge, men er dette egentlig så veldig nytt og spennende?
Kilde: Jalopnik
I 1976 valgte VW å montere en 20 hestekrefters DC elektrisk motor med masse batterier montert under bagasjeroms gulvet i en Golf. Motoren gav 13.4kWh som resulterte i nesten 5 mil rekkevidde med en fart på rundt 80 km/t. Bilen ble brukt som forsøkskanin i nesten 10 år for å teste ut både forskjellige motorer og batteriløsninger. I dag hviler bilen i Wolfsburg med hele 20 472 km under beltet.
Den første offisielle elektriske Golf ble introdusert i 1989. Golf MK2 CityStromer var en bil alle kunne kjøpe så fort de ansatte hos utvalgte bedrifter var ferdig med disse bilene. Den hadde en 25 hestekrefters AC elektrisk motor som gikk fra 0-50 km/t på helt ville 13 sekunder, med en toppfart på rundt 100 km/t.
Dette beistet kom med 16 batterier under bagasjeroms gulvet som jobbet på 96 volt med en kapasitet på 120 ampere-time. For å faktisk klare sine 50 km rekkevidde, hadde bilen et system som brant diesel for å gi varme inne i bilen. Du kunne lade bilen med standard 220-volt uttak. Produksjonen stoppet etter 120 biler.
Rundt den samme tiden lanserte VW en elektrisk Jetta som var både raskere og hadde bedre rekkevidde. Rekkevidden på Jetta var på ca. 120 km.
Programmet fortsatte igjen i 1993 med Golf MK3. Siemens slo seg sammen med VW for å lage bedre elektriske biler. De bygde 120 biler frem til 1996. De første få CityStromere ble solgt til regionale bedrifter rundt om i Tyskland. Den store nyheten i disse var mulighetene for å lade opp batteriene mens du kjørte bilen – noe alle nye elbiler gjør i dag. Denne hadde også 16 batterier, men med en kapasitet på 180 ampere-timer.
Elmotoren produserte 23 hestekrefter som flyttet den 1.5 tonn Golfen til en toppfart på ca. 100 km/t. Denne hadde manuelle gir! Rekkevidden var på rundt 89 km. Du kunne lade opp bilen med vanlig 220 volt uttak, og bilen ble ladet opp til ca. 80% på kun èn halvtime.
Den nye Golf MK7 får 115 hestekrefter, 0-100 på 10.4 sekunder og en toppfart på 140 km/t. Rekkevidden er oppgitt til ca. 120 km, og batteriene lades opp til 80% på èn halvtime. Du kan se at utviklingen virkelig har gått betydelig fremover.
Det blir spennende å se hva elbil fremtiden har å by på.