Vi har noen veldig spennende nyheter å dele som vi har holdt hemmelig i flere måneder. Biltema Supraen har nå en ny eier, mens en ny bil er ferdig bygget og klar for premiere på Gatebil Våler. Se vår reise og endelig resultat av nye Biltema Taxien her!
Før vi avslører hva den nye bilen er, tar vi deg gjennom vår reise fra henting av bilen til ferdig produkt.
Starten på den hemmelige reisen vår begynte egentlig i 2014, men planene ble realisert på begynnelsen av året 2015. 25. Februar var billettene til Tyskland booket for, hvor Kim Olsen og Carl Bronken (undertegnede) skulle hente det nye prosjektet. Men før vi går inn på detaljene, la oss fortelle litt om selve reisen først.
Når det endelig ble grønt lys for kjøp av nytt prosjekt for 2015 sesongen ble det plutselig bråhast med å finne flybilletter til Tyskland. Vi måtte planlegge reisen slik at vi så effektivt som mulig kunne fly ned, hente bilen og kjøre rett hjem. Papirene for å lovlig importere bilen til Norge ble ordnet på forhånd slik at også tolla skulle bli en enkel affære.
Da 25. Februar endelig kom ble vi kjørt til Torp Flyplass i Sandefjord. Flyreisen ville ta oss først til England så til Tyskland et par timer etter landing på Gatwick flyplass.
Etter et lite opphold på Gatwick Flyplass (hvor tiden hovedsakelig ble brukt på mat hos Nandos) kunne vi endelig sette oss ombord neste fly.
Neste stopp var nå Cologne/Bonn Flyplass. Turen gikk relativt fort, selv med trange sitteplasser på flyet. Vi hadde nå vært på reisefot en del timer, og lengtet etter å ankomme hotellet i Göttingen (samme by vi skulle hente bilen i). Det vi ikke var klar over var at det var drøyt 3 timer unna flyplassen med bil. Men man blir ikke sur på grunn av utfordringer, valget var da å finne tog. Det fant vi, men kostet over 2.000 kroner (!) å ta den i tillegg til at toget ville bruke mangfoldige timer på reisen. Derfor gikk vi til leiebil bedriftene som stod på rekke og rad inne i terminalen. Her sleit vi med å leie bil, men tilslutt kunne Sixt by på en VW Polo som kostet ca. 600 kroner å leie. Valget ble da å kjøre denne.
Endelig var vi fremme. Nå gjaldt det å sove noen timer før vi endelig skulle få se bilen for første gang. Agenten som har ordnet kjøp og levering av bilen skulle hente oss klokken 09:00 neste morgen, så vi ville stå opp ekstra tidlig for å rekke frokost og en dusj for å bli skikkelig opplagt for en 1400 km kjøretur hjem.
Vi fant en liten kjøttforretning som kunne selge oss noen ferske baguetter med veldig god saltpølse. I våre øyer ekte Tyske greier, så det ble frokosten. Så hørte vi noe spennende.
YES! Agenten hentet oss i bilen vi skulle ha med oss hjem til Norge – nemlig nye Biltema banebil Taxien. Dette er en 2010 Mercedes C63 AMG med en 6.2 liters V8 under panseret. 457 hestekrefter, skikkelig 7-trinns girkasse og et hjelpemiddel system (antispin m.m) som du faktisk kan slå helt av. Dette, dette skulle bli en artig tur hjem.
Før vi kunne starte hjemreisen måtte vi ordne med resten av papirene for eksport av bilen. Dette inkluderer en tur til den Tyske vegvesen. Dette tok ganske lang tid, særlig ettersom rutinene hadde blitt endret siden sist agenten hadde gjort dette. Men til slutt var alt i boks.
Så måtte vi en tur til en liten lokal skiltmaker som kunne lage tollskilt til bilen. Disse skiltene åpnet for at bilen kunne bli kjørt i Norden i 14 dager fra kjøpsdato. Denne skiltmakeren holdt til bokstaveligtalt i en liten røykfylt kjeller bak en gammel bygning. Snodig, men det var visst helt vanlig.
Da var alt klart. Vi måtte nå kjøre agenten tilbake til sitt kontor for å signere ferdig salgskontrakten, og så ville hjemreisen begynne.
På vei til kontoret til agenten, så vi dette bilopphuggeriet. De har tydeligvis ALT på huggerier i Tyskland.
Da var vi klare. Full tank, klare for åpen motorvei gjennom Tyskland. Dette kunne ikke bli noe annet enn kjempe moro. Planen nå er å komme oss gjennom Tyskland og Danmark så fort som mulig. Deretter håper vi å rekke fergen Hirtshals – Larvik.
På veien så vi stadig ting som minte oss på hvilket land vi kjører i.
I tillegg møtte vi på en rad av Opel og Vauxhall prototype biler. Visst nok ganske vanlig å møte på disse testbilene på Autobahn i Tyskland.
Noen timer senere var vi på plass på Skandinavian Park som er en stor handelsområde på Tyske/Danske grensen. Det er obligatorisk å handle litt her før du kjører inn i Danmark.
Det ble en velfortjent pause med mat her før vi satte i gang neste etappe. Nå skal vi gjennom hele Danmark.
Ca. 8 mil lenger Nord stoppet vi for å strekke på beina. Det var så fint lys så da måtte det til et bilde av nye gliset. Hittil er bilen helt suveren!
Sola er på vei ned, Danmark forsvinner i speilet. Nå er vi straks inne i Sverige.
Den mektige Øresundsbroen står foran oss. Dette er grensen mellom Danmark og Sverige.
På andre siden var det Politikontroll hvor de stoppet absolutt alle kjøretøy denne retningen. Vi ble vinket inn men ble sendt rett ut på veien igjen. Sannsynligvis grunnet tollskiltene tror vi. Deilig var det siden vi enda har mange timer kjøring foran oss.
En liten stund senere var vi i Gøteborg. Her dukket første skilt til Norge opp, endelig kunne vi se lys i enden av tunnelen.
Dessverre gikk kameraene tom for strøm, men videre gikk turen til Svinesund-Norge grensen. Her kjørte vi inn i Tolla for å fortolle bilen. Grunnet god forarbeid tok dette drøye 30 minutter før alt var klart og godkjent. Så hoppet vi i bilen og satte kursen mot Moss i håp om å rekke siste ferge til Horten.
Jaggu klarte vi å rekke fergen. Tiden på fergen gikk til å ta seg en liten høneblund og få i seg litt mat. Det tar på å kjøre så langt på så kort tid med så få stopp. Men nå er vi kun en drøy time hjemmefra.
Seint nok på kvelden var vi hjemme med nye bilen i god behold. Bilen har fungert knirkefritt hele veien. Bilen kjører fra absolutt alt vi møtte på, utenom bensinstasjoner. En 6.2 liters V8 bruker en hel del drivstoff, særlig når du har det litt ekstra gøy på Autobahn. Men vi kunne nå legge oss med et smil over munn om at denne sesongen kommer til å bli fantastisk.
Testing og bygging
Nå som vi har fått bilen trygt hjem kunne planleggingen av bygget begynne. I og med at bilen allerede har godt understell og en kjempe god motor, ville fokus være på bur og design. Buret kom til å bli spesielt siden dette skal være en banebil taxi. Det betyr fire bøttestoler og bur med håp om å få lisens på bilen som fireseter.
Gatebil Taxiene har alle fire seter og bur men ikke lisens. Her håper vi å få til noe helt unikt.
Første dagen etter vi hentet bilen tok vi bilen ut for å ta et par bilder, i tillegg vise bilen frem til diverse nøkkelpersoner for bygget.
Undertegnede satte i gang øyeblikkelig med en aldri så liten shoot i Bygarasjen i Skien.
Det eneste kjedelige med bilen er tanken om at den aldri kommer på veien som en registrert bil etter vi bygger den om til en banebil. Vel, det er ikke umulig men sjansen er svært liten for at det skjer. Man blir forelsket i bilen når man kjører bilen, selv etter 1400km på få timer er man like glad etterpå.
Vi tok til og med bilen opp til Høydalsmo i forbindelse med Autostrada On Ice arrangementet. Dette var for å se hvordan bilen oppfører seg i sladd, om den var lett eller vanskelig å kjøre og om vi så noen grunn til å jobbe med sving og understell.
Alt virker veldig lovende. Kim kom inn og var kjempe fornøyd, den var så lettkjørt sa han. Så nå er det bare å glede seg til at snøen forsvinner.
I mens vi venter på at våren skal komme, benyttet vi hver sjanse på å ta litt bilder av bilen. Det morsomme er at du kan omtrent ikke se at denne bilen er sprek. Det er kun få detaljer som hinter som mange hestekrefter, som f.eks bremsene.
Det er ikke vanskelig å strekke ut tiden når man tar bilder av bilen. Den er så deilig å se på, og enda deiligere å kjøre.
Men så plutselig skjedde det ting med været. Det ble varmere, våren dukket opp. Vi er nå inne i Mars måned.
Som du ser, det var tørt på banen på GMS. Dette er første gang bilen blir testet til det den skal brukes til – banekjøring.
Bilen fungerte fortsatt helt perfekt. Lettkjørt, lager mye røyk og har kjempe god rattutslag orginalt.
Liten burnout må til før man kjører på hengeren. Fytte rakkeren dette kommer til å bli så bra.
I forbindelse med Fast & Furious 7 premieren stod bilen utstilt på Skien Kino. Ingen visste noe om bilen eller om hva den snart skulle bli. Mens de ytterst få som visste om prosjektet kriblet etter å igangsette burjobbingen.
Å ribbe en så flott bil er virkelig en rar følelse. Særlig med tanke på at alt fungerte helt fint. Men skal du bygge banebil må du følge kravene som er satt for banebiler i Norge. Her må alt av airbags, orginalt interiør, orginale stoler og belter osv. ut av bilen for å gjøre plass til veltebur, skikkelige bøttestoler og 4-6 punkts setebelter.
Det gikk en god del timer til for å ribbe bilen uten å ødelegge noe som helst. Mye pirkearbeid men det gikk tilslutt takket være viljestyrke.
Kort tid etter bilen var ferdig ribbet, startet vi jobben med å tilpasse bur og sveise det på plass.
Etterhvert som velteburet tok form kunne vi få på plass orginal dashboard. Det artige er at navigasjon, aircondition, kjøleskap og alle andre fiffige detaljer som C63 orginalt har fortsatt fungerer etter denne store jobben.
Det kreves mye ekstra rør når du skal ha passasjerer bak i bilen.
Men det gikk tilslutt. Buret blir lakkert snart.
Foliering
Så begynner jobben med profilering av bilen. Bilen ble sendt til Foliespesialisten i Skien for å få på en matt metallic blå 3M folie. Dette viste seg å være et veldig godt valg. Bilen ble seende helt fantastisk ut med denne folien.
Gutta hos Foliespesialisten jobbet to veldig lange dager for å få bilen klar.
Bilen ble enda penere enn tidligere i denne fargen. Vi måtte lufte den før resten av merkene skulle på dagen etter. Dette er altså fredag 15. Mai, kun èn uke før Gatebil.
Lørdag 16. Mai stod de på nok en gang. Dette er siste innspurt med folieringsjobben.
Alle mann jobbet for fult med å fullføre bilen.
Mannen bak Foliespesialisten, Kristian, stod på som en helt med dette prosjektet. Takket være han er bilen utsendemessig ferdig i god tid (vel, nesten en hel uke før Gatebil).
Bilen har også vært hos Grenland Data for å fjerne diverse sensorer i og med at bilen viser masse feilmeldinger etter ting som airbags ble fjernet. Bilen ble så sendt til OBD Tuning for å legge inn et nytt map fra den nyere C63 AMG som produserer i teorien over 500 hestekrefter. Onsdag 20. Mai var bilen hos Svendsen Eksos for litt modifisering. Du kommer til å elske lyden!
I skrivende stund er bilen på vei til Vålerbanen for Gatebil Våler. Dette er første gang bilen vises frem, og vi håper du tar en tur til Biltema / Psycho-Tuning standen for å se nærmere på bilen. Ta gjerne bilder av den og del på sosiale medier. Bruk gjerne hashtag #biltemac63 slik at vi kan finne dine bilder.
Som du ser i bildet under har bilen fått nye felger. Det er fordi Polar Wheels er med på laget i år og sponser bilen med deres felger. De kler bilen perfekt!
Dette er historien bak Biltema sin nye Mercedes C63 AMG. Denne vil du se for første gang på Gatebil Våler 22-24 Mai på Vålerbanen. Kom og se!
Husk; #biltemac63 !
Ses på Gatebil!