Etter et par år med meget avstumpete Gatebil arrangementer grunnet covid, var det endelig tid for et Gatebil hovedtreff uten begrensninger igjen! Dette var nesten en emosjonell opplevelse for folk som oss, som brenner så hardt for dette miljøet vi følger hvert år. Nei, det er ikke første Gatebil arrangement uten begrensninger men det var første årets happening!
Det føles nesten ut som at det har gått 10 år, men også bare en måned fra siste fullverdige hovedtreff tilbake i 2019. Det er rart hvordan ting er akkurat som det pleide, selvom det er over 700 døgn sist vi møttes forrige gang. Det vi kanskje merket spesielt mye til denne gang var å sette ekstra pris på denne friheten som vi kanskje alle har tatt for gitt i lang tid. Skal pandemien lære oss en ting – er det hvor fort hverdagen kan endres.
Som du ser er jordvollene rundt banen fullspekket av mennesker i alle aldre og alle kjønn. Stor kontrast til året tidligere hvor det ikke var et menneske å se grunnet begrensningene som myndighetene satte. Det er så utrolig godt å kunne se alle igjen, uten den (her kommer et ord dere alle hater) meter`n.
Artikkelen er skrevet av:
Å dekke Gatebil er et av mine absolutte høydare hvert år. Å føle seg så velkommen som man gjør der, kan kun sammenlignes med julemiddagen tror jeg!
Carl Bronken
Daglig leder
Gatebil er for meg årets happening! Jeg elsker å møte venner igjen og lukften av svidd gummi. Gatebil er utrolig moro!
Erica Kristiansen
assisterende daglig leder
Her sitter mange av Buldre folka, som heier på sine lagkamerater og nyter kanskje en kald en for dem. Samhold er viktig i dette miljøet, men det er jaggu ikke manko på samhold heller!
Det er også deilig å se at flere og flere bruker det de har, fremfor å føle at de må ha verdens dyreste eller sprekeste biler for å kunne kose seg på Gatebil. Denne karen kjører en BMW E36 Compact med (som det så tydelig står med meget dyr gaffateip) 162 hestekrefter. Dette er fra breisladd konkurransen og han tar hele svingen. Tror du han har hatt det noe mindre gøy enn de andre sjåførene? Neppe!
Som du ser er publikum ganske joviale for å ha sett det de akkurat så! Man kan lure hvor mange av disse gutta som fikk seg en a-ha opplevelse og ender opp på banen i 2023 med en eller annen bil de kanskje har stående. La oss håpe det dukker opp ennå flere med disse budsjett bilene også!
Så har du såklart de virkelige gromme bilene, som gjerne hører til et team. Dette er Fredric Aasbø sin A90 Supra bygget for Europa og dette er en av de første gangene bilen ble sett på banen. Det er ingen tvil, dette er sinnsykt tøft å se!
Det villeste er at vi har tre A90 Supra på banen i Norge – hvor to av sjåførene kjører Formula Drift i USA. Dette er Simen Olsen med hans A90 Supra Europa bygg.
Her er Tor-Anders Ringnes i hans ville A90 Supra. Bilen har du garantert sett i sosiale medier, og vi håper du har fått se den på banen i år. Hvem blir neste A90 sjåfør i Norge tror du?
Visste du at vi er på TikTok?
[tiktok-feed id=»0″]
Så, mer Gatebil!
Deilig å se våre venner fra Sverige finne veien tilbake til Norge igjen også! Vi får håpe at surstrømmingen ble igjen hos naboen.
Frank Tommy, eller Fommy om du vil, er på plass med sin unike Supra. Alt ettersom hvilken side du ser bilen fra, er den enten veldig veldig synlig som du ser her – eller helt svart. Veldig kult!
Robin Alsaker har bygget denne 1934 Hudson som har over 700 hestekrefter. Det er en grunn til at han har kallenavnet «Mad Max», da bilen ser ut som den stammer rett fra en av filmene. Kanskje ee av de mest unike drifte bilene vi har sett gjennom alle årene vi har drevet med dette!
Joachim Waagaard har endelig meldt sin ankomst på banen igjen! Bilen ble, slik vi overhørte, klargjort bare timer før Gatebil for at han skulle rekke å kjøre. Godt å se deg på banen igjen!
Diesel har blitt mer og mer populært blant drifterne de senere årene har vi lagt merke til, og det er veldig gøy. Det høres noen ganger ut som at alt som kan gå galt går galt, men de lager jo dobbelt så mye røyk da de lager – som Michael Jackson ville sagt – black or white.
Hvis du ikke allerede visste det, kan du som publikum komme deg ut på banen i en av tre Gatebil Taxier. Alle tre bilene har meget dyktige sjåfører, og det er ingen hvilken som helst BMW heller. Disse doningene har en svær V10 under panseret med over 500 hestekrefter. Disse bilene kan ta med tre passasjerer, fult utstyrt med alt av sikkerhetsutstyr som er nødvendig for at denne opplevelsen skal være trygg.
Så om du ikke har vært på banen, ta deg en tur ut med Gatebil taxien!
Så må vi minne deg om at det er ufattelig mye kult å se i depot områdene, i tillegg til banen. Det er alltid utrolig mange stands, utstillinger og butikker på Gatebil som gir noen utrolig gode priser.
I tillegg vil du vel ikke gå glipp av biler som dette? Vi har til og med sett Bugatti Chiron parkert inne på områdene tidligere, så er du glad i bil er det virkelig verdt å bruke et par timer her inne.
Vi har mange år under beltet på Gatebil nå, faktisk har vi vært faste Gatebil fans siden 2007. I privatlivet har flere av oss fått spørsmål om Gatebil forandrer seg fra år til år – treff til treff. Kort oppsummert – ja! Du skjønner, selv om de samme bilene dukker opp, vil aldri det samme skje to ganger. Du kan legge merke til kjørestil forandrer seg, stemning blant publikum, atmosfæren. La det være sagt, det kommer alltid nye biler inn på banen. Gamle biler får ny look, og kanskje nye motorer.
Så svaret til disse folkene som lurer på om det forandrer seg – svaret er ja, til det positive! Det er alltid som å komme dit for første gang, slått sammen med en form for familietreff. Vi ser på våre venner og kollegaer på Gatebil som familie. En svær gjeng fantastiske mennesker, en plass der alle problemer legger du igjen hjemme og du nyter, du lever!
Vi ankommer Gatebil og det første vi opplever er smil og tommel opp fra sjåførene. Det er så utrolig godt å være her, i tillegg til utrolig gøy og veldig kult!
Og det slår aldri feil. Vi som jobber på arrangementer som dette er mennesker vi også. Vi har alle våre problemer og utfordringer i livet, men det gjenspeiler seg så veldig tydelig at Gatebil er en plass hvor problemer og bekymringer er forbudt.
Samhold, det er nøkkelordet. Vi poengterer kanskje akkurat dette mye nå, men husk dette er første gang på over to år hvor vi alle fikk leve igjen. Og alt var som før! Alle armer var fortsatt åpne, og alle smilene var fortsatt skrudd på. Nei, hvis du ikke har besøkt Gatebil før så får du faktisk nå ordre om å booke dine billetter så fort som mulig!
Det skjer noe til en hver tid på Gatebil. Du har forskjellige serier de kjører, i tillegg til forskjellige heats. En publikumsfavoritt er nok det de kaller for Breisladd konkurransen. Her kan alle som har med seg bil på banen mulighet til å delta, og det er ikke få som deltar! I denne konkurransen finner du alt fra pro drifting biler til helt vanlige veibiler. Det er veldig gøy å se på, og det merkes med hvor fult områdene rundt banen blir av mennesker.
Denne BMW E30 M3 til Vidar Jødahl har blitt litt av en legende. Du kan finne tonnevis av videoer av bilen på YouTube, hvor bilen er å se i alt fra bakkeløp til drifting, rally til dragrace. Bilen blir brukt til alt som krever fire hjul, og det med til tider over 1500 hestekrefter.
Dan Mønster er også en godt kjent person i miljøet, her i sin Toyota Supra. Denne bilen ser du ofte produsere litt forskjellige farger røyk fra dekkene, blått og rødt og grønt har vi sett. Dan driver Lillestrøm Dekksenter og hjelper mange i miljøet med å skaffe dekk til racing og drifting.
Vi la merke til at covid perioden ser ut til å ha fått frem sjåfører som har vært borte fra kjøringen en liten beite. Her er Ronny Tøsti i sin Nissan, første gang vi ser han på banen på en stund. Det er hyggelig å se både nye sjåfører men også sjåfører som har hatt en liten pause.
Her er nok et godt eksempel på at du ikke nødvendigvis må ha ubegrenset med hestekrefter for å ha det gøy på banen. Det gikk såpass bredt her at sjåføren måtte utnytte store deler av banen for å holde kurs. Veldig gøy å se på!
Det er så mange flotte biler som viser hva de er gode for på banen her. Ganske lekker blå smurf her!
Det er greit å poengtere at hvis du faktisk vil kjøre på banen, bør du være veldig obs på at skader kan skje og du kan ikke bruke noen forsikring på dette. Velger du å kjøre, må du godta at det kan ende dyrt. Stortsett går det veldig bra, men ha det i bakhodet.
Hvis du er nysgjerrig på resultater fra Gatebil 2022, anbefaler vi deg å se her. Der finner du resultater fra kval og serier gjennom sesongen.
Kjenner du det kribler under høyrefoten nå? Ja, her også! Det er imponerende hvor god kontroll disse sjåførene har på en bil som er ute av kontroll. Mestringsevnen de har, evnen til å lese og føle bilens bevegelser har nærmest blitt en kunst for sjåførene. Det merkes at publikum forstår vanskelighetsgraden disse sjåførene kjemper mot, da du ofte ser publikum reise seg, klappe og skrike.
Husker du at vi nevnte på å bruke tid i depot? Vel, her får du sett alle banebilene på nært hold.
Hvis du er glad i musikk, eller bruker sosiale medier en del så har du garantert kjennskap til både bilen men også sjåføren i dette bildet. Dette er den ene halvdelen av DJ Broiler – Mikkel Christiansen. Dette er en Porsche 911 RWB, en av totalt to i Norge (enn så lenge, Mikkel sier han skal bygge en til).
Bilen har kostet rundt to millioner kroner å bygge, og over 500 arbeidstimer. Som Mikkel sa tidligere «jeg måtte fly inn en japse for å bygge bilen».
Vær oppmerksom når pro drifterne kommer ut på banen, det er kun når de kjører at hele banen er åpen for drifting – på alle traseer. Her ser du Vatn kommer sidelengs i fort vekk nærmer 200km/t på langstrekka. Dette er spektakulært å se på, og nesten uforståelig å vri hjernen rundt hvordan det går bra.
Altså det går så fort! Det sies at å fly ofte er raskeste alternativ, men vi er ikke så sikre på det. Hasdal er ikke redd for å gi jernet i sin Mercedes. Når vi først nevner han, hatten av for deg som gir så utrolig mye av deg selv på omtrent alt av arrangementer som er å finne rundt i og utenfor landet. Du er en kjernekar!
Noen ganger gir man kanskje en smule for mye, but hey – det er Gatebil og vi har det gøy!
Noe vi aldri blir lei av å se er såkalte «drift train», som rett og slett er en lang kortesje med biler kjørende sidelengs. At dette en gang er mulig å gjennomføre er like sprøtt for oss å tenke på hver gang.
En ser så utrolig mye varierte bygg på banen. Det slår oss som umulig å si hva som er bedre enn noe annet. Bilen er bygget spesifikt for sjåføren sine preferanser, og man kan neppe sette en sjåfør i en fremmed bil og forvente de samme resultatene. Disse bilene er som en sko, de må passe.
Vi nevnte på at du bør bruke tid i depot, men for all del ikke glem å ta turen nedom gocart banen – der utstillingen vanligvis er å finne. Dessverre hadde vi ikke tid til å dekke alt denne gang, men det står biler der nede som får folk flest til å måpe. Det er nesten sånn at noen av disse bilene burde vært sensurert, så flotte er de!
Rescue team. Dette nevner vi i hver eneste artikkel fra Gatebil, men det er fordi det må nevnes. Uten dere ville ikke arrangementer i denne skalaen skal vært mulig å gjennomføre trygt. Dere bruker alle timer banen er åpen til å patruljere banen, taue vekk biler som har stoppet og i nødsituasjoner er dere livreddende. Dere er et team mennesker som har hjerter av gull og setter enorm stolthet i jobben dere gjør.
Det finnes ikke en motorsport hvor ulykker ikke kan skje, det er ingen garantier med noe i livet – bortsett fra det faktumet at skulle noe skje – er dere der. Dere er der for å hjelpe, redde og ivareta dem som trenger det. Det gjelder ikke kun på banen, men også av banen. Hvis noen for eksempel kanskje ble en smule for varme i solsteiken – er dere der.
Til hver eneste person i rescue teamet, tusen takk for innsatsen dere gjør. Dere er en nødvendighet, og vi alle er evig takknemlige for at dere er der!
Tusen takk!
Det slår aldri feil at du vil finne en eller annen bil du vil digge på banen. En Granada med flere hestekrefter enn et Wizzair fly er ikke hverdagskost – bortsett fra på Gatebil.
Også i Gatebil Extreme serien finner du noen spektakulære kjøretøy, samme gjør du i straightline. Dette er biler som kjører rundetider, og disse tidene blir ofte kortere og kortere for hvert år som går. En blanding av at sjåførene blir dyktigere og dyktigere, men også teknologien som går inn i disse bilene.
Hvem skulle tro at en Volvo Amazon skulle finne veien ut på banen på denne måten?
Twin drifting er også en skikkelig show favoritt. Hensikten er at en ledebil kjører sporet og følgebilen skal kopiere bilen foran så godt vedkommende kan. Til tider ligger bilene så nære hverandre at fremdekket til bilen bak subber i døra til ledebilen. Det er ganske vilt å se på.
Inngangshastighet er noe de fleste av oss har en relativt lav terskel på før vi bremser. Men disse sjåførene, de ser ikke en sving og tenker «hei jeg må bremse». Neida, her snakker vi heller om å holde gassen, men kanskje nappe til håndbrekket litt og skrike Lerooooy Jenkins!
Ikke alle bruker bilene sine helt som produsenten hadde sett for seg. Vemund Haarberg bruker sin Porsche til alt han har lyst til. Porsche er vel egentlig kjent for å lage noen veldig stabile og raske biler, men han ser drifting gutta og har lyst å være med å leke.
Den samme bilen har vi sett på havna i Stavern hvor han er å handler seg en is. Det sier litt om holdningen han har til bilen sin, og ikke minst hvor gode disse bilene faktisk er.
I mens vi titter på kamera for å se om bildet ble bra, kommer det plutselig en Audi RS6 som febrilsk prøver å kaste ut bilen i sladd for oss. Det fikk han til! Det er noe helst spesielt med å se en så stor bil komme sidelengs rundt en sving, når du vet at den samme bilen skal bort på stasjonen etterpå for å fylle noe latterlig dyr avgiftsstyrt drivstoff og ta seg en pølse. Kult!
Gatebil tiltrekker seg sjåfører fra hele verden. Tidligere har vi sett sjåfører fra USA, Dubai – til og med Island. I den nærmeste BMW, en HGK Eurofigther BMW, ser du Kristaps Bluss fra Riga, Latvia. Dette er en pro sjåfør som har blant annet kjørt Formula Drift.
Altså, du finner til og med en VW Transporter som kjører drifting. Dette galskapet av en kassebil rommer en svær V8 og mentaliteten til teamet er «why not». Vi digger det!
Gi jernet, gi det for å feire friheten og gi det for publikum! Nå feirer vi!
Ahh så har vi Morten Lyngøy da. Hvor skal vi starte? På Oslo Motor Show sier speaker ofte at dette er Bergens blideste mann, men det er nok riktig å kalle han Norges blideste mann. Det er ikke mulig å være så ladet og glad som han alltid er, for en energi! Men det er også veldig viktig å nevne hvor fantastisk han er som person. Han sørger for å alltid rette søkelyset mot de som fortjener det, og det er aldri ett navn han glemmer å nevne. Dette er en genuint jordnær og nydelig person, så ta deg gjerne turen innom når du ser han for å si hei. Du vil bli møtt av en veldig sprudlende blid mann!
Martin Halvorsli gjorde et aldri så lite comeback på Gatebil etter en lengre pause. Vi rakk ikke å snakke med han i mens vi var der, men håper å tro at dette betyr du er tilbake på banen igjen og at vi ses i 2023!
Du vet hva de sier? Go big or go home! Kunne ikke passet bedre her.
Steffen Rudsengen er godt kjent i miljøet og kjører en diger Mercedes E-klasse som han ikke har problemer med å kontrollere. En meget dyktig sjåfør som du kanskje har sett på Gatebil før, men også Norges Råeste Bakkeløp i nord.
Pernille Amalie har begynt å bygge et navn for seg selv og har raskt blitt en veldig dyktig sjåfør. Det er bestandig veldig gøy at flere og flere jenter begir seg ut i drifting. Det er ingen grunn til at sporten skal være dominert av gutta, så kom igjen jenter – prøv!
Martin Poorhamidi i sin Boosted Mercedes C63 AMG med mer enn nok pustehjelp under panseret. En utrolig dyktig sjåfør og en kunstner når det kommer til å bygge biler. Søk opp navnet hans på Google så ser du tidligere biler han har bygd. Imponerende!
Martin Sandaker lever opp til familienavnet sitt og kaster sand så langt det er mulig. Du skal ha for innsatsen, det var ganske spektakulært!
Sekunder senere er det flere personer fra teamet til Gatebil ute for å rydde opp banen for neste bil. Det er aldri sure miner, kun smil. Vi skal jo trossalt kjøre racing her!
I mens vi skriver dette merker man at savnet er stort etter å se kjøring igjen, ikke minst å dra på Gatebil!
Bare for å ha sagt det, «kjegle lives matter!». Det er sånn du gjør det Ye. #kjeglelivesmatter
Og til dere Lada Gaga fans der ute, versegod!
Petter Elnes kjører alltid stabilt, men bra. Det sjokkerer oss hvert år at bilen ser så bra ut som den gjør mot slutten av sesongen. Det er ikke mange som ikke trenger å skru kosmetisk på bilene sine etter en lang sesong, men Petter ser ut til å være en av de få. Det er ikke fordi han ikke satser!
Kort oppsummert var Gatebil nok en gang minner for livet med noen fantastiske opplevelser og de fantastiske menneskene som sørger for at vi alle er en stor familie. Vi snakker et så stort antall mennesker på et sted som overskygger størrelsen av flere byer i landet.
Tusen takk til Gatebil crewet som år etter år jobber sokkene av seg for å arrangere et av de beste motorsport arrangement du finner i verden. Takk for all innsats dere gjør, og det faktumet at dere ivaretar alle fra deres egne, til de helt nye fotografene, til publikummere som er der for første gang.
Takk til sjåførene som lager et show uten sidestykke, som jobber utrolig hardt for å ha økonomien på plass til å gang på gang kunne ha disse flotte bilene dere har. Takk for pågangsmotet dere viser ved å alle kunne stille opp og blidgjøre hver og en som ser på dere. Uten dere er ikke showet mulig.
Og takk til hver eneste funksjonær og alle deres roller. Ikke en eneste rolle kunne man vært foruten, dere er alle esensielle for å kunne gjennomføre noe sånt og la folket sitte igjen med en fantastisk følelse i ettertid.
Vi skulle så veldig gjerne kunne delt flere bilder av flere aspekter av Gatebil, men denne gang hadde vi rett og slett ikke tid til å dekke alt. Vi stiller sterkere neste gang, så du som leser virkelig kan få et skikkelig inntrykk av hva Gatebil har å gi.
Bildene vi har blir publisert på vår Facebook side om kort tid. Film kommer også!