Ferdinand Ice Festival var ikke så kaldt i år som i fjor. De lokale innbyggerene forteller om temperaturer nede i -35 under fjorårets arrangement. Når vi ankom Vurrusjøen målte det rundt -20 kuldegrader. Med gode klær, litt godvilje, masse fete biler og masse god stemning – merkes ikke kulden. Velkommen til Ferdinand Ice Festival 2014!
Vi pakket sammen utstyret inn i bilen, fylte bensin og startet turen rundt 16:00 fra Porsgrunn, Telemark på fredag. Turen skulle gå til Moelv hvor vi skulle overnatte før vi fortsatte til Vurrusjøen i Engerdal, Hedmark.
Turen tok noe lenger tid enn estimert til Moelv grunnet en spontantur innom Tønsberg for å handle ekstra utstyr til kameraene. Alle gode turer innebærer noe spontanitet.
Nok en gang, en spontan svipp innom Ikea. Ikke relatert til turen, men vi vil vise hele turen i sin helhet.
Vi nærmer oss Oslo, hvor det blir noe kødannelser. Hva som skjedde vet vi ikke, men en enormt lastet semitrailer stod helt foran som laget køen. Politiet hjalp trafikken komme forbi.
Litt ransaking langs E18 Nord for Oslo er vel helt normalt.
262km inn i turen, snart på tide med mer bensin. Vi ser på ute temperaturen, mister litt håp om å se snø på dagens rute.
Men når vi kommer til Espa (Bolleland) langs Mjøsa, begynner det å bli hvitt på bakken. Men som alle vet, så fort det er noen som helst form for nedbør, blir det automatisk kø. Her blir vi stående i ca. 1 time.
Trafikken løser seg bra opp ved Kolomoen bru, ikke alt for langt unna Moelv. Resten av turen går bra. Bakken blir hvit. Vi opplever en semitrailer som får sleng på hengeren, men tydeligvis har han god erfaring så det ble ikke veldig dramatisk.
Dagens etappe er fullført. Batterier settes på lading. Avreise fra Moelv: 05:45 til Vurrusjøen.
Dag 2: Ferdinand Ice Festival
Etter noen timers søvn, satte vi kursen mot Vurrusjøen som ligger i Engerdal, Hedmark. Ca. 20 mil å kjøre. Avreise var 05:45 – noe vi helt utrolig klarte å få til. Vi måtte ikke kjøre veldig langt før det var en del snø langs veien. Så snart vi passerte Elverum ble snøen synlig.
Trysil ønsker oss velkommen, tidlig på morningen. Heldigvis møtte vi ikke på elg i veien (vi ble nemlig tipset om å passe oss godt for elg på disse veiene, særlig så tidlig). Bilen varslet godt om at den var tørst, så vi krysset fingrene om en bensinstasjon om kort tid.
Endelig en bensinstasjon. Butikken var ikke åpen enda, så det ble ingen frokost. I tillegg tok kulden oss med litt sjokk, da det var tydelig at bilen ikke viste riktig temperatur.
Lyset blir sterkere, snøen tydeligere og temperaturen vesentlig kaldere. Nå er vår destinasjon like rundt hjørnet.
Vi ankommer området, litt før de fleste. Klokken er 08:30, og vi skal parkere. Etter rundt 5-6 minutter med å kjøre frem og tilbake grunnet vi satt oss fast (ikke alltid senket bil er kjekt), fikk vi parkert. Nå var det å pakke seg inn med superundertøy, ekstra superundertøy, tredje lag med tøy så alpintøy. Når man skal stå i flere timer som fotograf, er det vesentlig at man kler seg veldig godt. Det er flere timer med å stå stille, for å vente på det perfekte bildet.
Nede ved depot står det flere smykker. Audi R8, Nissan GT-R R35 (tre stk), Alfa Romeo 8C Competizione (første vi noen gang har sett), Jet snøscooter, R sykler, cross sykler, Ferrari, BMW M3 osv. Dette blir bra, var første tanke som slo oss.
Kjøringen er i gang. Det var flere 4×4 biler ute på isen, som var veldig glade i å ligge sidelengs.
Siden det er Ferdinand Motor som arrangerer dette, regnet vi med å se noen temmelig dyre biler ute på isen. Det tok ikke lang tid før denne nye Audi RS6 var ute på isen. Dette er en bil til rundt 1.8 millioner kroner som yter 560 hestekrefter og 700nm. 0-100 er unnagjort på 3.9 sekunder. Perfekt familiebil!
En ganske sjelden bil – Alfa Romeo 8C Competizione. Bilen har en 4.7 liters V8 som yter 450 hestekrefter og 470nm. Turtallssperren ligger på 7.500rpm. Bilen er utviklet av Ferrari og Maserati, og det ble kun produsert 500 eksemplarer av disse. For en råtass!
Nissan GT-R R35 plastidippet i Blaze Orange ble veldig synlig på isen. Veldig kult syns vi, det er jo «vår» farge.
Kanskje Norges råeste Taxisjåfør? Denne Bergens Taxien (4×4) kjørte mye hele dagen, stort sett med godt sig og vinkel.
Tryggvi Tryggvason tok turen med sin sinna Toyota Supra. Masse fart og vinkel. We love it!
Kenneth Alm tok turen. Å se denne bilen på bane er en opplevelse hver gang. Dessverre fikk han motortrøbbel etter en baklengs utforkjøring (for høyt turtall) som gjorde at han måtte gi seg etter bare tre runder. Men publikum fikk se hva Kenneth er god for!
Amerikansk muskel var også ute på isen. En ny Camaro brølte rundt svingene på banen. Hvem sa at Amerikanske biler ikke takler svinger?
Tesla S ser vi nå fungerer utmerket på snø/is. Ferdinand Motor hadde rigget i stand ladestasjon for elbiler slik at de kunne kose seg på banen uten å være redd for å ikke komme seg hjem.
Selv med masse dyre eksotiske biler på isen, fanget denne Boblen vår oppmerksomhet. Ja, den er hel og fin. Men det som virkelig er spesielt er at den har ski foran.
Svarthålet Racing fra Sverige tok med seg sin snøscooter med pulsjetmotor. 6000 hestekrefter på en liten slede, det er drøyt.
Rett før de fyrer opp motoren, går det en alarm for å advare publikum om at nå smeller det. Lyden fra motoren er ekstrem. Den er veldig høy men veldig dyp. Du føler det godt å brystet at denne går. Helt utrolig opplevelse å se denne kjøre!
Å se R sykler kjøre på isen med ispigg, vel det er første gangen for oss. De kjører som om det skulle vært tør asfalt. Men som en av disse gutta sa – for at ispiggene skal fungere, må du kjøre bånn gass.
Suzuki med belter er heller ikke noe du ser hver dag. Bilen kommer seg frem overalt, det er helt utrolig hvor mye dette faktisk hjelper. Kanskje på tide å kjøpe noe slikt for å komme seg på fjellet?
Det er helt utrolig. Man ser på disse kjøretøyene på isen, og glemmer helt hvor kaldt det faktisk er. Kulden merker man først når kjøringen er over og du skal gå til bilen din.
Men vi ble underholdt. Dette har vi heller aldri sett før – på bakhjulet på isen med ispigg.
Audi med Quattro systemet går i ett med iskjøring. Det fungerer.
Diesel med 800nm fungerer også!
Det er heller ingen tvil om at Subaru fungerer. Høy fart og mye vinkel – det er eyecandy for kameraet.
Trysil Bil A/S hadde stand med flere flotte Kia. De viste oss at disse bilene fungerer meget bra på isen.
Ferdinand Ice Festival trekker folk fra hele Europa. Denne Nissan GT-R R35 tilhører Steve fra London, England. Han var på forretningsreise i USA, så Ferdinand Motor hentet bilen for han slik at han kunne kjøre på Vurrusjøen denne helgen. Deretter kjører han hjem.
Porschene var godt representert på banen. Det ser ut til at Porsche har klart å finne balansen, da vi ikke så en eneste Porsche snurre på isen.
Denne lille tøffe løpsbilen fra Legend-serien var å se på isen. Den er ombygget til å ha en Yamaha R1 motor på ca. 160 hestekrefter. Bilen er i prinsippet en rørramme med glassfiberkarosseri og veier kun 500 kg. Med 0-100 på 3.7 sek og rødlinje på 13000rpm. Bilen fikk spesial produserte ispigg dekk laget i Sverige i anledning for FIF2014.
BMW 335ix fungerer utmerket på isen. Twin-turbo fungerer virkelig. Fantastisk lyd også!
Toyota MR2 med turbo fungerer også veldig bra ser det ut til. Denne gikk aldeles ikke dårlig, for å si det mildt.
Tysket Polizei var på plass, for å holde ro og orden blant førerne.
Husk; det er ingen grunn til å ikke kjøre hvis du ikke har en sportsbil.
Selv familier var ute på isen med familiebilen. De hadde det moro, det er det alt handler om.
Ferrari fungerer det også, ingen tvil.
Det spiller ingen rolle hva du vil kjøre med.
Du er uansett velkommen!
Vi kommer definitivt tilbake neste år.
Hvem vil ikke se Vidar Jødahl bruke sine 1000+ hestekrefter på isen?
Så vi ses på FIF2015!
Dere kan se 400+ bilder fra vår tur til FIF2014 her.