Vi har de siste ukene tatt noen turer til Høydalsmo for å knipse heftig kjøring på en meget flott bane på isen med fantastiske omgivelser. Og hver gang har vi vært meget heldig med været. I går var ingen unntak – det var suverent vær hele dagen og det ble mange flotte bilder av fete biler i godt sig på isen!
Høydalsmo ligger ca. 2-3 mil fra Seljord (grovt regnet) og turen opp gir deg en flust av flotte omgivelser å se på. Du har fjelle rundt, skikkelig Norsk natur og utrolig nok meget flotte veier. Vi kan se for oss en cruise tur her oppe på sommeren, det hadde blitt en artig tur.
Banen blir driftet av noen godt motiverte bil interesserte ildsjeler som bruker mye av sin fritid på å preparere banen slik at du kan kjøre på isen. I år er banen over 3km lang, med mange spenstige svinger og sletter. Mange av bilene får en fart på 150km/t og mer før vi kaster bilen inn i svingen. Du får virkelig kjørt fra deg, og ikke minst er dette som en veldig god treningsøkt både fysisk og psykisk.
Vi satt på et par runder tidligere med Lars S. i en Mercedes 190E med en flott tre liters motor, og det gikk fort og bredt. Veldig moro! Men du må ikke ha 200 hester for å kose deg her oppe, vi har sett alt fra en Mini Cooper Diesel til 600 hesters Skyline på banen og uansett hva du kjører, ender du dagen med et stort sterkt smil på ansiktet.
Det skal sies, ikke tro at dette er omgivelser som gir deg milde temperaturer. Å nei du, her er det gjerne -20 og kaldere. Så her gjelder det å pakke seg godt inn hvis du skal stå og se på kjøringen. Men uansett, fantastisk sted!
De er også meget flinke til å vedlikeholde banen selv under kjøringen. Så fort det samler seg litt for mye snø i svingene, kommer traktoren rett ut og freser bort overskuddet av snø slik at de som kjører får mest mulig glede ut av banen. Som du ser på bildet under, kommer det gjerne ganske mye snø i svingene etter bilene har sladdet gjennom.
Skulle du være uheldig og kjøre av banen, vil du mest sannsynlig sette deg fast. Det er mye snø der det ikke er brøytet, og selv 4×4 sliter med å komme seg løs om de først sklir av banen. Men ikke vær redd for det, snøen er ikke så hard at du ødelegger bilen din, pluss det tar ikke mange minuttene før redningsbilen kommer og drar deg ut. Du får god behandling av arrangørene her oppe, og du blir alltid møtt med et stort smil.
Variasjonen av biler å se her oppe er like fasinerende hver gang. I løpet av de gangene vi har vært der, har vi sett utrolig mye artige biler. Som nevnt tidligere, Mini Cooper Diesel med ispigg, BMW med turbo, gode japsebiler, rallybiler, dønn originale biler, banebiler. Ja, det aller meste kan du se her oppe.
Du er også fult velkommen til å kjøre på vanlige vinterdekk – men det er nok kanskje ikke til å anbefale da du sliter litt med å få fart. Men likevel vil du kose deg og banen er såpass stor at det ikke blir noen problem å kjøre sammen med de som har ispigg og flere hundre hestekrefter.
Quattroene lager alltid mye liv, særlig når eierene virkelig satser godt med bilene sine. Som på bildet under, var eieren virkelig ikke redd for å satse det han og bilen klarte. Og det resulterte i noen flotte bilder av denne Quattroen.
Det samme gjelder med denne Quattro Coupe som så elegant lå sidelengs gjennom svingene. Det er noe for seg selv det å se disse mesterverkene til Audi virkelig presse 4×4 systemet sitt på isen. Det er imponerende hvor godt det fungerer, og det er alltid moro å se på!
Skulle du bli sulten mens du står og ser på, eller etter du har kjørt litt – er det ingen problem. Bare ta turen bort til flammene med noen pølser eller kanskje litt marsmellows og grill deg litt mat. Eller kanskje bare for å få litt varme i mens.
Husker du at vi nevnte 150km/t innganger til svingene? Vel, her er en 190E på vei inn i svingen i veldig høy fart, og det resulterer i noen helt sinnsyke opplevelser for de i bilen og vi som ser på. Har du litt motor, og kjører ispigg så blir farten høy!
Selv en av arrangørene liker å kose seg på banen med sin Audi TT Quattro med en noe oppjustert motor. Denne går utrolig fort rundt banen, og det er faktisk ikke hver dag vi ser en TT bli brukt på denne måten.
Og som du ser på føreren, er dette ganske moro!
Denne karen fikk litt trøbbel med motoren sin, det hørtes ut som at den kun gikk på tre sylindre. Men det stoppet han ikke, sladde skulle han uansett! Og det fikk han bra til.
Det går hardt for seg for bilene, og noen biler merker det etter en dag med flat pedal. Men likevel kommer bilene tilbake helg etter helg. Det er utrolig hvor mye juling en bil og ikke minst en motor kan tåle.
Men noe annet som er moro for oss, er det å gå gjennom bildene vi tar og finne bilder som dette. Her er det helt tydelig at passasjeren slapper helt av.
Men det var ikke kun Tyske biler på isen. Denne dagen kom det faktisk en Nissan 200sx S14 som gikk ganske bra. Og utifra lukta, tror vi den gikk på E85. Det så ut til å være en morsom dag for føreren!
Som vi nevnte tidligere, du må ikke ha ispigg for å ha det moro på isen. Men det blir nok litt for mye vinkel fra tid til annen, men moro er det uansett.
Hva slags dekk denne Volvoen hadde vet vi ikke, men det var ikke ispigg. Men det kan se ut som den hadde noen dekk med skruer i muligens fordi den hadde noe bedre grep enn bilen over.
Her er nok et godt eksempel på den gode hjelpen du får på minutter på denne banen. Audien fikk en litt merkelig kast på bilen og endte opp halvveis utenfor banen. Da gikk det 3-4 minutter og han ble hjulpet ut på banen igjen. Veldig bra!
Det kan nok bli vanskelig til tider å ha sikt, særlig om du ligger bak denne Mercedesen. Føyken spruter og henger i lufta en god del meter etter bilen, noe føreren av Nissanen bak merker her.
Tommel opp! Dette var deres første gang på isbane med denne bilen, og første gang med ispigg. Flott kjøring på dere! Det er en 325 hvor det gikk ca. 80 liter drivstoff gjennom dagen. Bilen bare gikk og gikk, og hva er bedre enn det?
Mens man venter på neste bil, blir det shocker!
Til slutt dukket denne Laurelen opp på parkeringsplassen. Den hadde visst nok en artig motor, og vi skulle veldig gjerne fått sett mer på denne bilen.
Det var en meget bra dag på banen denne dagen, med mye bra kjøring og nydelig vær. Hva mer kan du be om?
Det er stort sett kjøring der oppe hver lørdag. Du betaler 500,- for å kjøre, og da kan du kjøre så mye du orker helt til solen forsvinner. Du får da øyeblikkelig hjelp om du setter deg fast, og du får alltid hjelp hvis noe skjer med bilen din. Det koster mye å vedlikeholde banen, særlig mtp. det er over 3km som må brøytes og preppes hver gang det kommer et nytt snøfall.
Vi koste oss, og det tror vi førerne gjorde også.
Det ligger over 400 bilder fra dagen på vår Facebook side. Hvis du vil vite mer om banen, kan du sjekke ut denne siden.