I går tok vi turen opp til Grenland Motorsport Senter for en liten testdag av Glenn Furuheim sin Toyota Supra. Bilen har blitt bygget av Glenn de siste par årene, og resultatene har virkelig kommet i år. Nærmere 800hk, Wisefab og generelt et utrolig godt oppsett resulterer i en ekstrem bil.
Med Wisefab kommer bredding. Breddeskjermer som har blitt breddet litt ekstra bare for å få hjulene innenfor etter Wisefab ble montert. Dette for å gi bilen mye mer styrevinkel, som igjen betyr større vinkler på banen. Dette kkan vi skrive under på at fungerer.
Bilen lader ikke alt for mye, rundt 1.5-1.6 bar, men nok til at trykkrør blåste av fra tid til annen. Etter testingen i går, ble trykkrøret sendt avgårde til et annet verksted for å gjøre noen små endringer for å utelukke dette problemet.
Enkelt og effektivt. Det er to vesentlige stikkord for interiøret på denne Supraen. Alt av vesentlige verdier er godt synliggjort i bilen. Dash er bygget av karbonfiber, alle brytere er merket og alle klokkene står rett foran sjåfør/passasjer. Bilen har blitt bygget om fra høyrestyrt til venstrestyrt, for å nevne noe.
Alt i alt, bilen fungerer kjempe bra! Forrige helg sleit de med tap av turbotrykk, som viste seg å være en lekkasje i innsuget. Etter dette ble rettet, holdt alt slik det skulle.
GMS har kun en ca. 500m driftesløyfe, så banen er krevende for bil og motor. Varme er et problem for mange her, men dette sleit ikke Glenn noe særlig med. I tillegg var han meget fornøyd da han kunne spette 4. gir, ettersom bilen har fått ny utveksling siden sist.
Bilen er alt i alt ekstremt rå i våre øyer. Vi satt på en runde, som alltid er moro. Det er imponerende hvor mye juling en bil kan tåle, spesielt på så lite plass som på GMS. Høy fart, stor vinkel og masse røyk. Hvordan kan man IKKE elske det?
Vi skal være med Glenn på nok en testing, hvor vi håper på å knipse litt ekstra. Problemet i går var at vi gikk tomme for dekk, så nye dekk er lagt på felger. Klar for røyk!