Årets siste Gatebil i Norge ble en brak suksess med fantastisk vær og utrolig mye bra, stabil kjøring. Lite kø, lite problemer men grenseløst mye moro! Dette var helt rått!
Kalenderen viser slutten av august, kvikksølvet hinter til høst og fargene på trærne begynner å skifte. Men det er også den tiden av året hvor årets siste Gatebil event i Norge finner sted, nemlig Gatebil Race Festival på Rudskogen. Vi tar deg med til et av vær-vinner arrangementene i år.
Hvis du har venner eller bekjente som venn på sosiale medier, har du helt sikkert luktet lunta at det nærmer seg noe kjøring. «Det brenner på dass» gruppene på Facebook flommer over av forespørsler om bolter, muttere, spenol og turboer. Da kan du vedde en femmer på at det sannsynligvis nærmer seg et av fem Gatebil festivaler. Hvis du lurte, det ble ingen unntak nå heller. «Jeg trenger ditt» og «jeg trenger datt» er trending på FYP, så da kan vi vel like gjerne pakke baggen (selv, ikke Mæhmed) og sette kursen mot Rudskogen.
Det tar ikke lang tid før hornene i omtrent alle sjåførenes panner har vokst raskere enn kreditt gjelden til oss bil fanatikere. Man kaster i seg noe kjapp frokost, sluker ned på en iskald energidrikk og slenger på seg kjøreutstyr. Og ja, ikke glem å ta med deg bilen da. For nå, nå skal det satses. Mange satser som om at det er årets siste kjøring, noe det absolutt ikke er. Derfor kan du være sikker på at det blir litt av en action fylt dag på Gatebil.
Nå gjelder det å gjøre som vi hører rykter om at Vin Diesel skal gjøre i Fast 87 – nemlig spette 11. gir, lade 8-9kg med NOS og satse på det beste. Ned «angsten» på Rudskogen har Anders Klerud allerede bikka 10. gir i full satsing rundt banen.
Mens i garasjene finner du masse unike biler. Her står en meget unik gate godkjent Zyrus LP1020 Stimolante klar for å presse noen heftig raske rundetider på Rudskogen. Fredrik Sørlie har all intensjon om å kjøre raskere enn det tar å synge de fleste nasjonalsanger. (Altså 90 sekunder).
Vi snakket kjapt med Fredrik og han sier målet var å kjøre på 1.27.9, men fikk en beste tid på 1.30.566 grunnet tekniske problemer med differensialen. De har kjørt så raskt som 1.28.5 tidligere, som bare viser hvor enormt rask og teknisk gjennomført denne bilen er.
På søndag hadde de fått løst problemene med differensialen, men da var banen og dekkene blitt for glatte til å faktisk kunne slå deres tidligere rekord. Når det er sagt, den samme bilen kan du helt lovlig bruke på riksveg 36 bort til Joker’n for å kjøpe noe RC Cola. Så, erru imponert nå?
Som du sikkert skjønner har bilene utviklet seg over tid. Det er ikke kjempe mye «normale biler» på banen lenger, men det betyr ikke at det er nødt til å være ekstremt dyrt. Sant skal sies, bildet over er et dårlig eksempel på at bilen skal være budsjett vennlig, fordi denne er vel så langt unna billig som du kommer. Men verst, det er det!
Apropo budsjett, du trenger ikke en bunnløs lommebok for å faktisk ha the time of your life på Gatebil. Toyota Yaris, pressa helt til grensen rundt banen. Denne karen har garantert hatt det utrolig moro, og for å være ærlig – det så gøy ut også.
Hvis du ikke har ork til å sitte midt i dekkrøyken eller plages av mye lyd, kan du gjerne vandre rundt i depot eller på utstillingsområdet for å virkelig studere noen veldig unike bygg. Biler i alle sjangre, i alle stiler og alle farger. Her finner alle noe de vil like.
Forresten, hvis du lurte. Ja, du kan rocke Bentley felger på din Skoda. Dette er tips og råd direkte fra kilden!
Ellers må du gjerne gå til pitlane for å studere bilene som er på vei ut på banen. En unik plass å virkelig se hva som går inn i å drifte disse bilene.
Nå som vi har blitt voksne og sånn, så er det kanskje på sin plass at vi får med en ting. Vær så snill, hør på hva funksjonærer sier. Når du vandrer rundt på et slikt anlegg som Rudskogen kan det fort være at løps bilene kommer kjørende rundt i depot. Disse bilene har ikke akkurat den samme sikten som du er vant til i din egen bil. Så lytt til beskjeder og følg med!
Nå er vi ferdige med å vifte med fy fy fingeren. Hva er ikke deiligere enn å presse harde runder rundt Rudskogen i sin Mazda MX5 som helt sikkert er jazza opp mer enn laksen. Dette her, det er bare moro det.
Jaggu søren ser det ut som at andre vaper inne på banen også. Eller kanskje bare litt dårlig sirkulasjon. Ole Morten Davanger kjører såpass hardt at han røyklegger både seg selv og hele banen.
Bekkevold gutta er alltid klare til å svi av litt avgiftsfri diesel i sine gromme diesel drifting biler. Det er flere og flere som får disse oppsettene til å virkelig fungere godt i sporten. De har fått ganske så god lyd fra bilene også.
Dette er på langsletta på Rudskogen, et av de raskeste partiene på banen. Under drift line vil du se pro gutta virkelig gi jernet her, noen ganger nærmere 200km/t. Her ser du Ole Morten Davanger komme sidelengs i ekstremt høy hastighet, som krever enormt med konsentrasjon. Mens vi andre, vi sklir av veien i 5km/t pga litt snøfall. Forskjell på folk, det er sikkert!
Insane entry!
Det er ikke sikkert du har lagt merke til eller vært heldig nok til å se slike innganger live tidligere, men selv vi som ser motorsporten ukentlig måper over inngangene til noen av disse sjåførene.
Her er noen av inngangene som vi måtte heve et øyebryn litt ekstra høyt til.
Joachim Waagaard, ingen nykomling til drifting på noen som helst måte. Men det skal sies, det har vært et par sesonger nå hvor vi ikke har sett Joachim noe særlig. I bakgrunnen har han jobbet hardt med å oppgradere hans BMW M4 en hel del, som egentlig betyr at det er lite M4 igjen her.
Vel, han har spilt en hel del Need For Speed om vinteren utfra denne inngangen å bedømme, siden det sjeldent går bra med så mye vinkel og røyk fra alle fire hjulene. Men jaggu, det her var en fullstendig kontrollert, men spinnvill inngang ned mot karusellen på Rudskogen. Helt vilt!
Henrik Kjemprud har hatt noen helt «out of this world» innganger gjennom helgen i hans Ford Mustang. Vi vet dessverre ikke alt for mye om bygget hans, men vi kan se at det fungerer veldig godt. Latterlig godt, helt sprøtt godt.
Så har vi denne Nissan som vi dessverre ikke vet navnet på eieren av. Vedkommende imponerte godt med sine innganger i karusellen, hvor vi nok en gang ser røyk fra alle hjulene. Det er da du vet at bilen ligger bredt!
Ikke glem å bestille billetter til Gatebil Taxi. Hvis du ikke har mulighet til å kjøre egen bil på banen, er dette en utrolig kul mulighet til å få en liten smak av drifting og Gatebil. Sjåførene av disse V10 beistene er utrolig dyktige sjåfører som garanterer trekking av smilebåndet rundt enhver sving.
De dyktige sjåførene av taxiene er:
Bjørnar Iversen, Hans R. Iversen, Åge Flugre, Sara Haro, Morten Saglien, Morten Haugen,
Lasse Tonby og Tommy Brun.
I tillegg har de ofte gjeste sjåfører som Henning Solberg, Andreas Mikkelsen og Stian Hafsengen.
Hunter Marie Taylor har virkelig blitt veldig dyktig bak rattet i sin Supra. Hun har deltatt i en del konkurranse med bilen, som over tid har vist seg å være veldig nyttig – fordi nå er hun virkelig god til å ratte bilen rundt banen.
For de av dere som ikke vet, er dette kona til verdensmester i drifting – Fredric Aasbø. Derfor er det da nærliggende å tro at sporten er ett normalt samtaleemne rundt middagsbordet.
Volvoer er udødelige sier de, noe som ofte virker til å være sant. Men, de er ikke glade å «slæppe» seg selv i ansiktet med sitt eget panser. Panserlåser er nok en fordel – he he.
Ah, Morten Lyngøy. Kanskje et av de blideste menneskene du finner i landet. Definitivt Bergens blideste mann, det er helt sikkert. En utrolig god sjåfør som alltid lager show, alltid tar seg tid til å snakke med deg og alltid setter pris på deg. Kanskje ennå større er hans #109sammen bevegelse.
#109sammen
Teamet deres har ett utrolig stort fokus på psykisk helse og anti-mobbing. De jobber derfor aktivt med å inkludere alle i det de holder på med, samt tilrettelegge for publikum med forskjellige funksjonsnedsettelser.
Det å treffe og inkludere publikum er noe de virkelig prioriterer. Når de er rundt møter dem utrolig mange fine folk, det at folk etter hvert deler sterke historier med dem om ting de har opplevd betyr mye for dem.
Vi har hatt gleden av å kjenne Morten noen år nå, samt teamet hans. Hver gang vi ankommer et arrangement hvor Morten er, kommer han alltid løpende bort til oss for å gi oss en klem så fort han ser oss. Det sier litt om godheten som sitter i han og Lyngøy Motorsport.
Hvis du ser dem vil vi sterkt anbefale deg å ta en tur innom for å si hei. Du vil gå derifra smilende og med godt humør!
Det glade svenske stålet presser runder gang på gang med røyk etter seg – av riktig grunn. Alt du trenger for å drifte med Volvoen er å hente en stålvaier og «korken» fra en brus boks, så har du uendelig hestekrefter. Det lærte vi faktisk av Vin Diesel.
Apropo svensk; Greta would approve. Nja, kanskje ikke. Men her har vi en Bekkevold hvor hele familien jobber aktivt for å veie opp mot elbilene på veiene rundt om. Diesel drifting er kommet for å bli!
Det er nemlig ikke helt få av dem. Man kan lure på om alle disse Bekkevold gutta er unnfanget i osen av avgiftsfri diesel på kaia. Hvem vet – kanskje?
Alt vi vet er at de har mestret kunsten av å kjøre drifting med diesel motorer og turboer fra lastebiler fra 70-tallet. Enorme greier som oser ubegrenset av moment.
Men hvis du trodde det var kun de som kjørte med diesel, slapp helt av. Det er flere biler, faktisk nye hver sesong føler vi. Volvo 240 diesel drifting er nå en greie.
Hvis du liker det vi gjør, kanskje til og med fan av det vi gjør – setter vi stor pris på om du vil sjekke ut vår nettbutikk. Sviddgummi.shop, der har vi litt av hvert av SVDGMI merch. Det kommer veldig snart luer i butikken nå som vi går mot kaldere tider. Så følg med!
Frank Tommy er alltid glad i å lage litt show, med en Supra som vi mener skiller seg godt ut. Det er ikke så lett i disse dager å bygge en Supra som virkelig stikker seg ut, men det har han klart. Han er utrolig nøye med bygget sitt, men samtidig ikke når bilen er på banen. Det er fordi på banen gir han absolutt alt og litt til.
Vi kunne merke at han så oss ved banen, for å deretter tømme alle gir forbi oss på neste runde. Veldig moro å se han kjøre!
Mens det er tid for en tissepause fra banen, er det en selvfølge å titte litt i depot. Det står alltid noen fantastiske biler her som ikke nødvendigvis ber om å bli sett. Her ser du en utrolig lav Supra, og en veldig clean Nissan s14a.
Kermit the frog, aka Roberts Račko, presser harde sidelengs runder på banen til alles fornøyelse. Man kan gå grønn uten å bli kjedelig, det er tydelig!
I live my life a quarter tire at a time. Eller – det er hva vi tror går gjennom hodene til sjåførene, når de spinner opp dekk selv der absolutt ingen står og ser på. Ser ganske brutalt ut da, bare presse gassen så vrææp bææp opp bakken.
Joachim Waagaard og Ola Jæger kjørte flere runder sammen med twin drifting. To utrolig dyktige sjåfører som er veldig godt kjent i miljøet. Disse bilene er ikke hvilken som helst drifting biler heller.
Robin Furulund har de siste få årene blitt veldig kjent i drifting miljøet, i sin versting diesel Mercedes drifting tog. Alt ettersom hvor han kjører, kommer det svart røyk enten ut bak eller opp av panseret. En veldig dyktig sjåfør som lever i nuet. Han kan kanskje kalles Norges svar på Blacksmoke?
Gatebil Extreme Race #8
Vi rakk ikke å se kjøringen på fredag eller lørdag, så vi tar med resultater fra løp #8 som var på søndag. 13 biler stilte til start mens to biler kunne ikke delta, ergo DNS. Sesongen i år har vært veldig spennende, særlig med nye sjåfører og nye biler.
Stian Hafsengen sin deltakelse gjør også løpene veldig spennende, da han er umenneskelig rask rundt alle baner han kjører på.
- Stian Hafsengen
- Tonis Vanaselja
- Kai Roger Bakken
- Pål Rickard Eidsvold
- Haytham Qarajouli
- Hans Jørgen Andersson
- Arild Grøteig
- Kjell Frykås
- Christian Jørgensen
- Morten Saglien
- Jarko Andersson
- Tommy Skarprud
- Morten Haugen
DNS Erlend Thorsen
DNS Morten Odland
Hans Jørgen Andersson, også kjent som Bassan, var med å startet Gatebil i 1993. Alle som har vært involvert i Gatebil gjennom årene vet godt hvem han er. Han har tidligere kjørt Gatebil Extreme med Ford Escort Cosworth Gr. A i 2006 og 2007. Han begynte å kjøre Extreme igjen i 2016 da med en Porsche Gt3. Det er ikke bare interesse for bil hos denne mannen, å nei. Han kan virkelig kjøre!
Stian Hafsengen i sin Mitsubishi Evo6 Silhoutte, skulle gjøre et forsøk på å slå banerekorden på Rudskogen denne helgen. Midt i Race #7 ble det skrevet historie på Rudskogen. Hafsengen har nå slått den tidligere banerekorden som var på 1.19.536, satt av Vidar Frogner. Ny rekord på Rudskogen er nå 1.19.366, altså 170 hundredeler raskere. Blir denne tiden mulig å slå eller blir den stående i flere år?
En ting er sikkert, vi kommer til å se noen veldig raske tider rundt Rudskogen og på Gatebil med Zyrus bilene. Det skal virkelig bli gøy å se hva de kan få til rundt banen, selv om disse bilene er også ment for gaten.
Denne karen kjører Extreme, men kan nesten se ut som han ønsker å ha den laveste bilen på banen. Her var det itte my til klaring nei. Dette er hans Aquila CR1 med 750hk.
Kai Roger Bakken i sin Lotus Espirit har tre eller fire millioner pokaler fra Gatebil Extreme serien hjemme, det er vi sikre på. Mannen har alltid kunne kjøre, men han kan også bygge bil. Søk opp navnet hans på YouTube for å se hvor dyktig han faktisk er.
Det er liksom ikke alle steder du ser en Amazon kjøre raske tider, med et oppsett som du kun fikk satt opp i bil spill. Frykt ikke! Her har du en.
Altså, hvem kunne forutse hva slags type biler du skulle finne på Gatebil gjennom årene. Det er så mye ekstremt gromme biler. En bil elskers drøm!
Biler i alle sjangre, alle farger og alle klasser. Trenger vi å si mer?
Her har du Mr. vape. Denne BMW E34 hadde mer enn nok ponnier under panseret, det skal være sikkert. Men vi diskuterte ved flere anledninger om røyken du ser her er dekkrøyk, eller om vedkommende er sponset av en eller annen vape merke. Derfor har vi gitt navnet Mr. vape.
Grompact! Du vet hva vi har sagt om disse før. Flere bygger versting biler ut av compact, kanskje ikke helt tilfeldig? Det ser ut til å fungere godt, uten at det trenger å koste alt for mye.
Odd-Helge Helstad er blitt fast inventar på Gatebil gjennom årene. Han har alltid kjørt veldig stabilt og teknisk godt, mye takket være hans mentor Christer Halvorsen. Det blir spennende å se hva fremtiden bringer for Odd-Helge.
Uflaks på Gatebil
Ikke den hyggeligste delen av vår artikkel fra Gatebil Race Festival på Rudskogen, men likevel er det viktig å nevne. Det er typisk for mange å tro at motorsport er farlig, og ja det kan være det hvis du ikke følger anbefalinger og regler i sporten. Denne delen av artikkelen er for å vise hvor fort det kan gå galt og hvor viktig sikkerhetsutstyr er for å holde både sjåfører og passasjerer trygge.
Vi snakker om løpsbiler som har veldig mye effekt under panseret, for å ikke nevne på hastigheten bilene kan oppnå.
La oss starte med Pål Ivar Frigstad og hans «Bad Volvo». Et bygg hvor det er spart på lite, en bil som du skulle tro kun ble vist på utstillinger. Pål Ivar har hatt en del uhell de siste årene med bilen, spesielt etter uhellet i 2021 hvor bilen ble omtrent totalvrak.
La oss poengtere, bildet over er tatt få timer ETTER brannen på lørdag. Bilen fungerer, etter det som så ut som en destruerende brann.
Vi tok kontakt med Pål Ivar og ba han fortelle om hva som skjedde. Her kan du lese i hans ord, hva som skulle vise seg å bli veldig skummelt.
Det tok fyr i ett dekk ett sted mellom karusellen og slakter svingen, har sett video av flammer fra bilen opp bakken og når jeg kom i depot svingen fikk jeg beskjed på radioen om at bilen brenner. Jeg så flammer i speilet og kjørte rett bort til lomma før breisladden, (utkjøringen fra gamle depot) fordi jeg mente å huske at brannbilen skal stå rett der. Fikk ut passasjer raskt, (btw, sist gang hun satt på var når det smalt i 2021, å vi la ut på Snapchat rett før at vi håpte det ikke skulle skje noe galt denne gangen) så fikk jeg tatt ut en brannslukker som jeg har i bilen og prøvde å slukke med den. Jeg klarte ikke å slukke brannen, men fikk ihvertfall kjøpt meg litt tid før brannbilen kom og de fikk slukket brannen.
Vi fikk bilen inn i pit og begynte se over skadene. Alle bilpleie firmaene kom med vaskemidler fra standen sin og hjalp til å gjøre rent og fjerne sot og aske. Min kjære kompis Mathias Imenes (som driver RaceSupply) var med denne helgen, sa raskt at «denne får vi på banen igjen i dag» og noen få timer senere var vi ute igjen å kjørte. Det smakte godt å vise at bilen brukes og at vi aldri gir oss uansett hva slags hinder som kommer i veien.
Samme passasjer ble med ut igjen, fordi vi hadde bestemt oss for å bryte den forbannelsen om at noe galt skjer når hun sitter på!
Det var en utrolig vond følelse å stå og se på bilen jeg har brukt nesten halve livet mitt på i full fyr. Det er mye skader men det kunne vært verre. Problemet nå er at bilen skal stå på Oslo Motor Show (for tredje år på rad) i Oktober. Så jeg håper at jeg kan få den klar til da, men det vil koste penger og tid. Foreløpig ser det veldig mørkt ut økonomisk. Det var en sponsor som måtte trekke seg ut rett før Gatebil, så budsjettet er allerede sprengt. Men som det står bak på vingen på bilen: never give up. Alt i alt var det en veldig bra helg, vi kjørte på hvert eneste heat og brukte opp 40 dekk, og redskapen blir bare grommere og grommere å kjøre.
Vi ankom Gatebil på lørdag ettermiddag, derfor har vi ikke fått med oss denne brannen. Men ettersom vi kjenner Pål Ivar og vi har fått gleden av å snakke mye med han, syns vi det var knusende å høre om dette. Det som derimot understreker hans personlighet, er faktumet at bilen faktisk var ute på banen på lørdag. En bragd i seg selv!
Rudskogen og Pål Ivar har en litt dårlig historikk med denne bilen, som han har brukt halve livet på å bygge opp i forskjellige varianter. Men er det en ting vi er sikker på, selv etter denne brannen -er det at bilen er fikset opp og klar til Oslo Motor Show i oktober.
Som Celine Dion synger; let beauty come out of ashes. Deadpool også. Deadpool liker den sangen.
Det ble fort varmt
En lignende hendelse skjedde på søndag, da Petter Wåtland kom i godt sig rundt breisladd svingen midt i konkurransen. Vi ser flammer fra hjulbuen bak på førersiden i det han kommer rundt, og da siktes kameraet for alt det er verdt. Det skjer fra tid til annen at gummien på dekket tar fyr, så vi tenker ikke stort over det annet enn at det ser tøft ut på bildene.
Vel, du ser nok allerede her i bildet under at flammene har spredt seg. Nå brenner bakparten av bilen, men dette ser vi ikke før vi vipper kameraet opp for å se hvordan bilene ble.
Du ser det brenner ut av bagasjerommet, som aldri er et godt tegn. Vår fotograf ser på bildet igjen og før han vet ordet av det er det full fyr i bilen.
Dette er 100-200 meter fra der vi står og nå er det full fyr i bilen. Heldigvis står det funksjonærer rundt hele banen som alle har brann slukkere. De forsøker å holde flammene i sjakk mens vi venter på at rescue teamet skal komme på plass.
Få sekunder senere har Gatebil rescue ankommet og slukkingen settes i gang for fult. De får raskt kontroll på brannen. La oss nevne at sjåføren var ute av bilen momentant, så snart han stoppet bilen. Selv med så rask respons fra alle parter har dessverre bilen fått en god del skader. Vi så litt på bilen etter brannen, og her var det mye skader i baken, men også mye røykskader i hele bilen.
Dette viser hvor viktig sikkerhet er i løps biler. Rutiner er på plass for å bevare sikkerheten. Til dere som ikke tror at det kan skje med deg, vel tenk om igjen.
Og da skjønner du, nå er vi kommet til en del av vår artikkel som vi dedikerer til alle som jobber på Gatebil og Rudskogen, for å gi deg den beste opplevelsen som mulig. Vi snakker funksjonærer, rescue teamet, administrasjonen, løpsledere, banemannskap, mat arbeidere, kiosk arbeidere, ryddeteamet – ja, alle. Uten hver og en av dere ville ikke Gatebil vært mulig på det nivået de er i dag. Hver eneste rolle er viktig for at det her skal være mulig.
Vi i Sviddgummi har alltid hatt en ekstra kjærlighet til rescue mannskap, av den enkle grunn at vi har sett en ekstrem ulykke på bane fra få meters avstand hvor resultatet vippet mellom liv og død. Vi så hva rescue teamet kan, hvordan de holder fokus og hva de er i stand til å gjøre under ekstremt press. Disse mennesker som dedikerer så mye av sin private tid til trening og kursing innen sikkerhet og helse er utrolig inspirerende. Nøkkelen til et vellykket arrangement er sikkerhet, det å bli ivaretatt og behandlet ved behov. Uten dere ville slike arrangementer aldri vært mulig. Så tusen takk! Gi dere selv en klapp på skulderen!
Så er det vel verdt å nevne at Gatebil har fått seg noen nye biler som du ser av og på banen. To Ford F-150 Lightning elektriske pick-up, med en rekkevidde på over 40 mil og 0-100km/t på drøye fire sekunder. Ganske tøft!
Gatebil breisladd konkurranse
En tradisjon, på lik måte som å spise alt for mye is på 17. mai, er nemlig Gatebil sin breisladd konkurranse. Dette er en konkurranse hvor en skal kjøre den beste sladden gjennom en spesifisert sløyfe på banen hvor dommere vurderer sladden utfra flere faktorer.
Det er gjerne over 100 biler som deltar hver gang. Man kjemper om pokalen og sine «five minutes of fame». En gjev pokal å ha på hylla i garasjen, det er helt sikkert.
Tor-Anders Ringnes, Rakkestads stolte sønn. Han har så lenge vi kan huske vært en utrolig dyktig og habil sjåfør, for å ikke nevne et veldig kjent navn i drifting miljøet. Bilene hans gjennom årene har alltid vært bygget for suksess, men det smaker nok litt ekstra godt nå med hans A90 Supra og nytt bling til hylla.
Øyvind Bogen er definitivt en av de beste sjåførene i landet. De siste årene er det nesten trygt å kunne garantere at du vil se hans navn blant toppen. Han leverer utrolig gode resultater, særlig på Gatebil. En deilig 2. plass gikk til Øyvind denne søndagen.
Odd-Helge Helstad i sin Nissan stakk av med seieren denne gang og vi er sikre på at han sitter fortsatt å smiler bredt med nok en pokal til samlingen sin. Han kjørte veldig presist med en mestringsevne du kun ser i eliten blant drifting sjåfører.
Vi gratulerer Odd-Helge med sin deilige 1. plass, Øyvind Bogen med en nydelig 2. plass og Tor-Anders Ringnes med en veldig smakfull 3. plass. Utrolig bra kjørt av hele gjengen, og ikke minst av alle deltakerne. Nivået er høyt, det er gjevt å vinne denne konkurransen – faktisk bare det å kvalifisere er temmelig vanskelig i disse dager. Så, grattis til dere alle!
Her ser du plasseringene blant alle som kvalifiserte og hvor de endte opp tilslutt i konkurransen.
PLASSERING | SJÅFØR | BIL |
1 | Odd-Helge Helstad | Nissan |
2 | Øyvind Bogen | Nissan |
3 | Tor-Anders Ringnes | Toyota GR Supra |
4 | Andreas Øvergaard | Nissan |
5 | Marius Bekkevold | Mercedes |
6 | Tomas Myrvold | BMW |
7 | Joachim Haugenes | Toyota GT86 |
8 | Marcus Østby | Nissan |
9 | Jimmy Kilestad | Toyota Supra |
10 | Joachim Waagaard | BMW |
11 | Fred Andre Bekkevold | BMW |
12 | Ole Morten Davanger | Toyota |
13 | Steingrim Haukjem | Nissan |
14 | Fredik Alm | Audi S2 |
15 | Robert Granaas (deler bil med Bye) | BMW |
16 | Steffen Tveite | Volvo |
17 | Anders Klerud | Nissan 370z |
18 | Henrik Valby | Toyota |
19 | Sondre Bye (deler bil med Granaas) | BMW E92 M3 |
20 | Petter Wåtland | BMW E46 |
Torger Johansen har lenge vært å se på Gatebil, men har i senere tid valgt å bruke hans gate godkjente Camaro med LS9 motor. Uten å røpe alt for mye om hva som sitter under panseret, er det ikke mye bil som kan kjøre fra denne. Her er det ikke spart på noe!
Elbil hater eller ikke, det er tøft å se at flere og flere tør å prøve seg på banen med det de kjører. Vi kjører Tesla selv til og fra arrangementer, vel – for å spare penger. Kanskje ikke det kuleste i verden men det blir jo definitivt tøffere når de presses rundt banen. Men, ingenting slår en skikkelig motor!
Her har du Mr.2, tolk det som du vil. Fra spøk til Ling Long, denne Toyota Mr2 gjorde mange runder rundt Rudskogen i Straight Line passene, som fokuserer mest på å kjøre raskt. Virker til å være en veldig godt satt opp bil, som vi vil tro er som å kjøre en gokart.
Tor-Anders Ringnes har virkelig presset sin Supra i år. Vanligvis er bilen alltid veldig strøken, men nå kjører han så hardt at det ryker litt glassfiber og karbon. Men, det er kult å se at han nå presser bilen for alt den er verdt! Mannen er en utrolig dyktig sjåfør, som syns mer nå enn noen gang.
Vår venn Kjetil Torbjørnsen har i nyere tid byttet ut hans gamle S14 med en temmelig rå GT86. Her har du hele åtte sylindre, som er en oppgradering fra tidligere år. Han driver fortsatt å justerer bilen helt inn, men vi har super trua på at det her skal bli helt vilt!
Vi er dessverre usikre på hvem dette er, men vi ser at denne Volvoen har minst en steg 2 chip under panseret. Utfra mengden røyk, er det kanskje en «cat back» eksos på plass også? Godt mulig eieren har fått deler sendt gjennom natten fra Sverige for å få det her til.
Olav Haugen Hasdal har de siste fire ukene bygd opp ny motor i sin Mercedes. Dette er verdens første A-klasse V8 RWD drifting bil, som vi har fulgt siden start. Bilen har fungert omtrent plettfritt fra dag én takket være Olav og hans teams enorme kompetanse.
Nå gjelder «the sky is the limit» metaforen for Olav. Bilen fungerer, Olav fungerer – nå er det bare å velge hvor høyt han vil fly. Vi gleder oss enormt til å se hva tiden fremover bringer for Olavs drifting karriere.
Det er vel lite tvil om at Olavs Mercedes har det som skal til for å nå til topp. Han ligger veldig godt an i NDC serien i år. Supraen du ser til høyre i bildet, er Ola Jæger sin Supra. Dette er den samme bilen han brukte i Formula Drift. Altså en bil fra en av de gjeveste seriene i verden innen drifting.
Ola har hatt denne bilen siden 2011, som har resultert i plenty av pokaler i garasjen gjennom årene. Han har kjørt drifting siden 2008 og gokart fra han var 9 år gammel. Dette er en sjåfør du skal følge med på!
Men det er så mye mer å se enn kun de store kjente sjåførene. Det er mer enn nok såkalt «ukjente» sjåfører som kjører fletta av det meste. Det er kanskje et av aspektene ved Gatebil vi liker mest, det faktumet at du aldri vet hva du kommer til å se, eller hvordan de kommer til å kjøre. Altså, vi har vært på Gatebil i 18 år, men det er aldri en sesong hvor vi ikke blir overrasket.
Alm familien har jo egentlig blitt fast inventar av Gatebil, heldigvis. En Alm, hvilken som helst Alm, er utrolig moro å se kjøre rundt banene. De gir jo F hele gjengen, og kaster maskineriet alt for bredt rundt hver sving.
Det er noe vakkert med å kjøre inn i solnedgangen midt i en ekstrem lokal tåke, syns du ikke? Dette bildet kunne nesten blitt en «meme», føler vi. Bring it!
Takk for denne gang, Gatebil!
Vi avslutter årets siste Gatebil i Norge med tidenes solnedgang over en nydelig Nissan GT-R35. Noe ikonisk over dette, at vi avslutter sesongen i Norge med perfekt vær, perfekt stemning og perfekte vibber.
Sesongen i år har vært noe blandet med mye dårlig vær, både på Gatebil men også veldig mange andre arrangementer. Mye regn, mye kulde – i det minste etter slutten av juni. Altså, været stopper ikke oss bil folk, men det setter jo en liten demper på stemningen likevel.
Vi fra Sviddgummi er utrolig takknemlig for at vi får lov til å være på Gatebil som media, for å vise dere – våre lesere – hva Gatebil har å by på. Det er utrolig mange der ute som dekker forskjellige events, så det er aldri en selvfølge at man er heldig nok til å kunne komme inn som media. Dette er viktig for oss å understreke at vi er utrolig takknemlig for tilliten. Tusen takk Gatebil fam!
Det er fortsatt en Gatebil event igjen i 2024, nemlig på Mantorp Park 27-29 September. Det ser dessverre ikke ut som at vi får anledning til å reise dit selv, men skal gjøre det vi kan for at dere likevel får direkte dekning derifra via våre kanaler. Et godt tips er å følge oss på Snapchat via brukernavnet Sviddgummi.no. Der legger vi ut bilder og videoer direkte fra events, men vi har også gjeste bidragsytere som dekker en del for oss – for deg. Så hvis du er på Snapchat, følg oss. Trukke du tør?!
Hysj hysj
Så har vi en liten beskjed til dere som leser. Sviddgummi har eksistert siden 2007 på nettet. Vi feiret med andre ord 17 år i år, som er helt sprøtt for oss å tenke på. Neste år blir Sviddgummi «myndig» og skal ta lappen. Hva det betyr kan du leke med selv, men vi har store planer for 2025. Tankene og ambisjonene er enorme, men vi kan si med sikkerhet at 2025 blir et år hvor vi ekspanderer.
Sviddgummi har operert med temmelig lik stil siden dag én men det betyr ikke at vi skal vike helt bort fra hvordan du kjenner oss. Vi har all intensjon om å virkelig forbedre oss for 2025. Vi ønsker å levere hyppigere saker for dere, i form av artikler, bilder og videoer. Dekning av store og små arrangementer, garasje besøk og til og med såkalte VLOGS er i tankene.
Nytt i 2024 er så klart vår nye butikk Sviddgummi.shop hvor vi har våre SVDGMI varer. Dette er produkter vi utvikler og designer basert i stor grad på tilbakemeldinger fra dere. Sånn, bare så du vet det.
Følg med! Det er fortsatt mye igjen av 2024 sesongen, men vi ville tipse dere litt om at 2025 blir utrolig spennende!